-

9 B2B-e-mailmarketingvoorbeelden voor elke fase van de klantreis

E-mailmarketing is al jaren een van de belangrijkste activiteiten om leads mee te genereren voor B2B-bedrijven. Maar wanneer is een campagne een succes en hoe kun je dat zelf realiseren?

In een onderzoek van Chief Marketer geeft 87 procent van de B2B-marketeers aan dat ze e-mails inzetten voor het generen van nieuwe leads, waarbij 31 procent van hen stelt dat e-mailmarketing de grootste impact op de omzet heeft. Dit onderstreept de Direct Marketing Association door te stellen dat iedere uitgegeven dollar aan e-mailmarketing uiteindelijk 40 dollar aan omzet oplevert.

Een van de doelen die B2B-bedrijven via e-mailmarketing willen realiseren is de interactie van de abonnees te verbeteren, zo blijkt uit onderzoek van Strongview. Dit betekent namelijk meer verkopen, een hogere omzet per klant en uiteindelijk een verbetering van de winst.

Alleen hoe realiseer je dit en wat zijn de succesfactoren hiervoor? In dit artikel geef ik je een aantal praktijkvoorbeelden van verschillende e-mailmarketingvormen die ieder B2B-bedrijf kan inzetten voor elke fase van de klantreis. Maar eerst geef ik je inzicht in wat een goede openingsratio is en wanneer je het beste een e-mail kunt versturen.

Wat is een hoge openingsratio voor B2B?

Uit e-mailmarketing onderzoek van e-Village blijkt dat gemiddeld genomen de openingsratio van B2B-bedrijven gedurende de week 30,6 procent is. Uit het onderzoek blijkt dat naarmate de week vordert, de open rate ook omhoog gaat. Het absolute hoogtepunt is overigens op zondag met een openingsratio van 33,5 procent.

Beste moment om B2B-e-mail te verzenden

Het verzenden van de meeste B2B-mails vindt volgens het hierboven genoemde onderzoek plaats op donderdag rond 10 uur. Als je doelgroep meerdere nieuwsbrieven ontvangt en er hierdoor te veel concurrentie in de mailbox is, kun je overwegen om op een andere dag en tijdstip te verzenden.

Voor het bepalen van het beste moment geldt uiteindelijk dat je dit het beste zelf kunt testen. Echter, op basis van dit onderzoek zou je kunnen proberen om op zondag te verzenden rond 8 uur ‘s morgens door het hoge percentage opens en kliks. Uit onze eigen testen blijkt ook dat we dan een hoge response op onze nieuwsbrief krijgen.

Hoeveel woorden gebruik je in je e-mails?

Op basis van 40 miljoen e-mails blijkt uit onderzoek van Boomerang dat e-mails die tussen de 50-125 woorden bestaan het hoogste percentage aan reacties opleveren. Meer dan 125 woorden levert een iets lager reactiepercentage op, maar boven de 2.500 woorden daalt dit tot onder de 35 procent.

Negen B2B e-mailmarketingvoorbeelden voor elke fase van de klantreis

Nu je de openratios en het beste moment om je campagne te versturen weet, geef ik je graag negen verschillende e-mailmarketingcampagnes met daarbij een aantal praktijkvoorbeelden. De mails zijn bruikbaar in alle fases van de klantreis:

1.     De welkomstmail

Dit is je meest gelezen e-mail en de enige manier om een – positieve – eerste indruk achter te laten. Hierdoor zijn vrijwel alle welkomstmails die ik ontvang persoonlijke e-mails van iemand binnen het bedrijf. Zie hieronder een voorbeeld van Pipedrive CRM met links om je op weg te helpen en bovendien kun je met een reply op de mail al je vragen stellen:

En hieronder Owler:

2.     Nieuw artikel e-mail

Mensen blijven graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op je website, maar zullen daarvoor niet regelmatig je website bezoeken. Een e-mail met een update over recent gepubliceerde artikelen is daarom zeer effectief.

Een goed voorbeeld hiervan is deze e-mail van GrooveHQ hieronder. Ook deze e-mail heeft vrij weinig opmaak en is verzonden door de oprichter, heel persoonlijk dus:

3.     Curated content e-mail

Het is praktisch onmogelijk om over alles binnen je branche op de hoogte te zijn. Daarom is het prettig wanneer anderen binnen mijn netwerk een e-mail sturen met daarin een verzameling artikelen die zij interessant vinden.

HackingUI stuurt bijvoorbeeld regelmatig e-mails met links naar artikelen over User Interface Design:

Een handige tool om zelf dit soort curated content-nieuwsbrieven te creëren is ContentGems, dat op basis van je opgegeven interesses dagelijks een e-mail verstuurt met relevante artikelen van verschillende websites. Dit bespaart je veel tijd om interessante artikelen te vinden en maakt het mogelijk om snel een eigen selectie te maken. Maak het daarbij persoonlijk door bij iedere link kort uit te leggen waar het artikel over gaat en waarom je het interessant vindt om te delen.

4.     Webinar e-mail

Webinars zijn een van de meest effectieve kanalen om je direct tot je potentiële klanten te richten. E-mail marketing kan daarbij een sleutelrol spelen om zoveel mogelijk mensen naar je webinar te trekken.

ToutApp doet dit op een slimme manier door een specifiek onderwerp in een webinar te behandelen. In eerste instantie is het vooral bedoeld om kennis te delen, maar op deze manier creëren zij wel autoriteit voor zichzelf als softwareleverancier die jou kan helpen met je sales.

Neil Patel doet het weer net even anders. Hij noemt het in zijn e-mail een summit. Als je vervolgens verder klikt kom je erachter dat het om een virtueel event gaat. Zijn e-mail bevat alleen maar tekst met bulletpoints en een link waar je je kunt aanmelden.

Om nog meer rendement uit je webinar te halen kun je een e-mail sturen naar mensen die het webinar hebben gemist of die deze willen terugkijken. Je kunt dit ook doen door de video slechts tijdelijk beschikbaar te stellen.

5.     Herinneringse-mail

Uit onderzoek van Epsilon blijkt dat maar liefst 40 procent van je e-maillijst inactief is. Dit betekent dat bijna de helft van de mensen die zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief niet meer geïnteresseerd lijken te zijn.

Ga daarom na wie van je nieuwsbriefleden al enige tijd geen e-mails hebben geopend en stuur ze een bericht zoals BC.nl heeft gedaan.

Octiv doet zijn herinnering e-mail op een net iets andere manier. Zij geven je via een e-mail de keuze of je nog op de hoogte wilt worden gehouden van de meest recente ontwikkelingen, of dat je geen interesse meer hebt.

6.     Productverkoop-e-mail

E-mail is een uitstekende manier om je producten onder de aandacht te brengen. Ryan Deiss van Digital Marketer doet dit erg slim. Zijn boek is al enige tijd te koop via Amazon.com, maar voor zijn nieuwsbriefabonnees biedt hij zijn boek ‘gratis’ aan. Ik heb dit tussen haakjes gezet, omdat je uiteindelijk naast het achterlaten van je persoonsgegevens ook verzendkosten betaalt.

7.     Product update e-mail

Hotjar is in een populaire tool onder marketeers voor heat mapping. Maar ondertussen breiden zij hun software continu uit met nieuwe functionaliteiten die vervolgens in beta aan de bestaande gebruikers beschikbaar worden gesteld.

Hotjar heeft een gratis versie, maar door gebruikers te laten zien dat hun producten voortdurend verder verbeteren kan dit aanleiding zijn voor iemand om te upgraden naar de betaalde versie en te profiteren van deze mogelijkheden.

E-mailmarketing is een uitstekende manier om je gebruikers op de hoogte te brengen van de verbeteringen die je hebt doorgevoerd. Ook als het slechts om een update van bestaande producten gaat is het goed om dit via een e-mail toe te lichten.

8.     Event e-mail

Hoe zorg je ervoor dat je event volledig volgeboekt is? Een van de dingen die je kunt doen is om via e-mail mensen een kortingscoupon toe te sturen. Storynomics geeft bijvoorbeeld tien procent korting op de tickets.

Daarnaast kun je mensen enthousiasmeren om deel te nemen aan je event, zoals Content Marketing Institute doet. Je creëert op deze manier een verlangen bij mensen om ook deel te nemen en wellicht een prijs in de wacht te slepen.

9.     Casestudie e-mail

Hoe verder een potentiële klant in de funnel komt, des te groter wordt de meerwaarde van een casestudie. Het is namelijk een uitstekende manier om te laten zien hoe jouw product of dienst andere bedrijven heeft geholpen.

Kuno Creative zet bijvoorbeeld in onderstaande e-mail direct in de titel welke resultaten er zijn geboekt voor zijn klant Contintental Office. In de introductie wordt vervolgens kort het probleem geschetst en de lezer aangezet om verder te lezen op de website.

Naast het versturen van een e-mail richting potentiële klanten kun je natuurlijk ook een soortgelijke e-mail sturen naar bestaande klanten met de vraag of zij ook als casestudie genoemd willen worden. Uiteindelijk kan dit een win-win situatie zijn, omdat je klant op deze manier ook weer werkt aan de eigen naamsbekendheid.

Extra voorbeeld: de video e-mail

Met video kun je een nog betere connectie aangaan met jouw doelgroep dan met tekst. Je kunt je beste content omzetten naar een korte uitleg video door jezelf op te nemen of door een explainer video te maken. Een uitgebreide filmcrew is echt niet nodig hiervoor.

In onderstaande e-mail zie je hoe je video in een mailing integreert. De mailing bevat alleen een afbeelding van de video waardoor het lijkt alsof je een videoplayer zoals bijvoorbeeld op YouTube ziet. Wanneer je op de afbeelding in de mail klikt, kom je op een webpagina uit waar de echte video staat die je kunt afspelen via je browser.

Conclusie

E-mail is een zeer effectief marketingkanaal voor onder meer het genereren van potentiële leads en omzet, maar ook om klanten te (her)activeren. Aan de hand van bovenstaande voorbeelden kun je direct aan de slag om meer uit jouw e-mailcampagnes te halen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Willem van Dorssen - MediAttention

Mooie tips, heldere voorbeelden Frank, dank je wel.
Maar zondagochtend 8 uur? Geeft dit tijdstip enkel een uitzonderlijk hoog open-percentage op de dag na verzending, de maandag dus, of ook al op de verzenddag zelf?

Jan Willem – http://www.mailbestand.nl

Frank - Online Succes

Hi Jan Willem, dank voor je compliment en je reactie! Uit onze eigen ervaring blijkt dat het grootst aantal opens op de verzendingsdag zelf is, op de zondag.

Het is uiteindelijk erg afhankelijk van je eigen doelgroep dus vooral zelf testen. Voor ons werkt het dus goed binnen B2B, ben benieuwd naar jou ervaringen 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond