Advertentie-uitgaven telecomsector fors omhoog
Telecom- en ICT-bedrijven gaven afgelopen jaar 35 procent meer uit aan buttons, banners en andere digitale reclame. Dat blijkt uit IAB’s kwartaalrapportage van de online mediabestedingen.
Telecom- en ICT-bedrijven gaven afgelopen jaar 35 procent meer uit aan buttons, banners en andere digitale reclame. Dat blijkt uit IAB’s kwartaalrapportage van de online mediabestedingen.
De brancheorganisatie voor adverteers, mediabureaus en netwerkexploitanten IAB onderzoekt of ze op Europees niveau kan fuseren met zijn evenknie EIAA, waar onder meer Tiscali, Wunderloop en AdLink lid van zijn.
IAB Nederland stelt twee nieuwe bestuursleden aan. Ton Wesseling, internetstrateeg van SNS Bank, en Brian Hirman, directeur van Isobar, treden toe. Het IAB wil de komende tijd meer nadruk op onderzoek en opleidingen leggen.
Adverteerders gaven in het tweede kwartaal van 2007 voor 38 miljoen euro uit aan beeldreclame, uitingen als banners, skyscrapers en e-mail. Dat is een jaargroei van 11,6 procent.
In 2008 geven adverteerders netto meer uit aan commerciële uitingen op internet dan aan radio. Bedrijven beginnen adverteren op internet steeds serieuzer te nemen, merkt ZenithOptimedia. Het mediabureau ziet de vraag naar zoekmachinemarketing en digitale video toenemen.
Eenderde van de Nederlandse internetters luistert wel eens radio via het web. Dat is een toename van ruim 12 procent, blijkt uit een onderzoek van het IAB. Het aantal kijkers van web-tv verdubbelde. Jongeren besteedden 43 procent van hun ‘mediatijd’ op internet, het dubbele van volwassenen. Nederland.fm onderschrijft de groeitrend en speelt daar commercieel op in.
IAB Nederland, de branchevereniging voor de interactieve bureaus, gókt dat er in 2006 voor ruim 250 miljoen euro is uitgegeven aan internetreclame. De organisatie kan slechts voor de helft van de mediabestedingen met zekerheid instaan. De rest is een slag in de lucht. Google en Yahoo, dominante spelers op de advertentiemarkt, weigeren rapportages te delen met de markt.
Nederlandse adverteerders gaven afgelopen kwartaal 12 procent meer uit aan tekstadvertenties dan vorig kwartaal. Bedrijven beginnen button en banners duidelijk te mijden. Inmiddels geven adverteerders bijna 60 procent van hun reclamegeld uit aan tekstadvertenties bij bedrijven als Google en Yahoo.
Nederlandse adverteerders gaven afgelopen kwartaal voor het eerst meer uit aan tekstadvertenties bij Google en Yahoo Search Marketing dan aan buttons en banners. De totale bestedingen groeien nog steeds met tientallen procenten. Adverteerdersclub IAB verwacht dat Nederlandse bedrijven in 2006 minstens 250 miljoen euro zullen uitgeven aan internetreclame.
Het IAB, een mondiale club internetadvertentiebedrijven, slaat de handen ineen met bedrijven als Ask.com, Google, Yahoo en Microsoft om klikfraude inzichtelijk te maken en adverteerders geijkte cijfers te kunnen geven over de effectiviteit van tekstadvertenties. De miljarddollarvraag die IAB zich met de advertentiebranche stelt is: wat is een klik en hoe geldig is die?
Het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland heeft een nieuwe werkgroep opgericht die zich bezighoudt met de professionalisering en stimulering van mobiel adverteren. IAB Nederland verwacht een flinke groei van 'mobile advertising' de komende jaren. “De hoogste tijd om na te denken over richtlijnen, definities en advertentiestandaarden.”
Dertig procent van de uitgaven aan internetreclame gingen in de eerste drie maanden van 2006 naar sponsoring en andere vormen van ´contentintegratie´. De totale reclamebestedingen kwamen in die periode uit op 29 miljoen euro. Ook nu weer laten Google en Yahoo Search Marketing verstek gaan en doen niet mee aan het onderzoek dat IAB ieder kwartaal uit laat voeren.
Nederlanders consumeerden in 2005 iets minder media dan voorgaande jaren. Vooral radio en televisie verloren marktaandeel, internet won aan belangstelling. Gemiddeld zijn consumenten 7 uur per week on line. Er bestaat een grote digitale leeftijdskloof: maar 4 procent van de jongeren heeft geen internet, 20 procent van de 65-plussers heeft wel een internetaansluiting.
Advertentienetwerk WebAds gaat strengere regels invoeren voor het inzetten van ScreenAds, advertenties in de vorm van een flash animatie. Deze advertentievorm biedt veel creatieve mogelijkheden, aldus managing partner Tjeerd Kooij van WebAds, maar kan bij een verkeerde inzet ook irritatie oproepen bij internetters. De regels van WebAds gaan verder dan die brancheorganisatie IAB eerder opstelde voor ScreenAds.
Het internationale Interactive Advertising Bureau (IAB) komt met nieuwe richtlijnen voor commerciële uitingen in streaming video's. Het bureau is een standaard aan het maken die bepaalt wanneer daadwerkelijk sprake is van een vertoning van een streaming commercial, aldus Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland.