More artikelen

Mobiele reclamebestedingen Europa: 1,2 miljard dollar

Adverteerders gaven in 2012 bijna twee keer zoveel uit aan mobiele reclame als het jaar ervoor. In Europa kwam het totaal uit op 1,2 miljard dollar, waarvan ongeveer de helft direct naar Google stroomde.

Mobile

Europese mediabestedingen naar 24,3 miljard euro

De bruto online mediabestedingen in Europa groeiden afgelopen jaar met 11,5 procent tot 24,3 miljard euro. De digitale reclameuitgaven zijn voor het eerst groter dan print en liggen slechts een paar miljard onder de tv-uitgaven.

Online mediabestedingen Nederland: 1,2 miljard euro

Adverteerders gaven in 2012 voor 1,21 miljard euro uit online reclame in Nederland. Met een groei van circa acht groei behoort Nederland tot een van de hekkensluiters in Europa. Display advertising groeide amper en bij video is zelfs sprake van krimp.

Digitale advertentiemarkt groeit, maar display stagneert

Ondanks het lagere consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden blijft de markt voor digitaal adverteren stabiel. De omzet groeide met 8,4 procent. Search heeft een steeds groter aandeel in de markt. Alleen display advertising kent een stagnatie in haar omzetgroei.

Beter resultaat door verplaatsing tv-budget naar online

Tv-adverteerders die vijftien procent van hun budget naar online kanalan verschuiven, kunnen zeker zes procent extra bereik creëren.

Online advertising

Babylonische spraakverwarring vertraagt digitale branding

De adverteerder is de weg kwijt in het digitale ecosysteem en wordt onvoldoende gestuurd door uitgevers en externe partners. Met die conclusie gooide het IAB Nederland afgelopen week de knuppel in het hoenderhok. Er moet volgens de branchevereniging snel wat gebeuren aan het abominabele kennisniveau aan weerskanten van het speelveld.

IAB komt met standaard cookieteksten

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) hanteert voortaan standaard teksten voor websitehouders die hun bezoekers moeten informeren over het gebruik van cookies. Die teksten zijn de vinden in een nieuwe informatiegids.

Nieuwe advertentieformaten vallen goed

In minder dan acht maanden nadat de zogenoemde Rising Stars-advertentieformaten zijn toegevoegd aan het nieuwe portfolio van Standard Ad Units van IAB, hebben deze innovaties hun waarde al bewezen.

Top 200 merken ontberen mobiele sites

De overgrote meerderheid van de top 200 merken in Nederland heeft geen mobiele site. “Onbegrijpelijk”, reageert IAB Nederland, dat ziet dat het bedrijfsleven zich niet aanpast aan consumentgedrag.

Mobile

Gezondheidszorg grootste stijger in online adverteren

Entertainmment, gezondheid en automotive zijn de snelstgroeiende sectoren in online adverteren in de VS, volgens het Interactive Advertising Bureau (IAB). De totale groei neemt echter af.

‘Reclamebudgetten mobiel groter dan radio’

De mobiele reclamemarkt in Engeland groeit zo hard, dat er hij dit jaar de radiobudgetten al overstijgt. Dat stelt Jon Mew van IAB UK.

Mobile

Uitgaven online reclame groeien 14 procent, nog wel

Nederlandse adverteerders gaven in de eerste helft van 2012 voor 585 miljoen euro uit aan internetreclame. Dat is veertien procent meer dan in 2011. Het meeste geld gaat naar Search. Het vooruitzicht voor 2013 is erg mager.

Online advertising

‘Interactieve pre-roll scoort beter’

Het toevoegen van interactieve elementen binnen online videocampagnes maakt kijkers nieuwsgieriger naar het product. Dat blijkt uit onderzoek van MeMo², uitgevoerd in opdracht van de IAB Taskforce Video en Videostrip.

Ook mobiele ontwikkelaars ontduiken cookiewet

Niet alleen op het vaste internet, maar ook mobiele sites en applicaties moeten aan de cookiewet voldoen. De ontwikkelingen op dit punt blijven achter, vindt de OPTA.

Analytics

OPTA: Grootste Nederlandse sites schenden cookiewet

Alle Nederlandse sites uit de top 25 van de STIR-metingen voldoen niet aan de cookiewet. Op een na. De toezichthouder staat niet toe dat site-eigenaren wachten op nieuwe technologie van browsermakers. Implied consent volstaat ook niet.

Legal