-

Hoe ervaren sollicitanten je organisatie? Bouw een sterk employer brand

In de huidige arbeidsmarkt is het vinden van mensen lastig. Het is dus erg belangrijk om te zorgen dat sollicitanten een positieve indruk van je organisatie hebben. Zo’n goede candidate experience kun je alleen voor elkaar krijgen met daden: lees hier een aantal fundamentele best practices.

Een sterk employer brand bouw je niet vanuit een marketingafdeling of de directie: dat bouw je met het hele bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat veel organisaties employer branding en candidate experience (de ervaring die een kandidaat gedurende de hele sollicitatieprocedure met je bedrijf heeft) nog steeds uitdagend vinden. Dat hoeft echter niet zo te zijn als je het op de juiste manier aanpakt.

Zorg ervoor dat collega’s trots zijn op het bedrijf en laat ze dit op hun eigen manier delen. Foto’s, filmpjes, blogs, bellen met een sollicitant… noem het maar op. Authenticiteit heeft meer impact dan een standaard verkooppraatje met mooie beloftes die vaak niet waargemaakt kunnen worden. Maar hoe kun je als recruiter bijdragen aan een positieve candidate experience?

Geef informatie die de sollicitant wil

Zorg voor een persoonlijke vacaturetekst. Denk daarbij aan een foto van het team, quotes van collega’s of voorbeelden van gave projecten waar het team mee bezig is. Zorg ervoor dat het geen standaard tekst wordt die bij ieder ander bedrijf neergezet kan worden. En laat zien wie voor de vacature verantwoordelijk is. Plaats een foto en contactgegevens van de recruiter bij de vacature. Zo weet de sollicitant direct met wie contact opgenomen kan worden en maak je het persoonlijk.

Daarnaast vinden kandidaten het prettig als ze weten hoe het sollicitatieproces loopt. Maak dit inzichtelijk of vertel ze vooraf hoe het proces in elkaar zit. Onzekerheid is iets dat je het liefst zo snel mogelijk weghaalt.

Wees eerlijk en persoonlijk tijdens het hele sollicitatieproces

Geef niet alleen inhoudelijk informatie over de functie, maar ook over de bedrijfscultuur. Is het bedrijf hiërarchisch of juist niet? Ook hier geldt: vergeet de mooie verkooppraatjes en zorg ervoor dat je samen het gesprek aangaat. Waar ligt iemands kracht en welke ambitie heeft de kandidaat? Wie weet kom je samen tot een betere match binnen het bedrijf.

Dat iemand nu niet geschikt is voor de baan, betekent namelijk niet dat hij of zij dit over een aantal jaar nog steeds niet is. Geef opbouwende feedback en denk met kandidaten mee. Wie weet solliciteren ze later wel opnieuw of verspreiden ze hun positieve gevoel onder vrienden en familie.

Vraag de kandidaat om feedback

Geef dus feedback aan de kandidaat, maar vráág ook om feedback. Hoe heeft de kandidaat het proces ervaren? En wellicht ligt het voor de hand, maar vraag dit niet alleen aan de mensen die je aanneemt, maar juist ook aan de kandidaten die je afwijst of de kandidaten die zelf niet voor jouw bedrijf hebben gekozen. Uit onderzoek van Starred (pdf) blijkt namelijk dat 60% van de sollicitanten wel eens een negatieve candidate experience heeft gehad. 72% heeft dit vervolgens ook online gedeeld. Dat is precies wat je wilt voorkomen.

En hoe zorg je voor deze verbeterslag? Ga simpelweg het gesprek aan met de kandidaat of stuur een (anonieme) enquête uit. Op deze manier kom je achter verbeterpunten en zal het traject met (toekomstige) kandidaten beter verlopen. Daarnaast waarderen kandidaten het vaak als je vraagt hoe ze het proces hebben ervaren. Is het kwaad al geschied en staat er een negatieve reactie online, neem dan altijd contact op.

Kortom

De indruk die een kandidaat heeft over het hele sollicitatieproces heeft impact op de employer branding, zowel in positieve als negatieve zin. Kortom, maak het persoonlijk en blijf ontwikkelen.

Over de auteur: Wendy Bruul is Recruitment specalist bij Timetohire.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond