-

19 tips om je Instagram profiel optimaal in te richten

Ter afsluiting van het vorige jaar analyseerden we een van de meest onderbelichte, maar persoonlijk ons favoriete, social media kanaal, Instagram. De foto-app noemt haar eigen dienstverlening treffend: ‘Capturing and sharing the world’s moments’. Instagram maakt mobiele foto- en videosharing mogelijk en heeft hiermee, zeker in het buitenland, een gigantisch bereik. Met meer dan 1,8 miljoen Nederlandse profielen en meer dan 700.000 actieve gebruikers is Instagram voor menig Nederlands merk nog een onbenutte goudmijn. 

De wereldwijde merken met de grootste groep Instagram volgers

Als we de merken op Instagram afmeten aan hun grootte, dan zien we dat de sport- en modemerken het beste scoren. De top drie wordt bezet door Nike, H&M en Adidas. Let wel, wij volgen 55 modemerken, dus daaruit komt deze selectie.

Wanneer we kijken naar de top drie in aantal volgers dan is deze als volgt onderverdeeld:

  1. Nike 31,163097
  2. H&M 11,466738
  3. Adidas 9,023321
Nike

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.21.32

H&M

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.21.49

Adidas

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.22.08

Nederlandse merken hebben een relatief kleine achterban

Niet alle merken kunnen rekenen op miljoenen volgers op Instagram. Zeker de Nederlandse merken benutten hun potentieel nog niet volledig. De Nederlandse merken in ons onderzoek hebben het volgende aantal volgers:

  1. Bijenkorf 259.000 volgers
  2. C&A 16.364 volgers
  3. Mexx  7.751 volgers
  4. Menatwork 5.562 volgers
  5. We Fashion 5.380 volgers
  6. MS Mode 3.738 volgers
  7. Wehkamp 3.349 volgers
  8. Zeeman 3.260 volgers
  9. MCGregor 2.260 volgers
  10. Miss etam 1.034 volgers
  11. V&D 651 volgers
  12. Dept 643 volgers
  13. Livera 454 volgers

Negentien tips om van jouw profiel een succes te maken.

  1. Link naar website

Zorg altijd dat er in de bio van je Instagram profiel een duidelijke link naar je website staat. Dit zorgt dat je Instagram account voor een verhoogd bezoekers aantal op je website kan zorgen. Je account moet altijd een doel hebben, ergens naartoe leiden.

Bershka gebruikt doeltreffend haar Instagram profiel als lead naar haar eigen website.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.28.31

Bij Wehkamp zien we juist dat er geen enkele connectie is tussen het Instagram profiel en de website, zonde.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.28.39

  1. Zorg voor een goede bedrijfsomschrijving in de bio

Een rampzalige bio is saai, enkel gericht op jezelf of je producten. Maar er is niets slechter dan het laten ontbreken van je bio.

Hoe schrijf je wél een goede bio?

  • Beschrijf het ‘waarom’ van je merk, de missie of de filosofie van je bedrijf of het idee achter je producten. Bedenk wat je als merk wilt uitdragen naar je klanten

Het high-end-fashion brand Dior heeft een prachtig prikkelende bio geschreven op voor haar Instagram profiel.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.31.38

Bij C&A is de bio toch eerder een beetje inspiratieloos.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.32.30

  1. Zorg voor een goede kwaliteit van de foto’s

Hoe hoger de resolutie van je visuals, des te professioneler je Instagram profiel oogt. Foto’s met een lage resolutie kunnen potentiële klanten wegjagen.

De Instagram posts van Dolce & Gabbana zijn een prachtig voorbeeld van hoog kwalitatieve bijdragen.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.36.27

  1. Gebruik het juiste licht

Instagram werkt met de prachtigste kleuren, filters en mogelijkheden. Zorg dat je niet wegvalt tussen de flitsende merken en maak gebruik van de kleuren en mogelijkheden die Instagram te bieden heeft en val niet in het niet tegenover je concurrentie.

We zien dat Gucci de kleuren en mogelijkheden die Instagram biedt prachtig in haar voordeel gebruikt.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.39.28

Daarbij vallen de fletsere postings van een merk als Livera compleet weg.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.39.44

  1. Draag een verhaal uit

Richt je niet alleen op productfoto’s, maar vertel ook het verhaal van jouw merk. Het geeft context en een gevoel. Het laat zien dat je meer bent dan enkel de producten die je verkoopt.

Bij De Bijenkorf zien we slechts productfoto’s en geen enkel verhaal.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.42.01

Scotch & Soda beheerst de kracht van storytelling juist ontzettend goed.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.42.29

  1. Breng diversiteit aan in je content

Zorg dat je niet steeds dezelfde soort foto’s. Breng diversiteit aan, productfoto’s, actiefoto’s.
Maak het voor volgers interessant om je te volgen.

De diversiteit die Armani aanbrengt in haar postings is een goed voorbeeld van de verschillende mogelijkheden op Instagram.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.44.21

  1. Post op constante basis updates

Post geen foto’s in intervallen, je achterban wil weten waar ze aantoe zijn. Geen drie posts per dag in een week terwijl je de maand erna niets post. Je volgers gaan je vergeten. Plaats 1 tot 2 foto’s per dag op Instagram. Dagelijks, wekelijks. Zorg dat je volgers op je kunnen rekenen.

  1. Post je updates op de juiste tijden

Je Instagram foto’s verschijnen op een tijdlijn. Zorg dat je daar aanwezig bent, wanneer je volgers hier ook zijn. Ga na waar je doelgroep zich bevindt. Maar ga vooral na wanneer je doelgroep zich ergens bevindt. Zoek de optimale tijd voor de (geografische) doelgroep die jij wilt bereiken.

  1. Voorzie je foto’s van de juiste teksten

Na de foto is de bijschrift het meest belangrijk voor je posting. Voorzie de foto van relevante informatie of ga op zoek naar meer engagement. Stel open vragen aan je doelgroep en ga het gesprek met ze aan.

G-star is meester in het stellen van open vragen aan haar achterban. Een eerdere campagne draaide al op de vraag #tightorwide en ook op Instagram stellen zij nu weer de juiste vraag aan de achterban. Ze blijven prikkelen.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.48.10

  1. Houd het kort en simpel

Goede content moet de foto ondersteunen. Wees krachtig en gevat, maak er vooral geen longread van. (al is deze blog al erg lang ?) Vergeet niet dat Instagram een mobile app is, de gebruikers hebben een ongelooflijk korte aandachtsspanne. Een mooie vuistregel is; zorg dat je lezers niet hoeven te scrollen tijdens het lezen van je copy.

Tommy Hilfiger weet de content bij haar foto’s kort en krachtig te houden.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.52.43

MS Mode houdt zich duidelijk niet aan de ‘scroll regel’.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.52.58

  1.  Content moet tot een actie aanzetten

Je wilt als merk je volgers ergens toe aanzetten. Een aankoop, een reactie of een like. Wijs je gebruikers de weg die jij wilt dat ze bewandelen. Naar je website, je Facebook of welk doel je ook hebt. Geef je gebruikers een call to action mee.

  1. Wees niet té eager op sales

De grootste irritatie van gebruikers op Instagram zijn bedrijven die vol inzetten op sales.
‘Volg mij dan volg ik jou’ of ‘Koop nu hier ..’ . Zorg dat je ook op Instagram niet die hinderlijke autoverkoper bent.

Livera aast in haar postings bijvoorbeeld soms iets té veel op de verkoop.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.57.34

  1. Vergeet vooral je hashtags niet

Instagram posts met meer dan elf hashtags kunnen rekenen op de meeste interactie. Hashtags zorgen ervoor dat je posts niet van de radar verdwijnen wanneer ze van de timeline van je volgers zijn verdwenen.

Gaastra maakt in haar postings juist geen enkel gebruik van hashtags, hier is nog wel ruimte voor verbetering.

Screen-Shot-2015-12-29-at-11.59.45

  1. Stem je verhaal af op je doelgroep

Zorg altijd dat jouw postings relevant zijn voor jouw specifieke doelgroep. Irrelevant content jaagt je volgers weg.

DEPT heeft in haar postings duidelijk moeite een specifieke doelgroep aan te spreken.

Screen-Shot-2015-12-29-at-12.02.50

G-Star is de storytelling meester van Instagram, alles klopt.

Screen-Shot-2015-12-29-at-12.04.05

  1. Stem je acties af op het aantal volgers

Zorg altijd dat de acties die je onderneemt, passend zijn bij de doelgroep die je hebt. Begin geen wedstrijd als je pas 80 volgers hebt. Richt je in beginsel op de groei die je wilt doormaken en verleg die focus pas als je doelgroep groot genoeg is.

  1. Ga naar je volgers toe, wacht niet tot zij naar jou komen.

Misschien ben je het allerlaatste wereldberoemde merk zonder Instagram account, dan zullen de volgers misschien nog naar jou komen. Maar voor die miljoenen Instagram accounts die dit nog niet zijn; ga naar je volgers toe. Gebruik hiervoor hashtags en ga het gesprek aan met je potentiële volgers (deze vind je vaak onder diezelfde hashtags). Wacht vooral niet af tot je achterban naar jou toe komt. Dit komen ze simpelweg niet, de online keuze en concurrentie is daarvoor veel te groot.

  1. Ontwikkel een herkenbare uitstraling

Kijk een naar grootheden als Nike, adidas, H&M en G-star. Hun merk, vibe en boodschap straalt in alles door. En dit maakt ze herkenbaar voor iedereen.  Zorg dat je een boodschap hebt die ten alle tijden herkenbaar is als die van jou.

De Instagram postings van Nike zijn een prachtig voorbeeld van het gebruik maken van een herkenbare stijl.

Screen-Shot-2015-12-29-at-12.05.29

  1. Gebruik als merk nooit selfie’s

Waarom niet? Vergeet nooit dat het niet draait om jou. Dit werkt alleen voor de merken die opgebouwd zijn rond een persoon. Voor de rest, nooit doen. Het draait om je achterban, niet om jou.

DEPT gebruikt bijvoorbeeld veel selfie’s in haar postings.

Screen-Shot-2015-12-29-at-12.07.37

  1. Volg minder mensen dan het aantal dat jou volgt

Veel mensen denken vaak dat volgers jou terugvolgen wanneer jij hen volgt. Vaak gaat dit niet op. En in nog vaker laat het je er op Instagram een dommig en wanhopig door uitzien. Wanneer je 5000 mensen volgt en slecht 500 volgers hebt, ziet het er niet fijn uit. Ga uit van je eigen kracht, van jouw content en jouw verhaal. Zorg dat je volgers naar jou komen, en jij niet naar hun. Je bent immers een merk en niet een persoon.

Het Instagram profiel van DKNY heeft een mooi evenwicht tussen volgen en gevolgd worden.

Screen-Shot-2015-12-29-at-12.09.23

Wil je weten hoe de grootste modemerken op Instagram presteerden in 2015? Bekijk dan deze video:

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van IIZT.

Deel dit bericht

2 Reacties

Rob Visser

Mooie en concrete tips die zeker bruikbaar zijn. Alleen bij de laatste heb ik twijfels. Dat er een balans moet zijn tussen volgers en gevolgden vind ik prima, het is onverstandig als je aantal accounts dat je zelf volgt een veelvoud is van het aantal volgers. Tegelijk zijn sociale media een veld voor dialoog en gelijkwaardigheid, waar open staan en luisteren belangrijke thema’s zijn. Als je aantal volgers een veelvoud is van het aantal accounts dat je zelf volgt, dan straal je uit dat het je niet interesseert wat er leeft bij je doelgroep. En dat geeft geen goed gevoel. Ik zou dus zeggen: laat de afwijking tussen volgers en gevolgden niet te te groot worden, bijv 30%.

Casper

Wat ontzettend veel tips, bedankt! Ik zou graag ook verder willen helpen met wat extra tips dus hieronder heb ik een linkje naar een artikel over hoe je betere vierkante foto’s kan maken.

https://www.soleze.nl/vierkante-foto-met-een-sterke-compositie/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond