-

Waarom je Facebook-advertenties niet werken (en hoe je ze wél winstgevend kunt maken)

Facebook staat bekend als het bedrijf dat wereldwijd de meeste data genereert. Deze data stellen ze ook voor andere bedrijven beschikbaar op hun advertentieplatform. Facebook advertising (en daarbij ook Instagram) is zo krachtig, dat je vanuit je luie stoel over de hele wereld mensen kunt bereiken om toe te voegen aan je klantenportfolio.  Vijf tips om je op weg te helpen.

1. Retargetting is je beste vriend

Het maakt niet uit of je net begint met Facebook advertenties voor je onderneming of dat je al duizenden euro’s per dag uitgeeft. De eerste stap binnen Facebook advertising is retargetting. Dit is zo, omdat met retargetting de mensen worden bereikt die je al eens hebben bezocht en hierdoor al dieper in de funnel zitten. En zoals je weet, hoe dieper de prospect in de funnel zit, hoe dichter deze bij een aankoop is.

2. Video-advertenties zijn de snelle route naar succes

In alle advertentiecampagnes die ik in de afgelopen jaren heb gedraaid voor mijn eigen bedrijven en mijn klanten zijn video’s overduidelijk een belangrijke factor geweest. Bij de meeste experimenten tussen video- en afbeelding-advertenties is gebleken dat de video-advertenties het tot wel 200% beter doen. Hier zijn vele redenen voor. Niet alleen reageren de prospects beter op advertenties die video bevatten. Ook reageert het Facebook algoritme beter en krijgen de video-advertenties voorrang, waardoor deze een groter publiek bereiken.

3. Experimenteer met elke advertentie

Eén van de meest voorkomende fouten bij onervaren marketeers is dat zij advertentiecampagnes heel te specifiek targetten op de doelgroep die momenteel de aankopen doet en vergeet om verder te experimenteren. Zelfs al weet je 100% zeker wie je doelgroep is, dan nog is het erg belangrijk om de doelgroep ook op andere interesses te testen, omdat de doelgroep vanuit Facebook altijd afwijkt van de doelgroep die momenteel interesse in je producten en diensten heeft.

4. Look-a-like audiences (LAA) zijn een goudmijn

Zoals bij punt één beschreven, is retargetting het sterkste medium. De tool die op nummer twee komt is het inzetten van LAA’s als advertentie-targetting. Houd hierbij wel in gedachten dat de doelgroep groot genoeg moet zijn, omdat Facebook anders onvoldoende aanknopingspunten heeft om je advertenties te tonen aan relevante prospects. De minimale grootte is zo’n 300 mensen.

5. Content is King

Je kunt de advertenties nog zo goed targetten, maar als de tekst en het visuele gedeelte van je advertenties de prospects niet overtuigen om door te klikken dan zullen de campagnes alsnog niet goed van de grond komen. Om te zorgen dat je advertentiecampagnes goed converteren is het enorm belangrijk dat twee onderdelen van je advertentie de aandacht trekken en overtuigen om door te klikken. 

  1. De visual. Iedereen kent het gezegde: een foto zegt meer dan duizend woorden. Dat is ook echt zo binnen het adverteren. Zorg dat de foto van je advertentie opvalt, zodat wanneer de prospect aan het scrollen is door zijn/haar timeline, je advertentie meteen eruit springt.
  2. De titel. Een terugkerende fout is dat de titel van een advertentie wel beschrijft waar de advertentie over gaat maar dat de titel erg saai is. Let er goed op dat je advertentie op social media concurreert met heel erg veel timeline-berichten die gefocust zijn op het amuseren. Om hiermee te concurreren dien je te zorgen dat je advertentie er ook qua kop bovenuit springt.   

Over de auteur: Bilal Mousaoui is founder en CEO van Adbrand.nl.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond