Meer Artikelen

Ook binnen muziekindustrie kritiek op DRM en Apple

Niet iedereen in de muziekindustrie zit te wachten op digital rights management. Sommige platenmaatschappijen, zoals PIAS, willen alleen DRM-vrije mp3'tjes verkopen. En de kritiek vanuit de muziekwereld op de beperkingen die Apple aan consumenten en muziekaanbieders oplegt zwelt aan.

IPod winnaar eerste Buzz Awards

De iPod is verkozen tot het Meest Buzzable Product van 2005, het product waar Nederlanders het afgelopen jaar het meest over gepraat hebben. De bekendmaking vond gisteravond plaats tijdens de uitreiking van de eerste Buzz Awards in The Mansion in Amsterdam. De tweede en derde plaats waren voor respectievelijk TomTom en Google.

Premium

Apple winnaar online merkonderzoek Nielsen

Apple is een van de snelstgroeiende merken op internet, zo blijkt uit metingen van Nielsen Netratings. Uit een analyse van het bezoek aan ruim 2000 websites in de Verenigde Staten gedurende de maand november, blijkt dat het verkeer naar Apple.com met 57 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar, mede dankzij publiciteit rond de iPod nano en iTunes. Andere sterke stijgers zijn Google met 29 procent en Amazon met 16 procent.

Creative zet aanval in op Apple

Creative heeft met de donderdag in Londen gelanceerde Zen Vision:M speler de aanval ingezet op de iPod video. Het is niet de zoveelste kloon van de iPod, maar de fabrikant uit Singapore — marktleider op het gebied van geluidskaarten voor pc's – lijkt zijn rivaal op cruciale punten te hebben verslagen. Ook moet met de Zen Vision:M de machtige positie van iTunes aan het wankelen worden gebracht.

Illegale muziek drie keer zo populair als iTunes

Er lijkt nog altijd weinig veranderd in het online muziekgebruik van consumenten. Volgens onderzoeksbureau JupiterResearch is het downloaden van muziek van uitwisseldiensten als Edonkey en Kazaa in Europa nog altijd drie keer zo populair als het kopen van muziek via legale diensten als iTunes of Napster. Zeker vijftien procent van de consumenten in Europa maakt nog altijd gebruik van gratis muziekuitwisseldiensten; slechts vijf procent koopt de muziek legaal.

Samsung wil concurreren met iTunes

Samsung, de fabrikant van mobiele telefoons en Mp3 spelers, is van plan om een iTunes-achtige dienst te ontwikkelen. Dat vertelde Choi Ji-Sung, hoofd van de digitale media divisie, vrijdag tijdens een persconferentie in Zuid Korea. De dienst zal “zeer binnenkort” zowel in Zuid Korea als in andere landen worden gelanceerd.

Britse overheid stimuleert online remixen

Op een nieuwe Britse website, SoundJunction, kunnen gebruikers zelf muziek mixen en maken. Ze hebben daarbij de beschikking over meer dan vijftig uur video- en muziekfragmenten. De site is gemaakt in opdracht van de Britse overheid.

Gezamenlijke wifi-actie Apple en T-Mobile

T-Mobile en Apple in Nederland komen in oktober met gezamenlijke wifi-actie voor de mobiele internet gebruiker. Wie in de periode van 1 oktober tot 31 december een iBook of PowerBook koopt bij een Apple Centre, ontvangt gratis een hotspot maandpas ter waarde van 79,95 euro.

iTunes-telefoon ook op de Nederlandse markt

De Motorola ROKR (spreek uit: Rocker), de eerste mobiele telefoon die toegang biedt tot Apple's muziekdienst iTunes, komt in de loop van oktober op de Nederlandse markt. Nederland is met Engeland, Italië, Duitsland en Frankrijk een van de eerste Europese landen waar de muziektelefoon te koop zal zijn.

iPod-gebruikers hekelen mobieltjes

Mensen met een iPod hebben weinig op met een mobiele telefoon. Dat blijkt uit het onderzoek van Michael Bull van de Universiteit van Sussex, die ook wel Professor of Doctor iPod wordt genoemd. Misschien dus toch niet zo'n goed idee voor Apple om een iPhone op de markt te brengen. Ook zouden iPod-gebruikers geen behoefte hebben aan een iPod waarop ook filmpjes bekeken kunnen worden.

Nokia en Apple werken aan mobiele browser

Nokia werkt samen met Apple aan een mobiele browser die is gebaseerd op zogeheten open source software. Het Finse bedrijf gaat dezelfde componenten gebruiken die in Apple's Safari-browser zitten. Vandaag en morgen wordt in Helsinki Nokia Connection 2005 gehouden, Emerce doet ter plekke verslag.

Schwarzenegger aan het podcasten

Aan het succesverhaal dat podcasting heet, lijkt maar geen einde te komen. Nadat eerder allerlei media-organisaties zoals de BBC en BNN hem voorgingen is ook Arnold Schwarzenegger, de gouveneur van Californie, begonnen met podcasting om op die manier burgers van Californie op de hoogte te houden.

iTunes gaat podcasts ondersteunen

Steve Jobs, de grote baas van Apple, heeft een paar details vrijgegeven over de komende iTunes 4.9. Eén van de aangekondigde features is ondersteuning voor podcasts, waarmee gebruikers zich kunnen abonneren op muziekcontent en dit automatisch laten downloaden.

Sony start inhaalrace op de mp3-markt

Met de introductie van de NW-HD5 en de NW-E407 betreedt Sony definitief de markt voor de draagbare Mp3 spelers, maar is de achterstand op Apple nog wel in te halen? Het tweede deel van een tweeluik over de nieuwe strategie van Sony.

Album uitgebracht op iPod Shuffle

Een Amerikaanse band die Sexohol heet, brengt zijn debuutalbum eerst uit op de iPod Shuffle en daarna pas op cd. Een slimme marketingtruc?