-

Waarom PIM de spil van een e-commercestrategie moet zijn

Eigenlijk wil je dat de PIM geen tool is, maar deel uitmaakt van je e-commerceplatform. Een must-have tool dus. 

Je bent een groothandelaar in groenten en fruit en je verkoopt veel soorten appels – van eigen bodem, maar ook uit Frankrijk en Nieuw Zeeland. Je schrijft je content heel zorgvuldig om de koper in te lichten hoe die variëteiten van elkaar verschillen. De Kanzi-appel is niet zo bekend, dus sluit je de beschrijving af met het charmante detail dat kanzi ‘verborgen schat’ betekent in Swahili. Je verpakt de appels in dozen van acht kilo of in kisten van achttien kilo. Er is ook een dertien kilo ‘grabbelton’ met verschillende appelsoorten.

Zijn we nu klaar met appels?

Nog niet, want je biedt ze ook aan in schijven en partjes, en ook gesneden in fijne blokjes van 5 of 10mm( in bakken van 1kg). De 15mm variant worden geleverd in kisten van 10kg. En dat zijn alleen nog maar de appels! Je webshop verkoopt ook gesneden mango, gesneden komkommer en roze grapefruit zonder vlies.

Hoe houd je dat allemaal bij? Het beste en eigenlijk enige antwoord is: met een Product Information Management of PIM systeem. PIM is een master catalogue van productinformatie die gekoppeld wordt (of is) aan al die andere tools en systemen die nodig zijn om de belevenis van je e-commerce site zo vlot en nauwgezet als het maar kan te doen verlopen.

Een groothandelaar met 81 verschillende producten voor ‘tomaat’ en 91 voor ‘gesneden fruit’ kan zoiets niet presteren als hij zijn productdata op Excel beheert. Toch is dat bij veel e-commerce bedrijven weldegelijk nog steeds het geval.

Hoe maakt een PIM systeem het leven (veel) gemakkelijker?

Een Product Management systeem geeft consistentie Klanten willen content die informatief, duidelijk, juist, up-to-date en aantrekkelijk is. En dat geldt voor B2B e-commerce evenzeer als voor B2C e-commerce; het tijdperk waarin B2B alleen maar saai en ‘zakelijk’ diende te zijn is lang voorbij.

Zonder PIM ligt je productinformatie verspreid tussen een hoop systemen en datasets, waarvan sommige extern zijn (die kweker in Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld die tonnen Royal Gala-appels naar je magazijn verstuurd). Voor zover je van een ‘master set’ kan spreken dan zit die (ergens) in Excel. Het updaten van je content, de upload van een nieuwe leverancier, het lokaliseren van je nieuwe content voor de markten waarin je actief bent, het lanceren van een omnichannel marketing campaign met die wirwar van gegevens – allemaal vreselijk tijdrovend als je dat zonder PIM doet. En vaak wemelt ‘t van de fouten.

Productinformatie moet altijd en overal duidelijk, onderhoudend en juist zijn: PC’s, tablets, smartphones, je e-mail marketing acties, klantenservice via chatbot, telefoon of in je ‘echte’ winkels moeten allemaal altijd en op hetzelfde moment ook dezelfde productinformatie verstrekken. Dat heet omnichannel marketing, en daar zijn ze in B2C meestal wel aan gewend. Maar B2B heeft zich nog niet goed aangepast aan een wereld waarin zelfs een groothandelaar het heel gewoon vind om zaken te doen terwijl hij in de trein zit of kampeert in de Ardennen. 24/7 is een werkelijkheid, maar je kan niet de hele week op je bureau zitten.

PIM opent de weg naar de toekomst

Maar een Product Informatie Management tool heeft nog veel meer voordelen. PIM weet alles over je hele assortiment, dus kun je prachtig up- of cross-sellen door een product dat net besteld is te koppelen aan de accessoires die je ook verkoopt. Zelfs als het niet lukt, en de klant alleen maar een search doet op jouw site, dan kan het PIM systeem (meteen of bij een volgende visite) een soortgelijk product voorstellen. Dat verhoogt de conversie.

Stel je wilt als onderneming meer dan een shop lanceren. Hoe krijg je de productcontent makkelijk op beide platformen zonder al te veel handelingen? Zonder PIM wordt dat een heel karwei. Maar met al de productinformatie centraal opgeslagen in je PIM (en in alle talen die je nodig hebt), gaat dat allemaal oneindig veel sneller en nauwkeuriger.

Ook is er meer product virtuositeit mogelijk binnen één webshop. In het artikel Wie is er bang voor de big, bad marketplace? besprak ik het voorbeeld van Bax Music, de Nederlandsmuziekwinkel, die haar marktpositie wil verstevigen door een zogenaamde multi-vendor (marketplace) portal te openen. Een van de uitdagingen van het marketplace model is dat je de producten van al de externe leveranciers op dezelfde wijze presenteert. Zonder een PIM-tool die het aankan om die multi-vendor productinformatie te standaardiseren is dat onbegonnen werk.

Hebben we een ROI?

Als je geen PIM systeem hebt kan je bedrijf ten onder gaan, en dat is ROI genoeg. Daar is Forrester het mee eens. Toch zie je vaak dat senior management daar weinig slaap over verliest. Ze willen meestal snelle resultaten, harde feiten. Zijn die er?

Een paar jaar geleden heeft Informatica een nogal uitgebreid onderzoek uitgevoerd over de rendabiliteit van PIM, en hun bevindingen zijn best de moeite waard

Over datamanagement heeft het rapport het volgende te zeggen: “De ondervraagde retailers geven aan dat het zonder PIM meer dan zestig minuten duurt om een item te bewerken. Ter vergelijking, voor retailers met PIM zegt slechts vier procent dat het zoveel tijd in beslag neemt.”

Het onderzoek bevestigt wat we eigenlijk al wisten: de onboarding van leveranciersdata gaat met PIM een stuk sneller. “Meer dan 54 procent van de integraties wordt binnen twee weken uitgevoerd; vóór de introductie van PIM slaagde slechts vijftien procent erin dit te bereiken”, blijkt uit het onderzoek.

We verwachtten dat PIM de klantenwerving zou bevorderen, maar gebeurt dat ook daadwerkelijk? In de Informatica-enquête blijkt dat bedrijven met PIM aanzienlijk hoger scoren wat betreft de customer acquisition: 69 procent meer klanten tegen veertig procent voor bedrijven die geen PIM-tool gebruikten. Mooi dus.

Welke PIM-tool is geschikt voor mij? Een PIM oplossing is dus een must-have. Nu kan je twee kanten uit: een oplossing die onderdeel is van een volledige e-commerce suite zoals ofwel een standalone PIM systeem. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen

Het grote voordeel van een geïntegreerde PIM-oplossing is dat deze naadloos werkt binnen de e-commerce omgeving die als een geheel is opgezet. Bovendien krijg je niet te maken met een andere partij en dat vergemakkelijkt de zaak ook. En het nadeel? Het zou kunnen dat de PIM module in je e-commerce platform na verloop van tijd niet meer voldoet aan wat je van die oplossing verlangt. Je wilt meer functionaliteiten, maar dat is niet mogelijk.

Een extra overweging zou daarom kunnen zijn om een e-commerce oplossing te zoeken die flexibel is met een externe PIM, mocht de geïntegreerde PIM niet meer toereikend zijn . Er zijn enkele uitstekende standalone oplossing op de markt, met uitgebreide functionaliteiten en een hoop virtuositeit om met complexe productinformatie om te gaan. Maar vaak wordt het te ingewikkeld. Een tweede nadeel is dat er een andere partij bijkomt wat natuurlijk implementatiekosten met zich mee brengt.

Je keus hangt af van je behoefte en de investering die je bereid bent te maken. Een geïntegreerd PIM in de e-commerce suite, is voor een groot deel van organisaties meer dan voldoende, zeker in het begin. Bedrijven met tienduizenden producten, met meerdere cross- en upsell product relaties en die complexe content workflows nodig hebben moeten zich misschien bezinnen op een standalone PIM oplossing.

Wat nu? Je e-commercestrategie heeft een PIM-systeem nodig om nu effectief te zijn en je toekomstplannen waar te maken. Of je nu appels, wijn, meubels, kantoorbenodigdheden of verpakkingsmateriaal verkoopt, de kwaliteit van je productinformatie is doorslaggevend, vooral als je omnichannel strategie voor ogen hebt. Dat wil zeggen, als je succesvol wilt zijn in de huidige digitale omgeving.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond