-

Weg met ‘klik hier’-hyperlinks

Als er iemand begint over het gebruik van ‘klik hier’, gaan de nekharen van de gemiddelde marketeer recht overeind staan. Het is niet alleen een persoonlijke afkeer. Er zit uiteraard ook nog een gedachte achter waarom je ‘klik hier’ op je website en e-mailings moet vermijden.

Met name over het gebruik van websites is al veel onderzoek gedaan en zijn er al veel boeken geschreven. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Don’t make me think’ van Steve Krug. Wat voor het gebruiken en lezen van websites geldt, geldt ook voor e-mailings.

Quote steve krug

Functie en doel van een link
‘Don’t make me think’ gaat over het totale gebruik van een website. De focus in dit artikel ligt op de functie van een link in e-mailing en waarom het gebruik van ‘klik hier’ sterk af te raden is. Een link heeft de volgende doelen:

  • een link geeft informatie over de vervolgcontent
  • een link geeft extra informatie over de context
  • een link moet verleiden om te klikken

Belangrijk om te beseffen is dat men een e-mail niet volledig leest. Men scant, omdat we eigenlijk altijd druk zijn en niet de tijd nemen om iets goed te lezen. Een duidelijke linktekst draagt bij aan de mogelijkheid om een mail te scannen.

Onderstaand een oude quote, maar die geeft nog steeds goed de verhouding weer. Het percentage ‘scanners’ in de afgelopen jaren zelfs alleen nog maar groter geworden.

Jakob Nielsen

Design
De vormgeving en locatie van de link heeft invloed op het klikgedrag. Is de link goed te vinden? Is het duidelijk dat je erop kunt klikken? Belangrijk is dus om kritisch naar het ontwerp van de totale mailing te kijken en naar de vormgeving van de links.

Tekstgebruik
Naast design heeft het gebruik van tekst in een link enorme invloed op het klikgedrag. Hier komt de ‘klik hier’eindelijk om de hoek kijken. Stel jezelf een nieuwsbrief voor met talloze ‘klik hier’-links. Het bekijken van de links geeft je dan geen richting waar de nieuwsbrief over gaat, en welke vervolgcontent er aangeboden wordt. Daarnaast nodigt het niet uit om te klikken. Vreemd, want eerder hebben we vastgesteld dat dit de drie doelen zijn van een link.

Bij onderstaand artikel moet je de volledige lezen om te achterhalen waar het precies over gaat en wat je krijgt als je op de ‘hier’ klikt.

Klik hier

Voorbeelden ‘Klik hier’
Onderstaand artikel hoef je daarentegen niet te lezen om te zien dat je een ‘Loveland Ade ticket’ kunt kopen zodra je doorklikt. Je weet dus meteen waar het over gaat en wat de vervolgcontent is. De knop/link valt goed op door de paarse achtergrond in een witte nieuwsbrief.

Koop hier...

Nog een goed voorbeeld. De titel en de link geven samen heel duidelijk aan wat je kunt verwachten als je doorklikt. Door de afwijkende rode kleur valt de link goed op. De call-to-action is heel duidelijk en gericht: ‘Vraag aan’.

Checklist

Online versie en uitschrijven
Er zijn meerdere manieren om aan te geven dat de mailing ook online te bekijken is of om te verwijzen naar de afmeldmogelijkheid. Welke lijkt jou het beste?

Online versie

Wordt deze afbeelding

Online versie

Uitschrijven

Klikken

Over de nieuwsbrief

Als laatste nog een grappige banner die bij een artikel stond over waarom je geen ‘klik hier’ moet gebruiken. Zie de call-to-action.

Grappig

Conclusie
Klik hier’ zegt niks en zorgt dat een link geen toegevoegde waarde geeft aan de mailing. Terwijl een link daar wel uitermate geschikt voor is. De woorden ‘klik hier’ dragen niet bij aan het doel van een link. Het biedt geen extra informatie over de context, je weet niet meteen wat de vervolgcontent is en je wordt niet uitgedaagd om te klikken op de link. Vertel in je link dus altijd wat men kan verwachten en verhoog zo je conversie.

Deel dit bericht

3 Reacties

JTO

Goed artikel. Helder en duidelijk, geen lange zinnen, taalgebruik op 2F/3F, dus voor het merdendeel der Nederlanders toegankelijk. Het artikel bevat veel Anglicismen, maar dat heeft met de aard van het artikel te maken. Soms staat er “”knop/link”” dus je bent je hiervan bewust.

Marcel (WebshopAdvies)

Ik ben het voor 90% met je eens. Bijkomend voordeel van goede links zijn dat ze ook je zoekmachine notering helpen. Een goede link is dan ook meteen herkenbaar. Of het dan echter erg is dat er klik hier staat? Zolang het dubbelop is zie ik niet direct een gevaar. Wanneer het een lapmiddel is om onduidelijke links zichtbaar te maken, dan wel.

Henk

Sinds wanneer wordt je door “klik hier” niet uitgedaagd om te klikken?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond