Meer Artikelen

Premium

Classifieds dominant op Europese advertentiemarkt

Bijna de helft van de Europese online mediabestedingen in 2008, of 5,6 miljard euro, ging naar zoekmachines. Rubrieksadvertenties zijn een stevige tweede. Andere kanalen verdelen de restjes.

Premium

IAB: Amerikaanse internetreclame -5 procent

Voor het eerst in zeven jaar gaven Amerikaanse adverteerders minder uit aan reclame op internet.

IAB begint taskforce voor affiliatemarkt

Een branchevereniging is nog een stap te ver, maar een overlegorgaan zou de eerste goede stap zijn richting de professionalisering van de affiliatemarkt. Het IAB gaat een taskforce oprichten om deze markt hierin verder te stimuleren.

Zoekmachinemarketingbureaus schrijven nieuwe regels

Een nieuwe gedragscode voor zoekmachinemarketingbureaus moet de Nederlandse markt op dit gebied transparanter maken. De oude code voldeed niet meer. Het IAB Taskforce Search introduceert woensdag versie 2.0.

IAB hangt prijskaartje aan advergames

Het IAB heeft een model gelanceerd waarmee de waarde van ingame advertising vastgesteld kan worden. Het model is niet perfect, maar moet er voor zorgen dat de adverteerders, ontwikkelaars en mediabureau’s op gaminggebied dezelfde taal gaan spreken.

Premium

[Update] IAB: groei beeldreclame in 2008 valt tegen

Adverteerders gaven in het vierde kwartaal substantieel minder uit dan verwacht aan display advertising, online beeldreclame. IAB Nederland ziet een verschuiving richting resultaatgericht adverteren.

IAB: sluit online media niet uit van innovatiefonds

De online media moeten ook kunnen profiteren van het innovatiefonds dat Minister Plasterk op wil zetten voor kranten. Het IAB Nederland pleit in een brief aan de tweede Kamer voor verbreding van het plan van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

IAB werkt aan ‘zelfreguleringsmechanisme’

De verkiezingen waren niet te vermijden op de eerste dag van het Ad:tech-congres in New York. Een paneldiscussie over de ‘State of the Industry’ blikte vooruit naar het komende Obama-tijdperk.

IAB standaardiseert in-video overlay

IAB Nederland heeft woensdag een standaard voor in-video overlay advertising gepubliceerd. Onder meer de tijdsduur van een advertentie wordt hiermee aan banden gelegd.

Premium

IAB gaat mobile advertising standaardiseren

Het IAB Nederland gaat de standaardisatie voor mobile advertising faciliteren. KPN, T-Mobile en Vodafone zijn een samenwerkingsverband aangegaan en hebben dit verzoek neergelegd bij de brancheorganisatie.

IAB wil aanlevering prerolls standaardiseren

IAB Nederland publiceert vrijdag een standaard voor de aanlevering van preroll advertentiemateriaal. Het orgaan hoopt dat de hele markt deze standaard voor commercials die voorafgaand aan een filmpje worden getoond, zal adopteren.

Juridisch gesteggel om persoonsgericht adverteren

De Amerikaanse overheid en online uitgevers en adverteerders maken zich op voor een juridisch steekspel rondom persoonsgericht interactief adverteren, behavioural targeting.

Premium

IAB meldt grote afvlakking groei mediabestedingen 2007

Nederlandse adverteerders gaven slechts 12 procent meer uit aan internetreclame dan in 2006. In het vierde kwartaal van vorig jaar lag het bestedingsniveau op 46,7 miljoen euro, 13 procent meer.

Premium

Jeugd zet en masse tv uit om te internetten

Europeanen tot 24 jaar zitten voor het eerst vaker en langer achter internet dan voor de tv. Ook het radiotoestel is de dupe van de digitalisering. E-mail is nog steeds het medium van voorkeur om onderling te communiceren, niet profielensites.

Premium

Europese mediabestedingen overstijgen 10 miljard

Europese adverteerders gaven afgelopen jaar 11,5 miljard euro uit aan reclame op internet. Dat is een stijging van 38 procent. Europa is aan een inhaalslag met Amerika bezig.