-

SEO: hoe blijf je relevant voor je doelgroep?

Zijn de SEO trends die je vandaag de dag tegenkomt nog wel nieuw en zijn ze pas van toepassing in 2020? Nee. Een trend is de richting waarin een bepaalde ontwikkeling zich voor een langere periode beweegt. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen geweest en gaan er ontwikkelingen komen die we al een tijdje aan zien of zagen komen. Maar er is één trend die eigenlijk alle SEO ontwikkelingen omvat: wees relevant voor je doelgroep.

Klinkt simpel. Is het vaak niet. Want wat is relevant? En hoe wordt dat bepaald? De eerste vraag is gemakkelijk te beantwoorden: de zoekmachine gebruiker voorzien in zijn behoefte. De behoefte is hierin een passend antwoord op zijn of haar zoekvraag te bieden. Getypt of gesproken. De tweede vraag is een stuk lastiger te beantwoorden aangezien Google haar algoritmes continu door ontwikkelt. Deze ontwikkelingen zijn gebaseerd op ontwikkelingen in het zoekgedrag van gebruikers. Wil je dus goed scoren in de ogen van het Google algoritme dan dien je dus te weten waar je gebruikers naar zoeken, hoe ze zoeken, waarmee ze zoeken, waar ze zoeken etc. Heb je hier een passend antwoord op en richt je je platform in om je doelgroep in zijn behoefte te voorzien? Dan ben je relevant.

Hoe verbeter ik SEO?

Een vraag die veel gesteld wordt, taalkundig eigenlijk niet klopt, en waar eigenlijk geen eenduidig antwoord op is. Natuurlijk willen wij wel relevant voor je als lezer zijn en vind je verder in dit blog een aantal recente ontwikkelingen in de SEO wereld die je kunnen helpen je online prestaties te verbeteren (lees: SEO trends 2020).

BERT

Simpele en makkelijk te onthouden naam zoals we gewend zijn van Google. De volledige naam van deze update is echter wat minder eenvoudig: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Juist. In het Nederlands uitgelegd wil dit zeggen dat het algoritme van Google sinds de BERT update taal beter begrijpt. Contextuele relaties tussen woorden worden begrepen. In de praktijk betekent het dat Google zinnen kan interpreteren. ‘Auto huren 4wd blauw’ betekent voor Google sinds de BERT update hetzelfde als ‘Blauwe all wheel drive auto huren’.

Waar het in het verleden nogal een verschil kon uitmaken in welke volgorde je bepaalde keywords zette maakt dat nu dus niet of nauwelijks meer uit. Dit ligt natuurlijk in het verlengde van het oprukkende voice search gedrag. Meer mensen gebruiken voice search. Zoekmachines passen zich daarop aan en dus zul jij je daar ook op aan moeten passen. Of ten minste rekening mee moeten houden. Wanneer je je content de afgelopen maanden al hebt geoptimaliseerd zul je weinig met deze update van doen krijgen. Het kan je wel enorm veel tijd schelen wat betreft keyword research. Hierin zul je meer moeten focussen op onderwerpen en minder op exacte trefwoorden.

Hoe optimaliseer je voor voice search?

2019 Zou het jaar worden van voice search. Ondanks dat nog niet iedereen een Alexa of Google Home in huis heeft staan heeft 2019 wel degelijk de verwachtingen waargemaakt. Er is een enorme groei geweest in het gebruik van voice search.

Van groot belang dus dat je je content aanpast op voice search! De BERT update scheelt natuurlijk al een stuk in het interpreteren van tekst en zal zorgen voor een flinke overlap tussen web en voice search gerichte content. Maar hoe kan je je dan toch net iets meer op voice richten?

