-

Wanneer begeven de banken zich op het toneel van mobiel betalen?

In een snel veranderende digitale wereld lijkt het noodzakelijk bij je moeten dragen van een portemonnee ineens een hopeloos ouderwets gegeven. PayPal concludeerde onlangs na internationaal onderzoek dat consumenten gefrustreerd raken van de beperkingen. Een derde zegt liever een smartphone bij zich te dragen dan een portemonnee.

Grootste frustratie van veel consumenten is het niet kunnen betalen wanneer ze niet beschikken over contant geld. De onderzoekers van PayPal zien een verschuiving van vertrouwen in een portemonnee, en deze noodzakelijk bij je moeten dragen, naar een digitaal product zoals een smartphone. Rond de negentig procent van de ondervraagden geeft aan idealiter de portemonnee thuis te laten.

Waar zijn de banken?

Het Britse VocaLink voerde recent een van de grootste onderzoeken uit naar het gebruik van de smartphone. Hoewel digitaal bankieren en betalen steeds meer gemeengoed lijken te worden gebruikt slechts één op de vijf de smartphone voor het doen van betalingen. De huidige oplossingen in m-commerce zijn technisch beperkt of kunnen niet in alle situaties worden ingezet. Enigszins verrassend is het enorme, blijvende, vertrouwen dat consumenten hebben in de eigen bank. Eén op de drie respondenten geeft aan gebruik te zullen gaan maken van het mobiele betalen als het een dienst is die door de bank wordt aangeboden. Onder consumenten die op dit moment al actief mobiel betalen loopt dit percentage zelfs op naar tweeënzestig procent.

Misschien nog verrassender is de grote afwezigheid van banken in de strijd op het toneel van mobiele betalingen. Gezien het vertrouwen dat er bij velen is, is het een uitgelezen kans de relatie met de klant aan te halen en hen uiteindelijk een nog grotere afnemer te maken van bancaire diensten. De ontwikkeling van één oplossing voor het mobiele betalen, gekoppeld aan de eigen bankrekening en inzetbaar op andere devices, zal het gebruikersgemak doen laten toenemen.

Voorwaarden voor het mobiele betalen

Voor veel consumenten is het kleine risico nog immer het grote voordeel van contante betalingen. De overdracht van biljetten is direct, zichtbaar, en het risico dat er iets misgaat is nihil. Voor het afronden van een betaling is een bewuste keuze, een activiteit benodigd. Deze bewuste keuze ontbreekt gevoelsmatig nog in veel mobiele oplossingen en bovendien zijn betaalgegevens voor een groter deel inzichtelijk. Juist dit vertrouwen in de verschillende applicaties ontbreekt op dit moment. Een oplossing waarbij alle vormen van betalen – online, mobiel, in de winkel en tussen consumenten onderling – zijn geïntegreerd en bovendien het vertrouwen krijgen van de consument is de oplossing van de toekomst. Net als bij de contante betaling moet er om de betrokkenheid worden gevraagd van de gebruiker, bankgegevens niet zichtbaar zijn voor de verkopende partij en moeten onze gegevens niet op straat liggen wanneer we onze telefoon verliezen.

Net als dat ooit het geval was met de introductie van iDeal lijkt de vraag naar een mobiele oplossing beantwoord te kunnen worden door samenwerkende banken. Een applicatie, bruikbaar in verschillende situaties, waarbij we onze eigen bank vragen een betaling te verrichten is vertrouwd. De transactie wordt zowel door consument als winkelier als betrouwbaar en veilig gezien. Voor de consument betekent het bovendien dat zij nog voordat de transactie is voltooid wordt geïnformeerd over het saldo en uitgavenpatroon. Deze extra dimensie aan het proces van betalen geeft de banken een competitief voordeel ten opzichte van tussendiensten als een digitale portemonnee.

Samenwerking tussen de verschillende partijen kan voor grote (commerciële) groei zorgen op vele gebieden. Van alle respondenten die aangeven gebruik te zullen maken van een door de bank aangeboden dienst zegt een derde dat zij hierdoor meer mobiel zullen winkelen. Ze geven bovendien de voorkeur aan deze mobiele oplossing boven de betaalkaarten of PayPal. De consument staat al enige tijd in de rij. Nu nog worden opgemerkt door de banken die ons land rijk zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond