Classifieds dominant op Europese advertentiemarkt
Bijna de helft van de Europese online mediabestedingen in 2008, of 5,6 miljard euro, ging naar zoekmachines. Rubrieksadvertenties zijn een stevige tweede. Andere kanalen verdelen de restjes.
Bijna de helft van de Europese online mediabestedingen in 2008, of 5,6 miljard euro, ging naar zoekmachines. Rubrieksadvertenties zijn een stevige tweede. Andere kanalen verdelen de restjes.
Voor het eerst in zeven jaar gaven Amerikaanse adverteerders minder uit aan reclame op internet.
Een branchevereniging is nog een stap te ver, maar een overlegorgaan zou de eerste goede stap zijn richting de professionalisering van de affiliatemarkt. Het IAB gaat een taskforce oprichten om deze markt hierin verder te stimuleren.
Een nieuwe gedragscode voor zoekmachinemarketingbureaus moet de Nederlandse markt op dit gebied transparanter maken. De oude code voldeed niet meer. Het IAB Taskforce Search introduceert woensdag versie 2.0.
Het IAB heeft een model gelanceerd waarmee de waarde van ingame advertising vastgesteld kan worden. Het model is niet perfect, maar moet er voor zorgen dat de adverteerders, ontwikkelaars en mediabureau’s op gaminggebied dezelfde taal gaan spreken.
Adverteerders gaven in het vierde kwartaal substantieel minder uit dan verwacht aan display advertising, online beeldreclame. IAB Nederland ziet een verschuiving richting resultaatgericht adverteren.
De online media moeten ook kunnen profiteren van het innovatiefonds dat Minister Plasterk op wil zetten voor kranten. Het IAB Nederland pleit in een brief aan de tweede Kamer voor verbreding van het plan van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De verkiezingen waren niet te vermijden op de eerste dag van het Ad:tech-congres in New York. Een paneldiscussie over de ‘State of the Industry’ blikte vooruit naar het komende Obama-tijdperk.
IAB Nederland heeft woensdag een standaard voor in-video overlay advertising gepubliceerd. Onder meer de tijdsduur van een advertentie wordt hiermee aan banden gelegd.
Het IAB Nederland gaat de standaardisatie voor mobile advertising faciliteren. KPN, T-Mobile en Vodafone zijn een samenwerkingsverband aangegaan en hebben dit verzoek neergelegd bij de brancheorganisatie.
IAB Nederland publiceert vrijdag een standaard voor de aanlevering van preroll advertentiemateriaal. Het orgaan hoopt dat de hele markt deze standaard voor commercials die voorafgaand aan een filmpje worden getoond, zal adopteren.
De Amerikaanse overheid en online uitgevers en adverteerders maken zich op voor een juridisch steekspel rondom persoonsgericht interactief adverteren, behavioural targeting.
Nederlandse adverteerders gaven slechts 12 procent meer uit aan internetreclame dan in 2006. In het vierde kwartaal van vorig jaar lag het bestedingsniveau op 46,7 miljoen euro, 13 procent meer.
Europeanen tot 24 jaar zitten voor het eerst vaker en langer achter internet dan voor de tv. Ook het radiotoestel is de dupe van de digitalisering. E-mail is nog steeds het medium van voorkeur om onderling te communiceren, niet profielensites.
Europese adverteerders gaven afgelopen jaar 11,5 miljard euro uit aan reclame op internet. Dat is een stijging van 38 procent. Europa is aan een inhaalslag met Amerika bezig.