Een aantal van de meest gebruikte zoekwoorden in voice search zijn hoe, wat en waar. En hier ligt ook direct het verschil tussen web en voice search. Stel dat je een lekkere Limburgse appelvlaai wil gaan bakken voor je lieve oma die dit weekend 88 wordt maar je hebt geen idee hoe. Geen nood: Google weet alles! Je gaat naar Google en typt in: Limburgse appelvlaai maken. Ongetwijfeld krijg je duizenden resultaten die je perfect vertellen hoe je dit moet doen. Zou je voice search gebruiken dan zou je zoekopdracht er heel anders uitzien. Namelijk: “Hey Google, hoe bak ik een Limburgse appelvlaai?” Je content optimaliseren voor voice search? Geef antwoord op vragen en wees niet bang de vragen ook op te nemen in je content.

Een aantal tips:
– Richt je op vraagstellingen en probeer tussen de featured snippets te komen. De meeste voice search resultaten zijn gebaseerd op deze featured snippets.
– Gebruik structured data
– Schrijf in spreektaal
– Neem vragen op in de content (bijvoorbeeld in de tussenkop)
– Zorg voor een snelle website. De meeste voice searches worden gedaan vanaf mobiele apparaten.

E-A-T. Wat is het?

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness en is een zeer belangrijke rankingfactor geworden voor Google. Het begrip E-A-T zwerft inmiddels al een aantal jaren door SEO-land, maar het lijkt erop dat het meer en meer de boventoon gaat voeren. Heel simpel gezegd kijkt de zoekmachine hoe betrouwbaar jij als bedrijf, persoon of organisatie bent.

Maar waar checkt Google dan op en hoe wordt er bepaald of je betrouwbaar bent?

  • Expertise;
    Is de schrijver van de content of website beheerder wel bekwaam in zijn of haar vakgebied? Zou dit SEO blog geschreven worden door een hovenier dan zou het eindresultaat een lage expertise score zijn. Zou ik een website beheren over tuinarchitectuur dan zal dat ook geen best resultaat opleveren.

De websites die hier het meeste last van hebben/krijgen zijn de zogenaamde YMYL (Your Money, Your Life) websites. Websites die een significante invloed kunnen hebben op de kwaliteit van je leven of financiële situatie. Denk hierbij aan personen en websites in de medische en financiële sector. Roddelsites en prijsvergelijkers zullen hier vrijwel niets van merken.

Je kan je op dit gebied verbeteren door ervoor te zorgen dat er veel informatie te vinden is over je bedrijf en de auteurs van de content. Dit betekent naam, contactgegevens, kvk nummer, foto’s, LinkedIn profielen en een uitgebreide ‘over ons’ pagina.

Bron: Moz.com

  • Authoritativeness;
    Kun je het beste zien als geloofwaardigheid. Denk hierbij aan kwalitatieve backlinks en reviews. Reviews kun je vaak koppelen aan je website. Denk aan Google Reviews, Trustpilot, Feedback Company en de rest van het klasje. Heb je positieve reviews dan zal Google dit herkennen en zul je een hogere ranking toebedeeld krijgen.

Backlinks zijn wat lastiger. Ook dit is een aspect wat al jaren aan het ontwikkelen is. We zijn inmiddels aangekomen op het punt dat het absolute aantal backlinks ondergeschikt is aan de kwaliteit van backlinks. Kwalitatieve backlinks komen doorgaans van partijen uit hetzelfde vakgebied, partners, klanten of andere partijen die op een of andere manier een link hebben met je website. Focus dus niet op het aantal backlinks, maar zorg vooral dat je relevante backlinks verzamelt.

Twijfel ook vooral niet om dit blog te liken, delen of een comment te plaatsen. Dat werkt namelijk ook goed.

  • Trustworthiness;
    Hoe betrouwbaar is je website op het technische vlak? Hierbij is het vooral van belang dat je een veilige website hebt. Een SSL certificaat (HTTPS) dus. Beheer je een webshop, dan is een beveiligde betaalomgeving vanzelfsprekend ook een must.

Of het juridische deel van een website hier ook onder valt is nog niet helemaal duidelijk. Denk hierbij aan een cookiemelding, algemene voorwaarden en een privacy verklaring. Zaken die je sinds begin 2018 natuurlijk al op orde hebt, toch?!

Mobile first

Nog zo’n term die je waarschijnlijk al een aantal keer voorbij hebt zien komen. Ook in 2020 zal dit een van de hoofdonderwerpen binnen de SEO wereld zijn. Waar Google voorgaande jaren vooral  probeerde te pushen om je website mobielvriendelijk te maken lijken ze nu overstag te zijn gegaan en wordt de ranking van een pagina nu voornamelijk bepaald door de mobiele bruikbaarheid.

Internet is tegenwoordig overal beschikbaar en de smartphone technologie gaat met reuzenstappen vooruit. Dit heeft ertoe geleid dat zoekopdrachten vaker en vaker via mobiele apparaten plaatsvinden. Naar verwachting zal dit zich voortzetten in 2020.

Je website ‘mobile first ready’ maken kan een zeer technisch verhaal worden. Zeker als je hier de afgelopen jaren nog niet mee bezig bent gewest. In dat geval is het verstandig een developer in te huren en je website eens grondig onder handen te nemen. Wil je weten waar je je huidige website kunt verbeteren en hoe de website scoort in de ogen van Google? Bekijk dan eens het tooltje pagespeed insights.

Waar je voornamelijk op moet letten bij een mobiele website is de snelheid. Dit is een doorslaggevende factor in de beoordeling van Google.

Bron: Statcounter.com

SEO blog near me

Het aantal eigenaren van smartphones is stijgende, internet is overal beschikbaar en mensen weten zoekmachines steeds beter te gebruiken. Dit resulteert in een stijgend aantal ‘local searches’ oftewel lokale zoekopdrachten.

Hoe vaak zoek je zelf wel niet op ‘restaurant Utrecht’ of als je in een vreemde stad bent zelfs op Google Maps op ‘restaurant’ of ‘treinstation’? Dit soort zoekgedrag is enorm groeiende en dat geldt voor vrijwel elke branche. Door je te richten op ‘local SEO’ kun je deze doelgroep op een vrij makkelijke manier bereiken.

Zorg er in ieder geval voor dat je onderstaande lijst doorneemt en kijk waar je je website nog in kunt verbeteren:

  • Vermeld adres- en contactgegevens op je website (contactpagina en footer)
  • Maak een ‘Google Mijn Bedrijf pagina’ aan (!)
  • Benoem je vestigingsplaats in combinatie met trefwoorden. In het geval van BlooSEM: Online marketing bureau Utrecht
  • Zorg voor ‘local citations’; vermeldingen van je contact- en adresgegevens op internet. Denk hierbij aan Google Mijn Bedrijf, Tripadvisor, Bing Places, Apple Maps, Facebook en Foursquare
  • Linkbuilding op locale websites; je moet er voor zorgen dat Google je website linkt aan een locatie. Zorg dus dat je links genereert van partijen dichtbij. Denk hierbij aan websites van verzamelpanden, bedrijventerreinen of andere websites die zich richten op een specifieke regio.
Relevantie

SEO wordt vaak vanuit een verkeerd perspectief bekeken, namelijk niet vanuit gebruiker en potentiële bezoeker. Als SEO marketeer moet je jezelf afvragen waar je doelgroep naar zoekt, hoe ze zoeken en vooral hoe jij het beste antwoord kunt geven op hun vragen en in hun behoefte kunt voorzien. Streef ernaar het je doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken om je te vinden en zo duidelijk mogelijk te bieden waar ze naar zoeken. Biedt dus kwalitatieve content die te vinden en te gebruiken is op elk apparaat, op elk moment. Houd je niet enkel bezig met de nieuwste trucjes en de zogenaamde ‘quick wins’. Richt je op de lange termijn. De enige trend binnen SEO die je daarin moet volgen is deze: wees relevant voor je doelgroep, op welke manier dan ook.

Over de auteur: Rene Siedsma is online marketing consultant bij BlooSEM.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas - Promofit

Een fijn bericht om te lezen. Duidelijk en we weten waar we mee aan de slag moeten gaan. Bedankt Rene!

Joran

SEO is inderdaad geen sprint, het is een marathon en je zult veel obstakels gaan tegen komen. Of nieuwe routes om het maar in hardloop termen te houden.

Goed stuk!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond