-

Personeelstekort? Bied omscholing aan!

Veel webshops en e-commercebedrijven hebben moeite om geschikt personeel te werven. Omscholing van zij-instromers kan een goede oplossing zijn.

Sectoren als de zorg, bouw en ICT zijn nog altijd hard op zoek naar personeel. De zoektocht is soms eindeloos en werkgevers nemen steeds vaker genoegen met minder gekwalificeerde medewerkers. Dat het anders kan bewijst de recente trend van omscholingstrajecten. De laatste tijd nemen veel bedrijven het heft in eigen handen, en bieden zij  omscholingstrajecten aan voor zij-instromers. En wat blijkt? Personeel opleiden is makkelijker dan dat veel mensen denken. In deze blog neem ik je stap voor stap mee door het proces hoe je omscholing kunt inzetten voor het oplossen van  personeelstekort. En een bijkomend voordeel: je gaat er nog geld mee verdienen ook!

Wie wordt je nieuwe collega?

Voordat je kunt beginnen aan een omscholingstraject, is het belangrijk dat je goed bedenkt welke basisvaardigheden een kandidaat moet bezitten. In het verleden heb ik samen met mijn team een detacheerder begeleid, die zij-instromers opleidde tot volwaardige servicemonteurs. Bij de selectie van de kandidaten, was het essentieel dat wij inventariseerden in hoeverre zij affiniteit hadden met techniek. Wanneer een kandidaat twee linkerhanden heeft, is hij simpelweg niet geschikt voor een toekomst in de techniek. Ook voor een omscholingstraject geldt dus dat je als werkgever goed weet wie in het traject past.

Het vinden van een opleider

In Nederland gelden kwaliteitseisen voor beroepen. Dat is maar goed ook. Als bedrijf en consument wil je erop kunnen vertrouwen dat het werk goed opgeleverd wordt. Daarom moet je wanneer je mensen gaat opleiden voldoen aan bepaalde eisen. Een ROC is bijvoorbeeld een handig startpunt voor beroepen die meer zijn gericht op de praktijk. ROC’s hebben veel kennis in huis over diverse opleidingen en ervaring met leerprocessen. Bovendien ervaren ROC’s ook de voordelen van deze samenwerking: zij kunnen dit netwerk weer aanbieden aan hun studenten. Hierdoor ontstaat  er kruisbestuiving tussen studenten, bedrijven en onderwijsinstellingen.

Hoe vind je kandidaten?

Met job marketing via social media kun je de vacature tonen aan je ideale doelgroep, tegen een lage investering. Met behulp van deze methode vertaal je als het ware je vacatures naar korte, aantrekkelijke advertenties voor bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Beide platforms hebben samen meer dan 15 miljoen accounts. Daarmee kun je dus aannemen dat je via een dergelijke campagne de gehele Nederlandse beroepsbevolking bereikt. Bovendien wordt je vacature niet alleen getoond aan werkzoekenden, maar ook aan mensen die al een baan hebben. Het potentieel is daarmee enorm. En een job marketing campagne biedt nog een ander voordeel: jij kunt je doelgroep opdelen in verschillende buyer persona’s, waardoor je de boodschap af kunt stemmen op de wensen van die specifieke doelgroepen. Stel, mensen gaan tijdens hun opleiding direct geld verdienen. Dit overtuigt makkelijker omdat je op deze manier financiële zekerheid biedt. Je kunt binnen een campagne meerdere boodschappen communiceren, zodat je op een slimme manier mensen kunt overhalen tot solliciteren. Hoe beter je de campagne op maat maakt, hoe meer mensen zich aangesproken zullen voelen.

Wat heb je nodig?

Snel starten? Zorg dat je een Facebook Business Manager actief hebt. Hiermee kun je campagnes inbouwen in Facebook en Instagram. Een creative of copywriter kan zorgdragen voor het concept en de teksten. Vervolgens zal een designer afbeeldingen opmaken zodat de job marketing advertenties nog aantrekkelijker worden als ze op de tijdlijn van de doelgroep verschijnen. Tot slot gaat een advertentiespecialist aan de slag met het inbouwen van de campagne. Deze persoon zorgt ervoor dat de advertentie alleen getoond wordt aan mensen die passen bij de functie-eisen. Zo verspil je geen advertentiebudget.

Aan de slag!

Opleiden is niet moeilijk. Het vergt alleen tijd en geld. Maar de voordelen zijn vervolgens ook heel groot. Omdat je de mensen intern opleidt, heb je geen concurrentie van andere werkgevers. Dit geeft rust. En omdat jij degene bent die de inhoudt van de lesstof bepaalt, heb jezelf in de hand wat je medewerkers leren. Dat komt de kwaliteit en output ten goede. Vergeet de krantenkoppen over krapte op de arbeidsmarkt en ga aan de slag. De ideale werknemer creëer je zelf!

Over de auteur: Willem Bos is creatief directeur bij Pro Contact

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond