-

Zo zet je dropshipping succesvol in

Eerder onderzoek toonde aan dat dropshipping een logistieke methode was met potentie. Hoewel het absolute aantal bedrijven dat hier gebruik van maakt daalde doen zij dit wel voor een steeds groter deel van de collectie. Wat zijn de mogelijkheden van dropshipping en hoe zet je het succesvol in?

Dropshipping is de methode waarbij een online retailer geen eigen voorraad in beheer heeft. In plaats daarvan levert, zonder dat de consument daar iets van merkt, een derde partij direct aan de klant. Belangrijk voordeel van deze bedrijfsvoering is dat er in veel mindere mate kapitaal benodigd is. Inkopen worden pas gedaan op het moment dat de klant daadwerkelijk een order heeft geplaatst.

Kenmerken van dropshipping zijn:

  • Vereenvoudigde fulfillment: Verpakken, transport, retourenmanagement en voorraadbeheer zijn uitbesteed aan een ervaren organisatie.
  • Lage kosten: Het bewust uitbesteden van voorraadbeheer betekent ook lagere vaste lasten. Er kan al gestart worden met laptop en kantoor aan huis.
  • Brede collectie: Doordat er vooraf niet ingekocht hoeft te worden kan de collectie eenvoudig en kosteloos worden uitgebreid. Wanneer de leverancier nieuwe producten toevoegt kunnen deze direct worden opgenomen in de collectie.
  • Schaalbaarheid: Groei van de organisatie betekent niet automatisch een explosieve stijging van de kosten. Hoewel zaken als klantenservice meer mankracht vereisen na de groei blijven veel kosten relatief laag.

Het flexibele karakter van dropshipping komt uiteraard tegen een prijs.

  • Kleinere marges: De concurrentie in deze markt is vaak moordend. De relatief lage kosten zorgen dat nieuwkomers de strijd vooral aan zullen gaan op basis van prijs. Consumenten vergelijken al deze winkeliers en kiezen voor de meest gunstige prijs. Concurreren op prijs betekent vaak dat met een kleine marge genoegen moet worden genomen.
  • Voorraadbeheer: Een relatie met meerdere leveranciers vraagt om een goed beeld van de voorraad bij deze partijen. Een naadloze aansluiting van deze verschillende systemen middels een API is vereist.
  • Transport: Klanten bestellen in verschillende productcategorieën en indirect bij verschillende leveranciers. Verzendkosten kunnen hierdoor ongewenst hoog uitvallen.

Dropshipping succesvol inzetten

De voor en nadelen tegen elkaar wegstrepend levert je mogelijk het antwoord op de vraag of dropshipping geschikt is voor jouw organisatie. Wordt gekozen voor deze methode houd dan rekening met de volgende kritische succesfactoren.

  • Toegevoegde waarde: Het succes van een organisatie gebaseerd op dropshipping hangt af van de toegevoegde waarde voor de klant. Concurrenten staan de trappelen om het stokje snel weer van je over te nemen. Zorg daarom dat je niet alleen wederverkoper bent maar ook een bron van informatie en advies.
  • Marketing en SEO: Terwijl leveranciers zich focussen op het logistieke traject en fulfillment kun jij je richten op dat waar je goed in bent: Zorgen voor verkeer en de daaropvolgende verkopen. De eerste maanden dienen in het teken te staan van het delen van je verhaal. Vertel de buitenwereld over je toegevoegde waarde en reden van bestaan.
  • Specialisatie: Het aanboren van een specifieke doelgroep gaat niet ten kosten van verkopen. Integendeel. Voorzie je in een bepaalde behoefte dan zijn consumenten bereid daarvoor te betalen. Specialisatie maakt het makkelijker jezelf te onderscheiden van anderen en marketing optimaal in te zetten.
  • Service: Service van hoog niveau is vandaag de dag cruciaal. Wat de prijs ook is die je hebt gerekend, tevreden klanten vormen de ideale marketingstrategie. Klanten zetten sociale media in voor mond-tot-mondreclame en vertellen het voort. Service is een van de belangrijkste bouwstenen voor een succesvolle organisatie en vormen uiteindelijk het voordeel ten opzichte van de concurrent.

Meer leren over dropshipping? Lees het whitepaper van Shopify.

dropshipping infographic

Deel dit bericht

10 Reacties

WebshopAdvies.nl

Toevallig ook vandaag net een blog geschreven over dropshipping. Het heeft echter niet alleen maar voordelen. Ook voor startende webwinkels kan een eigen voorraad een groot voordeel hebben…!

Loek

Een makkelijk overzicht van nedelandse dropshipping leveranciers vind je op http://dropship.startpagina.nl/

Maarten

Ook wij maken als kleine webwinkel af en toe gebruik van dropshipment. Een prima oplossing voornamelijk als het om grote artikelen of bulk partijen gaat. Standaard intergratie met CMS systemen zou nog een verbeterpunt kunnen zijn bij kleinere dropshippers.

Fashionkoopjes

Nadeel dropshipping indien mijn klant kleding wenst te ruilen of te retourneren, komt het artikel retour naar mijn adres. De dropshipper neemt geen artikelen retour anders dan defecten.

Gerjan

Dropshipping is ideaal om geen voorraad te houden. @Fashionkoopjes, Er zijn ook nieuwe dropshipping methodes in opkomst waar de dropshipper wel de voorraad terugneemt en zelfs het contact onderhoud. Als je hier in geïnteresseerd bent moet je het even laten weten…

Tech B2B

De lage marges vallen in ons geval erg mee. Zelf voor dropshipping vaak 25% tot 60% marges. Ooit begonnen in de RC branche met dropshipping. Dit was echter door de vele retouren geen succes. Wij van Tech66 hopen door al deze ervaringen het perfecte dropship platoform neer te zetten. Tot nu toe aardig gelukt!

Dropshipping Leverancier

BigBuy, de meest toonaangevende groothandel van Europa in originele cadeaus, parfums en schoonheidsproducten van bekende merken, gadgets, kleine elektrische apparaten en veel meer! We zijn specialisten in dropshipping, jij hoeft je enkel bezig te houden met de bestellingen in je online winkel en wij zorgen ervoor dat alles op tijd aankomt bij je klanten.

Jan Willem - barcodewinkel.nl

Zonder investering in voorraad scheelt enorm veel kosten. Alle aandacht en geld kan gericht worden op marketing en klantenservice.

mark - schopverkoop

zag een melding over Bigbuy
groothandel uit spanje
levering duurt algemeen lang
en bovendien betaal je een soort inschrijfgeld en lidmaatschap
van 49 euro per maand
zie google dat vele webshops dit niet eruit halen en negatieve berichten
en erg vreemd als een groothandel lidmaatschaps-geld vraagt om zijn produkten
te verkopen.
erg gemiste kans voor zon bedrijf om groot te worden

Mark

Bigbuy vraagt maandelijks een flink bedrag om hun spullen te mogen verkopen en een produktfeed te ontvangen waardoor het niet meer interessant is hun producten te verkopen.
Er zijn genoeg groothandels die dit gratis aanbieden zodat je gelijk winst kunt behalen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond