More artikelen

Tweede Kamer discussieert over ‘cookiewet’

De Tweede Kamer behandelt volgende week een wijziging van de Telecomwet. Daarin komt onder meer de fel bediscussieerde cookiebepaling aan de orde. De Nederlandse internetbranche voert een actieve lobby voor praktische wetgeving en ruimte voor zelfregulering.

IAB: reguleer meten mobiele advertentie-impressies

Het IAB heeft in samenwerking met de Mobile Marketing Association richtlijnen voor het meten van mobiele advertenties opgesteld. Beide organisaties vragen nu het publiek om hier op te reageren. De richtlijnen moeten een kader geven voor het tellen van advertentie-impressies op het mobiele web.

EU gaat US voorbij met online advertentiebestedingen

De groei van online advertentiebestedingen in Europa is zodanig, dat IAB Europe verwacht dat de online advertentie-industrie in Europa die van de Verenigde Staten inhaalt in 2011 als het aankomt op bestedingen.

Europese internetbedrijven verwerpen ‘zombie cookie’

IAB Europa neemt stelling tegen een agressief soort cookies, bestandjes die kenmerken van surfgedrag vastleggen. Sommige Flash cookies, ook wel: zombie cookies, breken in op de privacy van websurfers.

Roderick den Daas weg bij IAB als directeur

Roderick den Daas draagt na 3,5 jaar directeurschap het stokje over aan de minder bekende Joost Phoelich. Den Daas kan en wil een fulltime functie als directeur bij IAB niet combineren met zijn eigen bureau.

Lot Keijzer in bestuur IAB Nederland

Lot Keijzer treedt tot als bestuurslid van IAB Nederland. Ze volgt Klaas Weima op. Keijzer wil internationale IAB kennis beter toegankelijk maken voor Nederlandse leden.

IAB wil standaard reclamevormen iPad-achtigen

Het IAB, een belangenorganisatie voor adverteerders en uitgevers, onderzoekt hoe het standaarden kan creëren voor nieuwe vormen van reclame op tabletcomputers en ereaders.

Site kwantificeert rol internet in aankoopgedrag

Google, TNS en IAB Europa lanceren een website die tot in detail laat zien welke rol internet speelt in het online en offline aankoopgedrag van consumenten.

Online mediabestedingen Nederland: 815 miljoen

Adverteerders gaven in 2009 in Nederland 1,9 procent meer uit dan in het jaar ervoor. Branchevereniging IAB rekent voor dat de bruto mediabestedingen met 15 miljoen groeiden tot 815 miljoen euro. Daarvan gaat bijna de helft naar Google.

Taskforce Social van IAB kent tijdelijk karakter

De IAB Taskforce Social die vandaag van start gaat, moet als het goed gaat, in de toekomst onnodig zijn. “We zien het een beetje als een tijdelijke taak. Nu is er social media, maar over een paar jaar is het business as usual”, aldus voorzitter John Meulemans.

Onderzoek: omzet affiliatenetwerken is 97 miljoen euro

Nederlandse affiliatenetwerken hebben een gezamenlijke omzet van 97 miljoen euro geboekt over 2009. Ze verwachten ook dit jaar weer met tientallen procenten te groeien.

IAB:” Liever geen apps maar mobiele sites”

“We raden merkadverteerders sterk aan eerst een mobiele site te bouwen. Zij hebben vaak helemaal geen applicaties nodig”, klinkt het advies van branchevereniging IAB aan adverteerders.

IAB: online advertentiegroei doorstaat recessie

De online advertentie-uitgaven in het Verenigd Koninkrijk zijn het afgelopen jaar met 4,2 procent gegroeid. Vooral zoekmachine, video en affiliate advertising kenden een sterke groei.

Exploitant remt registratie online mediabesteding af

Marktonderzoeker Nielsen onderzoekt in samenwerking met IAB wat de online mediabestedingen bij digitale exploitanten zijn. Maar de exploitanten zijn niet allemaal even happig op het vrijgeven van de cijfers.

Publicatie Nederlandse IAB-cijfers vertraagd

Al twee kwartalen verschenen er geen IAB-cijfers van Nederlandse online mediabestedingen. De implementatie van een nieuwe rekenmethodiek loopt vertraging op bij een deel van de deelnemende 20 exploitanten.