Meer Artikelen

Premium

Google Nederland begint test AdSense mobiel

Google Nederland wil eigenaren van mobiel-websites geld laten verdienen met tekstadvertenties. Daartoe bereidt het momenteel een proef voor. Hoewel Google op het vaste web stopte met een ‘click to call’-functie lijkt deze wel onderdeel van de Nederlandse proef.

Microsoft start proef met context advertenties

Klanten van Microsoft’s AdCenter krijgen de mogelijkheid geboden om mee te doen aan een test van tekstadvertenties. Microsoft Content Ads moet het gaan opnemen tegen Google’s immens populaire AdWords. De beta begint volgende week.

American Airlines klaagt Google aan

American Airlines, de grootste vliegmaatschappij ter wereld, sleept Google voor de rechter. De zoekgigant heeft advertenties met daarin de American Airlines-merknaam verkocht aan concurrenten van de vliegmaatschappij. Wanneer internetgebruikers klikken op deze ‘nep’ American Airlines-advertenties dan worden ze doorgestuurd naar de websites van de concurrenten.

Google Pack uitgerust met StarOffice

Het kantoorpakket StarOffice 8, een concurrent van MS Office, wordt voortaan aangeboden via Google Pack, een verzameling gratis programma’s met onder meer Adobe Reader en Norton Security Scan.

Google beproeft ‘persoonlijker’ tekstadvertenties

Google gaat persoonlijke gegevens van surfende consumenten gebruiken om hen ‘beter passende’ advertenties te vertonen. Wie niet mee wil doen aan de proef moet dat expliciet aangeven.

Premium

Google Nieuws in ‘hoor en wederhoor’

Google gaat personen en instellingen die in het nieuws zijn, vragen hun commentaar en reacties op te sturen naar Google News. Die opmerkingen worden integraal in het overzicht rondom de berichtgeving overgenomen. Verwijzingen naar weblogs met geschreven reacties van betrokkenen worden niet in de nieuwsindex opgenomen.

e.day 2006 keynote: Michael Jones (video)

Michael Jones probeert in zijn keynote speech aan de hand van verschillende voorbeelden een beeld te schetsen hoe verschillende innovatieve producten onze manier van denken en communicatie hebben veranderd. De kern ligt daarbij op producten die de geografische dimensie toevoegen, en het is niet beperkt tot de producten van Google. Michael Jones neemt ons mee terug in het recente verleden en werpt kort een blik op de toekomst, maar concentreert zich vooral op het heden en de nabije toekomst: praktisch en helder.Wat zijn deze veranderingen, wat betekent het, en wat kan de marketeer ermee?

Contouren Googles mobiele plannen tekenen zich af

Google investeert honderden miljoenen dollars in de ontwikkeling van specificaties van het toekomstige mobiele internet. Net zoals het bedrijf richtlijnen formuleerde om websites goed vindbaar te maken, stelt het nu technische richtlijnen op voor fabrikanten van mobiele telefoons.

Onduidelijkheid over Googles mobiele breedbandplannen

Google sluit nog steeds niet uit dat het mee zal dingen in een veiling voor een Amerikaans mobiel breedbandnet. De Amerikaanse toezichthouder FCC publiceerde de spelregels van de veiling. Daarin wordt niet aan al Googles wensen voldaan. Het bedrijf zal daarom niet publiekelijk een openingsbod van 4,6 miljard uitbrengen.

YouTube eindelijk met auteursrechtenfilter

Dit najaar lanceert YouTube de langverwachte technologie die auteursrechtelijk beschermd materiaal herkent. Google kondigde al eerder aan dat ze met deze technologie zou komen, maar kon vooralsnog geen lanceringsdatum noemen. Dit tot frustratie van veel spelers in de entertainmentindustrie.

Miljardenbod Google voor nationaal mobiel breedbandnet

Google wil minstens 4,6 miljard dollar bieden op een frequentieband om een landelijk dekkend draadloos breedbandnetwerk te kunnen realiseren. De toezegging hiertoe van topman Eric Schmidt maakt deel uit van een politiek steekspel tussen Google en de gevestigde Amerikaanse telecomindustrie.

Facebook doet eerste overname

Amerikaanse media tuimelen over elkaar heen om Facebook de nieuwe Google of Microsoft te noemen. De eerste overname van het bedrijf is dan ook groot nieuws. Facebook is voortaan eigenaar van Parakey, een start-up dat een soort Windows voor het web ontwikkelt.

Kwartaalomzet Google naar 4 miljard dollar

De internationale omzet bij Google steeg afgelopen drie maanden naar 3,9 miljard dollar, bij een ietwat dalende nettowinst van 925 miljoen dollar. Europa drukt een steeds zwaarder stempel op de financiën van het bedrijf. Personeel krijgt dit jaar 770 miljoen dollar aan beloning in aandelen.

Kranten zien printadvertenties Google zitten

Op dit moment plaatsen 225 Amerikaanse kranten Google advertenties in hun papieren edities. De kranten zijn samen goed voor meer dan de helft van de totale oplage van Amerikaanse kranten. Alle Amerikaanse adverteerders die gebruikmaken van AdWords kunnen voortaan advertenties plaatsen in de papieren edities van kranten.

Google met Universal in filmpromotie ‘Jason Bourne’

Google slaat voor de tweede keer de handen ineen met een filmmaatschappij voor een uitgebreide promotiecampagne op het web. Google tuigde met Universal Pictures een drie weken durende webspeurtocht op. Spelers jagen op Jason Bourne, hoofdpersoon uit een film die is gebaseerd op boeken van thrillerschrijver Robert Ludlum.