Meer Artikelen

‘Samenwerking Google en Salesforce’

Google en Salesforce.com gaan krachten bundelen om een vuist te maken tegen Microsoft. Binnen enkele weken zullen de bedrijven een samenwerking bekendmaken. De samenwerking richt zich op webgebaseerde software.

Flickr breidt uit met video’s

Yahoo-dochter Flickr.com, een online fotodienst, wordt binnenkort ook een platform om videoboodschappen uit te zenden. Yahoo gaat hiermee, gebruik makend van de internationale populariteit van Flickr, ogenschijnlijk de concurrentie aan met Googles YouTube.

Bedrijven uit De Telefoongids op Google Earth

De Telefoongids sluit de bedrijvengids, en daarmee de 700.000 ondernemingen die daar in staan, aan op Google Earth. Consumenten of bedrijven die een bepaalde dienstverlener in de buurt zoeken hoeven enkel de digitale globe aan te zetten en een zoekopdracht in te tikken.

Google-financiën blijven verrassen

Analisten verwachtten dat Googles omzet afgelopen kwartaal op 2,5 miljard dollar uitkwam, dat bleek een miljard dollar meer te zijn. Het zoekbedrijf zag de nettowinst in een jaar tijd met 69 procent groeien, het personeelsbestand in 3 maanden met 20 procent en Google investeert doorlopend in nieuwe servers en datacentra.

Nieuwe Google-diensten nog weinig gebruikt

Voor meer dan 90 procent van de Nederlanders is zoekmachine Google de absolute favoriet, met Ilse en Live Search als marginale volgers. Maar ondanks het feit dat Google zijn totale winst herinvesteert in de ontwikkeling van nieuwe diensten worden die op de lokale markt amper gebruikt, op Google Earth en Gmail na.

Premium

Geklaag over Google-overname van Doubleclick

Google krijgt met de beoogde overname van advertentiebedrijf DoubleClick een té dominante marktpositie. Markttoezichthouders moeten waken voor een monopolie, stelt nota bene Microsoft in een officiële reactie op het overnamebericht. Ook Yahoo, AOL en AT&T roeren zich, maar dienen vooralsnog geen formele klacht in.

Google koopt DoubleClick voor 3,1 miljard dollar

Google heeft voor een bedrag van 3,1 miljard dollar het Amerikaanse advertentiebedrijf DoubleClick overgenomen. Met de overname krijgt Google nieuwe advertentietechnologie in huis en breidt het haar advertentienetwerk uit. Google hoopt door de overname flinke stappen te maken op het gebied van grafische en videoadvertenties.

Premium

Maandelijks honderdduizenden gebruikers ‘weboffice’

Bedrijven als Google, ZoHo, JotSpot, 37Signals en het Belgische ContactOffice claimen dat er maandelijks honderdduizenden internetgebruikers hun respectievelijke online kantoordiensten gebruiken om lokatieonafhankelijk in te loggen op agenda, adresboek en tekstverwerkers.

Google opent veiling voor advertenties digitale tv

Zoek- en technologiebedrijf Google begint zijn eerste grootschalige proef met bemiddeling in tv-advertenties. Adverteerders kunnen per opbod beschikbare tv-reclameruimte kopen en direct het beeldmateriaal aanleveren aan de televisiezenders. Het betreft onder 13 miljoen tv-kijkende Amerikanen.

‘Microsofts zoek- en advertentiedienst ronduit slecht’

Voormalig Microsoft-evangelist Robert Scoble, die het bedrijf van binnen en buiten grondig kent, noemt Microsofts zoek- en advertentiediensten ronduit slecht. Kwalitatief gezien zijn ze niet te vergelijken met Googles diensten enScoble ziet geen enkele grond voor Microsofts beweringen dat ze Google inhalen.

Premium

Mashup maken

De laatste jaren geven internetbedrijven aan de lopende band zogeheten api’s vrij. Ze stellen derden in staat de kernfuncties van hun zelfontwikkelde webdiensten te integreren in externe sites: de mashups. Maar hoe gebruik je deze api’s?

Gepubliceerd in Emerce 66/ maart 2007

Mashup economie

Met gratis digitale bakstenen van Google, Amazon en eBay zijn al ruim 1600 nieuwe webdiensten gebouwd.

Premium

Google maakt persoonsgegevens ‘iets anoniemer’

Google gaat over enkele maanden persoonlijke gegevens van honderden miljoenen Google-gebruikers op serverniveau anonimiseren. Het bedrijf omarmt nieuwe, zelfopgelegde privacyregels. Die leiden ertoe dat Google mogelijk nog voor 2008 miljoenen verzamelde IP-adressen en cookie-informatie nagenoeg onherkenbaar gaat corrumperen.

Googles antwoord op klikfraude blijft uit

Google probeert op een schamele manier inzage te geven in zijn strijd tegen klikfraude. Met een uitvoerig bericht op het Google AdWords-blog beschrijft het bedrijf zijn fraudewerende activiteiten. Dat levert geen nieuwe inzichten op, anders dan dat 0,02 procent van de fraudekliks achteraf handmatig wordt gedetecteerd.

3D-adverteren op Google Earth

Driedimensionale, digitale globes zijn bijna natuurgetrouwe afspiegelingen van de fysieke wereld en daarmee aantrekkelijk voor adverteerders. Microsoft bouwde standaard een 3D-advertentieoptie in in zijn Virtual Earth 3D, Google Earth laat het aan derden over.