-

‘WebVR geeft impuls aan commercieel gebruik VR’

De technologie van virtual reality (VR) lijkt geen probleem meer. Toch is het aantal bedrijven dat VR structureel inzet voor het verrijken van de klantervaring makkelijk te tellen. Onderzoek wijst uit dat de investeringen snel zullen toenemen, de belofte is dus groot. Maar hoe belangrijk is het al in de commerciële setting?

Eind 2015 werd virtual reality al bestempeld als grote belofte voor het jaar erna. En met het verschijnen van meerdere VR-brillen en apparaten die 360 graden-video’s ondersteunen, is sindsdien in ieder geval een stap gezet richting een serieuze doorbraak. Toch lijkt er opmerkelijk genoeg nog geen sprake van een massale inzet van VR door bedrijven.

De reisbranche – geregeld genoemd als mogelijke katalysator – richt zich nog liever op andere nieuwe technieken. Met name de kunstmatige intelligentie krijgt in deze sector de aandacht. Her en der zijn er wel wat concepten ontwikkeld om thuis en op de winkelvloer producten te proberen. Maar bij de meeste retailers is het verder nog erg stil.

‘Opkomst WebVR belangrijke ontwikkeling’

Daar gaat binnen twee tot drie jaar verandering in komen, zo zegt Avanade in een recent gepubliceerd onderzoek. Iets meer dan de helft van de retailbedrijven denkt in 2020 wel virtual of ‘mixed’ reality in te zetten op de winkelvloer. Onderzoekers van IDC verwachten dat de investeringen vanaf nu ieder jaar verdubbelen.

Ook Detlef La Grand van VRmaster denkt dat bedrijven binnen afzienbare tijd hun weg zullen vinden tot VR. De opkomst van WebVR gaat daar wat hem betreft een belangrijke rol in spelen. Met een open source raamwerk als ‘A-Frame’ kunnen webontwikkelaars VR namelijk opnemen in hun site of webshop.

“De techniek zorgt ervoor dat meerdere online VR-belevingen aan elkaar zijn te koppelen. Stel je een virtuele webshop voor waarin je voor het afrekenen naar de virtuele kassa van een bank gaat. Daarna keer je weer terug in de winkel.” Deze technieken maken VR een stuk toegankelijker voor bedrijven en hun ontwikkelaars, zegt hij. Nog geavanceerder wordt het nog nu ook de goedkopere VR-brillen met een controller zijn te gebruiken. “De WebVR-toepassingen worden hierdoor echt interactief.”

‘Nog geen gemeengoed’

Anders dan een paar jaar terug hoeven bedrijven zich niet meer te laten remmen door de technologie en de adoptie ervan, zegt La Grand: de prijzen van VR-brillen gaan steeds verder omlaag en raken dus toegankelijker voor de consument. Hoeveel geavanceerde headsets er zijn verkocht is niet helemaal duidelijk. Maar de schattingen lopen uiteen van enkele miljoenen tot ongeveer dertien miljoen. Een nog veel grotere groep heeft een kartonnen bril in huis voor de smartphone. Google alleen zegt er al tien miljoen te hebben uitgedeeld. Hier in Nederland zijn er velen weggegeven als promotiemateriaal of met spaaracties als die van Albert Heijn. “Het betekent dus dat er nu al een miljoenenpubliek is dat een bril in huis heeft.”

Dat lijkt inderdaad nog een bescheiden aantal. Het is ook nog zeker geen gemeengoed, merkt hij op. Maar doordat steeds meer platformen ervoor kiezen 360 graden-video’s te ondersteunen, komen consumenten er sneller mee in aanraking. Behalve YouTube en Facebook hebben ook Twitter en Vimeo het recent mogelijk gemaakt zulke video’s te uploaden. In absolute aantallen zijn er weliswaar nog maar weinig mensen die de VR-bril opzetten voor het bekijken en kopen van een huis. En ook een vakantie wordt er nog niet mee geboekt. Maar de verandering is wel degelijk zichtbaar, merk hij. Makelaars zijn aan het experimenteren geslagen, heel wat toeristische steden hebben al een 360 graden promovideo gemaakt.

‘Kleine prikkel nodig’

Zowel bedrijven als consumenten hebben een kleine prikkel nodig om eens te gaan experimenteren met VR, valt hem op. Hoewel een speciaal CMS voor VR-toepassingen één van de producten is die hij met VRmaster verkoopt, richt het bedrijf zich daarom in eerste instantie op trainingen en therapie met VR. Zo is virtual reality goed te gebruiken voor het oefenen met onveilige situaties of tijdens therapiesessies. La Grand: “Ondergedompeld in een virtuele wereld komen pijnprikkels simpelweg minder door. En oefeningen die zijn gevisualiseerd beklijven beter. Dit helpt bijvoorbeeld in de revalidatie en fysiotherapie.”

Zijn consumenten vanuit onderwijs en de zorg eenmaal gewend aan VR dan zullen bedrijven sneller volgen, zo verwacht hij. “VR wordt dan gebruikt om producten, machines en plekken te tonen en te laten zien wat een bedrijf aan kennis en kunde in huis heeft. Daarnaast verwacht ik dat VR een heel belangrijk middel wordt in het analyseren van gedrag. De keuzes en bewegingen die mensen maken is bijvoorbeeld in een heatmap te vangen. Het A/B-testen van concepten zal nooit meer hetzelfde zijn.”

Voorbeeld van onderzoeksheatmap

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond