-

ARKit gaat verder waar VR stopt

Met iOS 11 lanceert Apple ARKit, waarmee augmented reality wordt toegevoegd aan camera. Online circuleren inmiddels de nodige demo’s die laten zien dat we nu pas gaan begrijpen wat de toepassingen van AR kunnen zijn: de vermenging van de fysieke wereld met de virtuele.

De afgelopen jaren lag de focus met onder meer Oculus Rift voornamelijk op VR. Waar je met VR in de digitale wereld en haar natuurlijke wetten stapt, haal je met AR die wereld juist naar de onze en moet die zich moet aanpassen aan onze wetten. Daardoor zijn er veel meer toepassingen mogelijk.

Let’s make things better

Technologie moet helpen ons leven te verbeteren. Als het dat niet doet, is het een nutteloze gimmick. Tot nu toe was AR wat we zagen in Pokémon GO: het beestje staat op een bepaalde plek en beweegt mee met het beeld. ARKit zorgt ervoor dat het beestje niet met de achtergrond van de camera meebeweegt, maar in die achtergrond wordt geplaatst zodat het zijn autonome positie ten opzichte van de omgeving behoudt. Het beweegt precies in beeld zoals een echt beestje zou bewegen, inclusief zwaartekracht en belichting.

ARKit is een contextgevoelige toolbox die weet wat de dimensies van een vlakte zijn. Het is pas een maand uit, maar als je nu zoekt naar video’s ‘made with ARKit’ zie je dat het veel meer is dan alleen een beestje in een realistische achtergrond. Zo kun je met de camera van je telefoon dingen opmeten. Denk aan het opmeten van een kast om te zien of die in de hoek past. Of denk groter: meet je hele huis op en stel in de IKEA je volledige inrichting samen. Door de diepteperceptie van AR kunnen we de virtuele wereld naar de echte wereld brengen én andersom. En dát is de missing link. Met VR moeten we een wereld instappen, maar het nadeel daarvan is dat je die wereld helemaal moet maken, met een volledig nieuwe realiteit en dat je jezelf er volledig in moet onderdompelen, afgesloten van de buitenwereld.

Onbegrensde mogelijkheden

Als je goed gaat nadenken over de mogelijkheden van ARKit dan zijn die onbeperkt. Je kunt als autofabrikant je auto in elke ruimte neerzetten, mensen erin laten stappen en hem vanuit alle hoeken laten bekijken. En waarom ook niet? Als jij het interieur wilt zien of alle mogelijke configuraties wilt proberen, waarom zou je dan naar een plaatje moeten kijken als je het kunt ervaren?

Het mooie aan de virtuele wereld is dat het een blank canvas is die we zelf kunnen vullen. Maar op het moment dat je in de echte wereld gebruik kunt maken van dat lege doek voelt die wereld ineens heel anders. Het is al een tijdje bekend dat dit kan, maar tot op heden is het niet expliciet mogelijk geweest om belichting of diepteperceptie te meten, daarvoor had je aparte apparatuur nodig. Nu kan het gewoon op onze telefoon.

Een goed voorbeeld is het scannen van documenten. Waar we nu heel precies de camera recht boven het document moeten houden, snapt ARKit dat wat de camera ziet een document is en weet hij precies hoe hij moet uitrekenen wat de afmetingen zijn. ARKit is zich bewust van de dimensies en kan op basis daarvan dingen intekenen. Het kent de afmetingen van het kopje, maar ook van de tafel en van de ruimte waarin die objecten staan en snapt dus de onderlinge verhoudingen.

Augmented Mona Lisa

Stel, je loopt door het Louvre. Dan kun je Leonardo Da Vinci de Mona Lisa zien schilderen. En als hij aan het eind van de gang staat moet je ook echt naar hem toe lopen om dichterbij te komen. Onze hersenen geloven deze AR omdat het voldoet aan de eisen onze eigen wereld.

Wat we met ‘traditionele’ VR hebben gedaan is heel indrukwekkend, maar het is nog steeds een wereld die je moet bouwen en die je alleen kunt betreden met een bril op je hoofd. Met AR hoef je je niet af te sluiten, want het staat in jouw omgeving. Dit is de volgende stap en gaat in de nabije toekomst echte toegevoegde waarde hebben voor onze wereld. Hoe weten we nog niet precies, zoals we in het begin ook niet wisten wat voor impact de iPhone zou gaan hebben. Maar net als toen met de iPhone weten we wel dat het heel groot gaat worden en veel aspecten van ons dagelijks leven zal veranderen. Vooral als het gecombineerd gaat worden met bijvoorbeeld je eigen bril, de voorruit van je auto of de ramen in je huis.

Voor bedrijven zal het ook tal van mogelijkheden gaan bieden om zichzelf opnieuw uit te vinden en slimme diensten te ontwikkelen. De voorbeelden van de autofabrikant en Ikea-kasten kwamen al voorbij, maar het zal e-commerce mogelijk gaan maken voor veel producten die je voorheen moest zien voordat je ze kocht. Met ARKit kún je het product namelijk zien, waar je ook bent.

Zie onderstaande video het ARKit-gedeelte, gepresenteerd tijdens de keynote:

*) Uitgelichte afbeelding: Atsushi Tadokoro (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond