More artikelen

Mediabestedingen: 323 miljoen euro in Q3 2014

Adverteerders gaven in het derde kwartaal van dit jaar 323 miljoen euro uit aan internetreclame. Search en display zijn goed voor 80 procent van de budgetten. Het ziet ernaar uit dat Google AdWords eind 2014 zijn laagste groei in lange tijd zal vertonen.

Marketing

Mediabestedingen: 701 miljoen euro in eerste helft 2014

Adverteerders gaven in de eerste helft van dit jaar 701 miljoen euro uit aan internetreclame. Een kleine veertig procent daarvan kwam bij Google terecht, nog eens veertig procent bij displayreclame.

Marketing

IAB brengt standaard over zichtbaarheid van reclame

Reclameclub IAB Nederland neemt de buitenlandse standaarden voor ‘zichtbaarheid van reclames’ over. Uitingen die voor 50 procent of meer in beeld zijn voor de duur van minimaal een seconde geldt als gezien.

Marketing

Europese markt programmatic buying: 2,1 miljard euro

Adverteerders besteedden vorig jaar zo’n tien procent van hun online mediabudgetten aan programmatic buying. Dat is twee keer meer dan in 2012 toen er nog voor nog geen miljard aan banners en rectangles op veilingen werd ingekocht bij uitgevers.

Marketing

Helft van Engelse displayreclame via automated buying

Eind 2014 zal de helft van alle media-inkoop van display, vast, mobiel en bij video, plaatsvinden zonder menselijke tussenkomst. Programmatic buying krijgt de overhand in Engeland, wat een voorloper is voor de rest van de Europese markt.

Internet groter voor VS-adverteerders dan televisie

Voor het eerst gaven adverteerders in een jaar meer uit aan internetreclame dan aan reclame op televisie in Amerika.

Online advertising

Nederlandse bestedingen affiliatemarketing goed omlaag

Adverteerders nemen lieten affiliatemarketing in 2013 wat links liggen en zochten andere performancekanalen. De jongste bestedingscijfers van het IAB laten zien dat de bestedingen bij affiliatemarketing in 2013 met 2,1 procent daalden.

Online advertising

Online reclamebestedingen Nederland groeien tot 1,3 miljard

Adverteerders gaven in 2013 voor 1,3 miljard euro uit aan reclame via digitale kanalen. Dat is een stijging van 8,4 procent. Het IAB-onderzoek van Deloitte laat zien dat videoreclame in Nederland groter is dan op mobiel.

Online advertising

Bureaus tekenen nieuwe gedragscode IAB Taskforce Search

De negentien bedrijven die zijn aangesloten bij de IAB Taskforce Search hebben de vernieuwde Zoekmachine Marketing Gedragscode ondertekend. Die dienst als belangrijke basis om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparanter te maken.

Search

Tom van Halteren nieuwe voorzitter IAB Taskforce Online Video

Tom van Halteren wordt de nieuwe voorzitter van de IAB Taskforce Online Video. Hij neemt die rol over van Harm Schweigman.

Nathalie La Verge tijdelijk directeur IAB Nederland

Nathalie La Verge wordt per direct directeur ad interim van de belangenorganisatie voor interactieve marketing industrie IAB Nederland. Zij werkte reeds twee jaar binnen IAB Nederland als senior projectmanager gedetacheerd vanuit Deloitte en is de drijvende kracht achter de halfjaarlijkse Ad Spend study.

Online advertentieomzet VS naar nieuw record

De Amerikaanse online advertentiemarkt is de grens van 10 miljard dollar gepasseerd in het derde kwartaal van 2013. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Het resultaat ligt 15 procent hoger dan vorig jaar en 4,2 procent hoger vergeleken met het tweede kwartaal.

Forse groei voor geautomatiseerde advertentie-inkoop

Steeds meer webbeheerders ondersteunen real time bidding, volgens nieuwe cijfers van het Interactive Advertising Bureau (IAB). En het merendeel doet dat om kosten te besparen.

Online advertising

Adverteerders werken aan opt-out voor fingerprinting

De Digital Advertising Alliance en het Interactive Advertising Bureau werken aan een nieuwe standaard waarmee consumenten zich kunnen afmelden voor trackingmethoden buiten traditionele cookies om. Privacygroepen vrezen dat het gaat om een poging om nieuwe technieken als browser fingerprinting te legitimeren.

Mobiele advertentieomzet in Nederland verdubbeld

In het eerste halfjaar van 2013 zet de verwachte groei van mobiel adverteren daadwerkelijk in. De omzet is verdubbeld ten opzichte van 2012. Ook het gebruik van zogenoemde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8 procent zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. In totaal ging het om 619 miljoen euro.