-

Dashboardingtools: wanneer kies je voor welke tool?

Nu Data Studio van Google plots de betaalde variant de deur heeft gewezen en het aantal te creëren dashboards onbeperkt is, wordt Data Studio voor veel organisaties een interessante optie. Maar wanneer kies je voor Data Studio? En wanneer kun je beter voor een andere tool als Klipfolio of Tableau gaan? Wij zetten drie bedrijfsprofielen op een rij en helpen je zo bij het maken van de juiste keuze.  

Voordat we de drie profielen en bijbehorende dashboardtools bespreken, doen we een stap terug. Want dashboardtools, wat zijn dat eigenlijk en waar zijn ze voor te gebruiken?

Een dashboardtool visualiseert data van meerdere bronnen in één overzicht. In het ideale geval toont het dashboard je bijvoorbeeld een totaaloverzicht van je online marketingactiviteiten of technische processen op een visueel aantrekkelijke manier. Die aantrekkelijke manier is fijn qua presentatie, maar maakt je data daarnaast ook inzichtelijk. Zo kun je op basis van de verzamelde data de gegevens makkelijker interpreteren en vervolgens betere beslissingen nemen.

Wanneer welke tool?

Welke tool je het best kunt gebruiken, is erg afhankelijk van je online marketingactiviteiten van dat moment. De ene tool heeft meer functionaliteiten dan de ander, is eenvoudiger in gebruik en heeft een ander kostenplaatje. Hoe volwassener de organisatie, hoe complexer de dashboardtool die erbij hoort. Kijk hieronder welke situatie van de drie het meest op jou van toepassing is, en wij geven graag advies over de meest geschikte tool voor dit moment.

1. Mijn organisatie gebruikt enkel Google producten > Data studio

Organisaties en webshops die enkel en alleen Google producten als Google Analytics, AdWords en bijvoorbeeld YouTube gebruiken, kunnen uitstekend kiezen voor Data Studio.

Data Studio is een makkelijk te gebruiken ‘drag and drop-tool’. Het was altijd de gratis versie van Google Data Studio 360, de betaalde variant voor data-visualisatie en rapportage, gericht op bedrijven met meer dan 200 gebruikers en maximaal 1000 rapportages. Het opheffen van deze restrictie begin 2017 betekent automatisch dat er geen verschil meer is tussen de gratis en betaalde zakelijke variant. Nu er geen limiet meer is qua aantal dashboards en gebruikers, en er een oneindig aantal rapporten gecreëerd en gedeeld kan worden, is Data Studio een ideale tool.

Zo kun je bezoekersrapporten maken waarin je snel ziet welk device jouw bezoekers het meest gebruiken, waar mensen vandaan komen en hoe lang een gemiddelde sessie duurt.

Buiten alle Google-producten die op Data Studio zijn aangesloten, is het overigens ook mogelijk externe data via Google Sheets in Data Studio te importeren. Dankzij die handige functionaliteit is het meer dan alleen een Google dashboardtool. Data Studio kan dus zeker ook gebruikt worden door organisaties die naast Google-data ook data uit (een klein aantal) andere bronnen inzichtelijk willen maken en visualiseren.

Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn als je een totaaloverzicht wilt van alle conversies, wilt zien welke producten de meeste omzet genereren en wat de gemiddelde orderwaarde is.

Data Studio integreert onder anderen met AdWords, Google Analytics, YouTube, BigQuery, Attribution 360, MySQL, DoubleClick en Google Sheets.

Voordelen van Data Studio:

  • Gebruiksvriendelijk en snel in opzet
  • Bespaart veel tijd, ook door automatische dagelijkse update
  • Er zijn (momenteel) geen kosten aan verbonden
  • Zeer solide tool die door meerdere mensen op hetzelfde moment gebruikt kan worden
  • Onbeperkt aantal gebruikers en dashboards

Nadelen van Data Studio:

  • Integratie alleen mogelijk met producten van Google
    (Import externe bronnen is wel mogelijk via Google Sheets)
  • Kan geen complexe berekeningen aan

Netprofiler is Google Premier Partner en door Google gecertificeerd Data Studio specialist. De geschiedenis leert dat Google achter de schermen continu bezig is met de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. De kans is groot dat koppelingen met niet-Google producten snel mogelijk worden, waardoor het een nog serieuzere concurrent wordt voor andere dashboardtools. Daarnaast zegt Google op een later moment weer met een betaalde, zakelijke versie te komen.

2. Mijn organisatie gebruikt meerdere bronnen en wil deze koppelen > Klipfolio

Stel, je organisatie of webshop maakt gebruik van Google Analytics, Instagram en offreert aan B2B en B2C. Het is fijn een tool te hebben die zowel de omzet vanuit de site, traffic van een sociale media-campagne, leads van de dag, én offline uitgeschreven offertes samenvoegt in één overzicht. Dat is Klipfolio, een dashboardtool die het mogelijk maakt meer dan 100 externe bronnen te importeren en zo een totaalplaatje biedt.

Je kunt bijvoorbeeld een social rapport aanmaken, zoals hieronder. Facebook Page visits, dagelijks bereik, LinkedIn data en de laatste posts op Instagram handig bij elkaar.

Binnen Klipfolio kun je ook de behaalde resultaten vergelijken met de gestelde doelen en kpi’s over verschillende perioden met elkaar vergelijken. Het rapport dat we hieronder afbeelden toont bijvoorbeeld gebruikers en bezoekers over de jaren heen, vergelijkt nieuwe en terugkerende bezoekers en houdt bij hoeveel bepaalde formulieren worden ingevuld.

Voordelen van Klipfolio:

  • Er zijn meer dan 100 externe koppelingen mogelijk
  • Is relatief makkelijk in gebruik
  • Heeft een goede supportafdeling
  • Staat onbeperkt aantal gebruikers toe

Nadelen van Klipfolio:

  • Kost circa 90 tot 190 euro per maand
  • Er is enige voorkennis vereist voor goed gebruik
  • Biedt geen DoubleClick integratie
  • Biedt maximaal 20 dashboards per account
3. Mijn organisaties wil met ruwe data meer dan alleen visualisatie > Tableau of Power BI

Sommige organisaties of grote webshops maken nauwelijks gebruik van Google Analytics, maar hebben zelf een zogenoemde grote bak met ruwe data van al het online bezoek, conversies en meer. Die ongestructureerde data structureren kan zeer goed en uitgebreid met complexe en duurdere business intelligence tools als Tableau of Power BI van Microsoft.

Kijk bijvoorbeeld naar een screenshot van Power BI, hieronder. Een volledig zelf in te richten en vorm te geven dashboard, met in dit geval alle metrics die voor executives van belang zijn. Data in de dashboards wordt real time geüpdate en binnen Power BI kun je dankzij SQL Server Analysis en Azure Analysis modellen bouwen die rapportage en analyse continue mogelijk maken. Ook is het mogelijk Tableau of Power BI in apps te embedden.

Voordelen van tools als Tableau en Power BI:

  • Veel externe koppelingen mogelijk
  • Complexe berekeningen
  • Biedt bijzonder veel verschillende soorten visualisaties

Nadelen van tools als Tableau en Power BI:

  • Vergt enorme specialisatie voor gebruik
  • Opzet van dashboards zeer tijdsintensief
  • Kost een aanzienlijk bedrag per maand (afhankelijk van type, aantal gebruikers, etc.)
Conclusie

Hoe volwassener de organisatie, hoe serieuzer er doorgaans met data wordt omgegaan. Data verzamelen, visualiseren en inzichtelijk maken kan doorslaggevend zijn voor het maken van strategische beslissingen ten aanzien van je online marketing budget.

Welke dashboardtool je gebruikt is sterk afhankelijk van waar je op dat moment met je organisatie of webshop staat. Data Studio is perfect als je veelal Google-producten gebruikt en op een laagdrempelige en eenvoudige manier een dashboard wil maken. Data van enkele niet-Google producten die je gebruikt, kun je eventueel handmatig invoeren in Google Sheets en zo alsnog importeren.

Maak je binnen je online marketingactiviteiten flink gebruik van third-party connecties en wil je een totaaloverzicht van al je bronnen, dan is Klipfolio een goede tool voor jou. Het kost wel iets meer per maand, maar je krijgt er een solide en uitgebreide tool voor terug. Een flinke stap complexer – zowel in gebruik als in functionaliteiten – zijn tools als Tableau en Power BI. Heb je ruwe data waar je zelf mee aan de slag wil, kies dan voor een tool die complexe berekening aankan en meer biedt dan alleen visualisatie. De opzet is lang, de kosten hoog en specialisatie is vereist, dat dan weer wel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond