IAB met grote herziening regels in app-advertising
Het Interactive Advertising Bureau (IAB), dat wereldwijd reclamestandaarden uitzet, wil de regels voor mobiel adverteren opfrissen.
Het Interactive Advertising Bureau (IAB), dat wereldwijd reclamestandaarden uitzet, wil de regels voor mobiel adverteren opfrissen.
Nederlandse online retailers hebben Google Shopping ontdekt en zijn in 2015 vier keer meer gaan uitgeven aan de productenzoeker dan het jaar ervoor. Bijna een kwart van hun reclamebudgetten gaan naar deze Googlezoeker.
Adverteerders gaven in 2015 voor 36,2 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13 procent. Online is voor het eerst groter dan televisie qua bestede mediabudgetten.
Een derde van de displayreclame werd vorig jaar op een online veiling verkocht. Programmatic trading groeide dertig procent tot 187 miljoen euro, maar de grote groei lijkt er uit.
Adverteerders in Nederland gaven vorig jaar voor 1,5 miljard euro uit aan digitale reclame. Search is met 673 miljoen euro nog de grootste post, maar toont dit jaar vermoedelijk geen dubbelcijferige groei.
Een IAB-onderzoek onder Engelse consumenten laat zien dat nog maar de helft van hen het televisietoestel bestempelt als ‘het centrale scherm in de huiskamer’. Zeventig procent doet tijdens het tv-kijken wat anders op een telefoon of tablet.
Displayreclame is in 2014 wereldwijd groter geworden dan search, als vorm van mobiele reclame, en het tussen die twee zal dit jaar vermoedelijk verder groeien. Europa onttrekt zich, als achterloper, aan die trend.
Programmatic buying is in Engeland goed voor tweederde van de media-inkoop op mobiel internet, aldus een rapport van het lokale IAB over het jaar 2014.
De doorklikratio’s uit commerciële zoekresultaten (paid results) liggen hoger dan bij organische resultaten. Dat komt mogelijk door het feit dat betaalde resultaten steeds meer schermruimte afsnoepen van organische.
Adverteerders gaven in 2014 voor 30,7 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen. Bij het huidige groeitempo wordt Online in 2015 het grootste reclamemedia, groter dan televisie.
Europese overheden stemmen dit najaar over nieuwe regels voor dataprotectie en de online sector is er amper of niet mee bekend. Net als bij de invoering van de cookiewet dreigt ook nu weer een onomkeerbare situatie die de media- en reclamemarkt verlamt.
“Als je marketinguitingen ziet, dan gaat het al niet goed”, zegt de Franse serie-ondernemer Gilles Babinet tijdens het Europese IAB-congres Interact.
Veruit de meeste online reclame die programmatic wordt ingekocht, wordt zonder ‘extra intelligentie’ verworven.
Adverteerders kochten in 2014 voor 143,5 miljoen euro reclameruimte in via geautomatiseerde inkoop. Dat is 39 procent meer dan het jaar ervoor. Programmatic buying groeit komende jaren met gemiddeld dertig procent.
De Amerikaanse tak van brancheorganisatie IAB wil dat al het ad serving-verkeer standaard via HTTPS moet verlopen. Versleuteld verkeer is niet af te luisteren. Nederlandse kenners reageren kritisch op het voorstel.