-

Waarom je ondanks SEO-erosie toch moet blijven investeren in SEO

Google’s voortdurende veranderingen en de opkomst van AI hebben ervoor gezorgd dat steeds meer mensen in ons vakgebied zich afvragen of het nog wel zin heeft om te investeren in SEO. Ik zie een aantal redenen waarom het juist van belang is om die topposities in de zoekmachines na te blijven streven.

Al jaren neemt het websiteverkeer dat via zoekmachines binnenkomt af. Dat komt vooral doordat Google meer advertenties en featured snippets toont en omdat Local Packs en nieuwscarrousels prominenter aanwezig zijn, waardoor deze meer pixels en klikken wegsnoepen van de organische zoekresultaten. Dit fenomeen noemen we SEO-erosie.

Nog meer erosie: Google’s AI Overviews

De volgende stap van Google hierin is AI Overviews. Dit zijn antwoorden op zoekvragen die worden gegeven door een chatbot en direct bovenaan staan, wat ervoor zorgt dat andere zoekresultaten verder worden weggedrukt. In mei lanceerde Google AI Overviews met veel bombarie  in de Verenigde Staten, maar vanwege een stortvloed aan negatieve reacties keerde het bedrijf al snel op zijn schreden terug. De antwoorden die werden gegeven door AI Overviews waren namelijk op zijn zachtst gezegd ‘bijzonder’ te noemen en de bronnen die erbij werden getoond waren ook zeer discutabel. Google ging dan ook terug naar de tekentafel en lijkt het lek nu gedicht te hebben en zet weer meer in op AI Overviews. In augustus 2024 werd bij bijna twintig procent van de zoekopdrachten AI Overviews getoond, zo blijkt uit data van Advanced Webranking

Inmiddels rolt Google AI Overviews uit naar andere landen. Europa wordt vooralsnog overgeslagen, omdat er juridisch het een en ander nog niet is vastgelegd over hoe er omgegaan dient te worden met kunstmatige intelligentie en eventuele schending van intellectueel eigendom. Het lijkt echter een kwestie van tijd voordat ook wij de AI Overviews te zien gaan krijgen, wat tot gevolg zal hebben dat de andere zoekresultaten minder goed zichtbaar zullen zijn.

De gevolgen zijn nu al zichtbaar. Uit een recent onderzoek van SparkToro komt naar voren dat 59,7 procent van zoekopdrachten door Europeanen niet resulteert in een klik. Dit betekent dat mensen hun antwoord via Google vinden.

Zoeken via AI nog prematuur

Ook is er de vrees bij marketeers dat door de opkomst van AI chatbots zoals ChatGPT mensen minder gaan zoeken via Google, waardoor de investeringen in zoekmachineoptimalisatie (SEO) weggegooid geld zouden zijn.

Ik vind deze stelling erg voorbarig. Aan de hand van klikdata van Datos (leadgeneratiemuur) werd begin augustus bijvoorbeeld duidelijk dat AI vooralsnog een marginale rol speelt in het online zoekgedrag. In mei zag Google het gemiddelde aantal zoekopdrachten op desktop op jaarbasis met 10,4 procent stijgen naar 109,9. Het aantal zoekopdrachten per mobiele gebruiker bedroeg in die maand 51. Dit is exclusief de mobiele zoekapp van Google. Volgens Google ligt het aantal zoekopdrachten op mobiel twee keer zo hoog als op desktop. Tegelijkertijd steeg het aantal mensen dat naast zoekmachines ook AI-platforms gebruikt over dezelfde periode met slechts twee procentpunten toe tot 16,45 procent.

Het komt erop neer dat 99 procent van de mensen vooralsnog nog altijd de ‘traditionele’ zoekmachines zoals Google gebruikt en dat het dus belangrijk is om in de organische zoekresultaten de topposities te veroveren. Dit kan veranderen met de intrede van Open AI’s SearchGPT. In de kern werkt SearchGPT namelijk net even anders dan andere AI-zoekmachines. Doordat het de live index van Bing gebruikt als bron, kan het in realtime gebeurtenissen in zijn antwoorden verwerken.

AI heeft SEO nodig

Voorlopig denk ik dat mensen zoekmachines blijven gebruiken om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Daarvoor heeft Google simpelweg een te dominante positie. Dat betekent echter niet dat ik denk dat AI geen toekomst heeft. Als een SEO-specialist die al meer dan twintig jaar organisaties helpt om betere online resultaten te boeken, heb ik de nodige veranderingen in het online landschap meegemaakt. Wat ik al die jaren heb gezien is dat de basis altijd hetzelfde bleef: namelijk dat organisaties beter door hun doelgroep gevonden willen worden.

AI-chatbots zullen volgens mij de komende jaren dan ook een groter stuk van de taart voor hun rekening nemen. Juist daarom is het van belang om te blijven investeren in SEO. Vooralsnog vormen de topposities in de organische zoekresultaten namelijk de basis voor AI chatbots om hun antwoorden te formuleren.

Analyseer verder hoe je je kunt voorbereiden op de introductie van AI Overviews. Uit een onderzoek van seoClarity naar 36.000 zoekwoorden, komt naar voren dat in 99,5 procent van de gevallen een of meerdere van de top-10-zoekresultaten zijn opgenomen in de bronnen die bij de AI Overviews worden getoond. Oftewel, een van de beste manieren om genoemd te worden in AI Overviews is om hoog te scoren in Google.

Ook wordt het belangrijk om in je SEO rekening te houden met hoe je naar voren komt in de organische zoekresultaten van Bing. De zoekmachine speelde lange tijd een marginale rol, maar met de intrede van SearchGPT kan dat veranderen. Zorg er daarom voor dat je content ook door Bing wordt geïndexeerd en dat je deze optimaliseert, door bijvoorbeeld in je content meerdere aspecten van een onderwerp te behandelen.

Zichtbaarheid behouden

Op deze manier kun je als organisatie de strijd met SEO-erosie aangaan. De hogere posities dragen namelijk uiteindelijk bij aan je zichtbaarheid en online autoriteit. Door op de juiste manier in te spelen op de problemen en behoeftes die leven bij je doelgroep, zullen zowel zoekmachines, AI als je potentiële klanten je daarvoor belonen. Op deze manier laat je de investeringen in SEO optimaal renderen.

Over de auteur: Roderick van Straten is Online marketeer bij Heers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond