Meer Artikelen

De Long Tail van Google Earth – Interview

Google Earth en Maps staan in de prille kinderschoenen. Google wil elke plaats en elke regio op aarde zo uitgebreid mogelijk in kaart brengen. Met gedetailleerde beelden, 3D-weergaven en zoveel mogelijk aan de locatie gekoppelde informatie. Ook een woestijn heeft zijn waarde. “Wij gaan voor de Long Tail,” zegt Chikai Ohazama van Google Earth.

Stille hint

De zoektocht naar sekssites begint vaak bij Google. Seks is een van de toppers in zoektermen en gesponsorde links. Google verdient er dus goed aan, maar wil dat beeld liever niet uitdragen.

Webdiensten van Google ook offline

Het is straks mogelijk om webdiensten van Google ook offline te gebruiken. Dat kan met de nieuwe toepassing Google Gears, die woensdag is gelanceerd. Onder meer Gmail en de kantoorsoftware van Google is straks offline beschikbaar.

Premium

Google: ‘Nederlandse winkeliers laten gat in de markt’

De deur voor buitenlandse winkelketens staat in de Nederlandse online markt wagenwijd open. Nederlandse ondernemingen richten zich nog te veel op off line marketing en sales. Door kennisgebrek zetten ze digitale media te weinig in, wat kans voor buitenlandse partijen oplevert. Dat blijkt uit onderzoek dat Google liet uitvoeren. Maar een lokale versie van vergelijkingsdienst Google Shopping staat niet op de agenda.

Google koopt internetbeveiligingsbedrijf

Google verlaat het overnamepad voorlopig niet. In de week dat een anti-kartel onderzoek start naar aanleiding van de geplande aankoop van online advertentiebedrijf Doubleclick, wordt bekend dat Google zich begeeft op het terrein van de beveiligingssoftware. De zoekgigant koopt voor een onbekend bedrag GreenBorder.

Nieuwe advertentiedienst Yahoo in Nederland

Yahoo lanceert deze week in Nederland de dienst The New Sponsored Search. De nieuwe advertentiedienst, die als codenaam Panama had, moet concurreren met Google AdWords. Yahoo hoopt met de dienst nieuwe adverteerders te trekken en bestaande adverteerders een beter systeem te bieden.

Google zet stap op gebied videoadvertenties

Google zet een nieuwe stap op het gebied van videoadvertenties. Het bedrijf start met AdSense for Video. Website-eigenaren kunnen zelf kiezen wanneer een in-stream commercial verschijnt in een door hen gepubliceerde video.

‘Samenwerking Google en Salesforce’

Google en Salesforce.com gaan krachten bundelen om een vuist te maken tegen Microsoft. Binnen enkele weken zullen de bedrijven een samenwerking bekendmaken. De samenwerking richt zich op webgebaseerde software.

Flickr breidt uit met video’s

Yahoo-dochter Flickr.com, een online fotodienst, wordt binnenkort ook een platform om videoboodschappen uit te zenden. Yahoo gaat hiermee, gebruik makend van de internationale populariteit van Flickr, ogenschijnlijk de concurrentie aan met Googles YouTube.

Bedrijven uit De Telefoongids op Google Earth

De Telefoongids sluit de bedrijvengids, en daarmee de 700.000 ondernemingen die daar in staan, aan op Google Earth. Consumenten of bedrijven die een bepaalde dienstverlener in de buurt zoeken hoeven enkel de digitale globe aan te zetten en een zoekopdracht in te tikken.

Google-financiën blijven verrassen

Analisten verwachtten dat Googles omzet afgelopen kwartaal op 2,5 miljard dollar uitkwam, dat bleek een miljard dollar meer te zijn. Het zoekbedrijf zag de nettowinst in een jaar tijd met 69 procent groeien, het personeelsbestand in 3 maanden met 20 procent en Google investeert doorlopend in nieuwe servers en datacentra.

Nieuwe Google-diensten nog weinig gebruikt

Voor meer dan 90 procent van de Nederlanders is zoekmachine Google de absolute favoriet, met Ilse en Live Search als marginale volgers. Maar ondanks het feit dat Google zijn totale winst herinvesteert in de ontwikkeling van nieuwe diensten worden die op de lokale markt amper gebruikt, op Google Earth en Gmail na.

Premium

Geklaag over Google-overname van Doubleclick

Google krijgt met de beoogde overname van advertentiebedrijf DoubleClick een té dominante marktpositie. Markttoezichthouders moeten waken voor een monopolie, stelt nota bene Microsoft in een officiële reactie op het overnamebericht. Ook Yahoo, AOL en AT&T roeren zich, maar dienen vooralsnog geen formele klacht in.

Google koopt DoubleClick voor 3,1 miljard dollar

Google heeft voor een bedrag van 3,1 miljard dollar het Amerikaanse advertentiebedrijf DoubleClick overgenomen. Met de overname krijgt Google nieuwe advertentietechnologie in huis en breidt het haar advertentienetwerk uit. Google hoopt door de overname flinke stappen te maken op het gebied van grafische en videoadvertenties.

Premium

Maandelijks honderdduizenden gebruikers ‘weboffice’

Bedrijven als Google, ZoHo, JotSpot, 37Signals en het Belgische ContactOffice claimen dat er maandelijks honderdduizenden internetgebruikers hun respectievelijke online kantoordiensten gebruiken om lokatieonafhankelijk in te loggen op agenda, adresboek en tekstverwerkers.