Zware kritiek op ontslagplannen KPN
De vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) van KPN willen een ‘wending in de bedrijfsvoering’ na de ontslagen die dinsdag zijn aangekondigd. KPN wil wederom 1500 tot 2000 banen schrappen.
De vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) van KPN willen een ‘wending in de bedrijfsvoering’ na de ontslagen die dinsdag zijn aangekondigd. KPN wil wederom 1500 tot 2000 banen schrappen.
Steeds meer KPN klanten nemen een triple play-pakket af. Het gaat al om 44 procent van de Nederlandse breedbandklanten. Het aantal quad play abonnementen is in het vierde kwartaal verdubbeld naar 173.000. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het telecombedrijf.
Webcare is bij KPN inmiddels volledig omarmd, en begint volgens Sebastiaan van Rijnsoever, directeur Social Media KPN, nu ook echt tractie te krijgen. Er zitten nu vijftig man op social. ‘Social begint echt business te worden. Bij KPN lopen al diverse integratieprogramma’s op dit gebied. We willen echt de dialoog aangaan, niet alleen maar volgers via Facebook aantrekken.’
KPN moet een groep zakelijke abonnees alsnog de mogelijkheid bieden hun abonnement kosteloos te beëindigen. Het gaat om abonnees met een Zakelijk BelBasis abonnement dat KPN eerder dit jaar heeft omgezet naar een Zakelijk BelVrij Totaal-abonnement met andere voorwaarden.
KPN start in april 2014 met de uitrol van zijn landelijke WiFi netwerk. De eerste fase is nog wel een testfase, die bepaalt hoe snel de uitrol zal verlopen. Een woordvoerster van KPN maakte dit desgevraagd bekend aan de Consumentenbond.
Zelden stond een Nederlands techfonds zo op zijn grondvesten te schudden als KPN. Vrijwel het hele jaar stond in het teken van de mogelijke overname door miljardair Carlos Slim. Daarnaast besloot KPN zijn Duitse dochter E-Plus te verkopen.
De klassieke uitzendstraat dreigt te verdwijnen. Video wordt steeds vaker via het internet gedistribueerd naar allerlei schermen. Alles verplaatst zich naar de cloud. De Video on Demand diensten lopen daarmee voorop, nu volgen ook kabelaars en telecombedrijven.
KPN opent met een aantal innoverende bedrijven een zogeheten 4G-lab. Deze instanties kunnen daar nieuwe gebruiksscenario’s en applicaties uitproberen.
Jaap Postma wordt per 1 december 2013 de nieuwe directeur Consumenten Thuis en Consumenten Mobiel van KPN. Hij volgt Jesper Eriksen op, die heeft besloten om KPN te verlaten. Postma is momenteel Vice President Consumer Products.
KPN heeft N=5 als reclamebureau gecontracteerd om zijn nieuwe marketingkoers verder mee vorm te geven. Het bureau heeft een voorstel voor een merkconcept gepresenteerd dat volgens het telecombedrijf ‘de juiste dynamiek en inhoud heeft waar KPN als merk naar op zoek is’.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN vier boetes van in totaal 972.977 euro opgelegd, omdat het telecombedtijf concurrenten (zoals Tele2 en Online) op haar glasvezel- en kopernetwerk heeft benadeeld bij de introductie van breedbanddiensten. Het gaat om overtredingen waar KPN als eigenaar van het netwerk diensten levert aan concurrenten.
KPN heeft een voorlopige overeenstemming bereikt over een schikking ten aanzien van de failliete joint venture KPNQwest. Het bedrijf gaat onder voorwaarden akkoord met een betaling van 50 miljoen euro.
Zelf noemen ze het een wereldprimeur. Zodra er op tv een commercial van KPN speelt, zorgen Mediasynched en the online company ervoor dat tegelijkertijd op mobieltjes zo veel mogelijk KPN-reclame is te zien.
Tachtig procent van het KPN-netwerk is eind dit jaar geschikt voor 4G ontvangst. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2014 is het hele land bedekt. Dat maakte KPN zojuist bekend bij de start van het 4G-netwerk in Nijmegen.
KPN wordt vanaf volgende week wederkoper van Videoland Unlimited, waarmee kijkers via interactieve televisie en op mobiele dragers onbeperkt films en series kunnen kijken.