More artikelen

Europa: 4 miljard aan online adverteren

In Europa werd in 2005 voor een bedrag van 4 miljard euro netto aan online adverteren besteed. Dat blijkt uit gegevens die het IAB in veertien Europese landen verzamelde. De uitgaven in Nederland waren vorig jaar in totaal 170 miljoen. Daarbij gaat het zowel om bestedingen aan online display advertising als search advertising.

Eerste lichting online marketeers ontvangt diploma

Het IDM, het Britse opleidingsinstituut voor direct marketing, startte een jaar geleden met een leergang digitale marketing. De opleiding wordt gesteund door het Interactive Advertising Bureau (IAB) Engeland en Google. Donderdag vindt op het hoofdkantoor van Google UK in Londen de diploma-uitreiking plaats van de eerste lichting studenten die zich straks 'gekwalificeerde online marketeers' mogen noemen. Emerce sprak met Stephan Schroeders, internet & distribution manager bij ING Card en de enige Nederlandse deelnemer.

IAB: netto online bestedingen 2e kwartaal 24,2 miljoen

De netto online bestedingen kwamen over het tweede kwartaal kwamen uit op 24,2 miljoen euro. Dat heeft IAB Nederland samen met haar 18 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank in kaart gebracht.

Checkit en Tribal voor 6 maanden geschorst door IAB

Checkit en Tribal Internet Solutions uit Den Bosch (niet te verwarren met interactief communicatiebureau Tribal DDB Amsterdam) zijn voor een periode van 6 maanden geschorst door het IAB. Checkit is gestraft omdat het zich namens klanten heeft beziggehouden met 'javascript-cloaking'. Ook Tribal heeft zich bediend van ongeoorloofde technieken om zoekmachines te beinvloeden.

Traffic4u wil keurmerk voor seo’s

Traffic4u wil dat er een keurmerk komt voor bedrijven die zich bezighouden met zoekmachine-optimalistatie (seo's). Dat zegt directeur Gert-Jan Munneke. “Er moet gewoon duidelijk worden welke partijen zich aan de gemaakte afspraken houden en zich aan geoorloofde praktijken houden.”

Onderzoek IAB naar Checkit

Er loopt een onderzoek van het IAB tegen Checkit vanwege javascript-cloaking bij Google. Dat zegt Igor Beuker, voorzitter van het IAB. Volgens Beuker betekent het niet dat Checkit bij voorbaat al veroordeeld is. “Wij passen hoor en wederhoor toe. Wij zijn de zaak nu aan het uitzoeken.” Volgens hem is het moeilijk te bepalen wie nou waar voor verantwoordelijk is geweest. “Dat maakt de zaak complex.”

Groei online reclame 34 procent

De Nederlandse markt voor online reclame is in het eerste kwartaal met 34 procent gegroeid. Er werd netto voor 21,5 miljoen euro omgezet. Dit zegt het IAB Nederland, dat al spreekt over een jaaromzet van 'richting de honderd miljoen euro'.

Tapps rapporteert e-mail bestedingen aan BBC en IAB

Tapps gaat vanaf 2005 als eerste Nederlandse partij de e-mailmarketing bestedingen aanleveren bij IAB Nederland en BBC. IAB-voorzitter Igor Beuker: “De e-mailmarketing bedrijven waren erg ondervertegenwoordigd in de cijfers. IAB rekent erop dat ook de partijen die nog niet aanleveren nu snel zullen volgen en hun verantwoordelijkheid naar de markt nemen.” Maar Johan van Mil, directeur van Tapps-concurrent Mailmedia, zegt tegen Emerce dat hij twijfelt of hij zijn omzetcijfers aan BBC en IAB gaat geven.

Diploma’s voor online marketeers

Het IDM, het Britse opleidingsinstistituut voor direct marketing (dm), gaat in Engeland 100 mensen opleiden tot 'gekwalificeerd' online marketeer. Het gaat om een pilot die door zowel IAB Engeland als Google wordt ondersteund. Volgens Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland, is overwogen om iets soortgelijks in Nederland te starten, maar wacht IAB Nederland samen met andere Europse landen liever af hoe de eerste ervaringen in het Verenigd Koninkrijk zijn.

Telecom en ICT adverteren het meest online

Telecom- en ict-bedrijven waren vorig jaar de grootste online adverteerders in Nederland. Ze gaven netto ongeveer 80 procent meer uit dan in 2003. Dit komt naar voren in de jaarcijfers van het IAB. De nettobestedingen groeiden vorig jaar met 67 procent naar 66,2 miljoen euro.

Sanoma toegetreden tot IAB

Sanoma blijkt eind vorig jaar toegetreden te zijn tot het IAB. Sanoma-onderdeel Ilse was al lid. Dat Sanoma nu ook lid geworden is, komt volgens Igor Beuker omdat Sanoma inziet hoe belangrijk internet is geworden voor uitgevers.

Recordjaar in de maak voor online reclame in VS

De markt voor online reclame in de Verenigde Staten groeit stevig door en maakt zich op voor een beter resultaat dan in het recordjaar 2000. In het derde kwartaal nam de omzet toe met 35,3 procent tot 2,43 miljard dollar.

Reclame-omzet op internet stijgt 62 procent

De markt voor online reclame in Nederland is in het derde kwartaal met 62 procent gegroeid. In totaal werd er netto voor 14,7 miljoen euro omgezet. Ten opzichte van de eerste twee kwartalen liepen de bestedingen echter terug.

Reclame-korting opgelopen in tweede kwartaal

update De korting die online adverteerders krijgen in Nederland is in het tweede kwartaal opgelopen naar 44 procent. In het eerste kwartaal was dat nog 33 procent. Dit komt naar voren in nieuwe cijfers van BBC De Media en Reclamebank. “De prijskorting is vergelijkbaar met andere media”, reageert Igor Beuker, voorzitter van het IAB.

Online reclame groeit met 58 procent

De markt voor online reclame in Nederland is in het tweede kwartaal gegroeid met 58 procent. Er is netto voor 15,6 miljoen euro omgezet. Dit meldt IAB Nederland.