-

‘Reisbranche moet nadenken over unieke VR-content’

De voorzichtige experimenten die de reisbranche doet met Virtual en Augmented Reality, gaan CEO Avinash Changa van productiebedrijf WeMakeVR niet ver en snel genoeg. “Nu is het moment om na te denken welke unieke content je te bieden hebt, zodat je straks koploper bent als VR mainstream is geworden.”

D-reizen, Thomas Cook, Transavia en Marriott – het zijn allemaal reispartijen die ‘iets’ doen of hebben gedaan met VR. Maar volgens Changa zijn deze initiatieven vooral ingegeven door de publiciteitswaarde die ze genereren. “Marriott heeft bijvoorbeeld bij een beurs in New York een ‘experience booth’ neergezet, waar mensen dankzij VR ineens op een mooi strand of bovenop een wolkenkrabber stonden. Het was een 4D-beleving, dus ze voelden ook de wind en de zon. Heel tof, maar niet schaalbaar en dus alleen relevant voor de vijftig mensen die de booth bezochten. Oftewel: de toepassingen die je nu ziet van 360-graden-beeld en VR zijn gericht op PR.”

Avinash ChangaDe volgende stap is om van VR een echte conversietool te maken. “Mensen die een reis willen boeken kijken online naar recensies van het hotel of de bestemming. Waarom? Omdat ze een realistisch beeld en bevestiging van de juistheid van hun keuze zoeken,” zegt Changa. “Op de website van een reisorganisatie zie je natuurlijk de prachtigste beelden, maar kun je die wel geloven? Nog veel betrouwbaarder dan de beoordeling van andere reizigers is het als je er zelf even kunt zijn. Dat is al tot op zekere hoogte mogelijk met panoramafoto’s die hotels al jaren gebruiken en een goede beeldkwaliteit hebben. Bewegende beelden blijven hierbij achter omdat ze vaak met relatief eenvoudige camera’s worden gemaakt. Daar komt verandering in: de kwaliteit van 360-graden-video’s en VR gaat de komende tijd flink omhoog dankzij professionele apparatuur en makers. Het begint met zelf kunnen rondkijken maar de echte toegevoegde waarde van de technologie zit hem in het bieden van een beleving, zodat de klant zelf even kan wandelen in de Oostenrijkse bergen of met een gids de Grand Canyon verkent. Dat is geen vervanging van de fysieke reis, maar een motivatie om zo’n vakantie te boeken.”

Interactief en live

Op dit moment zijn de VR-belevingen die worden geboden niet veel beter dan het bekijken van een videofilm. Daar komt echter snel verandering in, denkt Changa. “De inhoud wordt interactief en zelfs live. Een tentoonstelling die een beperkte periode in het MoMa in New York te zien is, kun je met VR ontsluiten voor miljoenen mensen. De hele wereld kan virtueel langs de kunstwerken lopen, de makers horen spreken, enzovoorts. Nu is de technologie nog niet zo goed dat je naar een schilderij toe kunt lopen om het beter te bekijken, maar binnenkort kan dat wel. Zo wordt de beleving steeds rijker.”

Changa voorspelt daarnaast dat VR een sociale component zal krijgen. “Stel, jij bent in Amsterdam, je vriend zit in Chicago en er is een openluchtconcert in Hyde Park in Londen. Over drie jaar zetten jullie allebei je VR-bril op en beleven dat concert samen. Je ziet je vriend als avatar naast je zitten. Google is al bezig om de omkadering van de bril uit het zichtveld te filteren, zodat het straks helemaal is alsof je bij het concert bent. Hier zit zeker een commerciële toepassing in.”

Een dure onderneming? Volgens Changa valt dat reuze mee. “De hardware wordt in snel tempo goedkoper. Je kunt voor duizend euro een camera kopen waarmee je 360-graden-content op kunt nemen. Dus het is ook toegankelijk voor kleinere bedrijven. En de consument hoeft hiervoor geen speciale bril aan te schaffen, maar kunnen het gewoon bekijken op hun smartphone of pc. Als ze eenmaal op zo’n laagdrempelige manier kennis hebben gemaakt met VR, dan is de kans groot dat ze toch zo’n bril aanschaffen voor het grotere werk.”

Changa waarschuwt dat reisorganisaties zich niet moeten blindstaren op de hardware, maar zich bezig moeten houden met het verhaal dat ze willen vertellen. “Wat maakt een bestemming zo bijzonder dat mensen ernaartoe moeten reizen? Wie nu alvast nadenkt over onderscheidende, aansprekende content, loopt straks als VR mainstream is voorop. Het gaat om de content. Zoek welke unieke beleving een bestemming of hotel biedt en maak die schaalbaar. Dit is het moment waarop de reisbranche ownership kan claimen van VR. Over een paar jaar heeft iedereen een 360-graden-camera en is het momentum voorbij.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond