-

Deelbare content creëren: de vijf gouden regels van BuzzFeed

BuzzFeed is uitgegroeid tot lichtend voorbeeld als het gaat om het maken van deelbare content. Hiermee heeft het bedrijf een enorm publiek opgebouwd, en ook een dikke punt uit de online advertentietaart naar zich toe getrokken. Maar, hoe creëren zij die artikelen en advertenties die mensen zo graag willen delen? Redacteur van BuzzFeed, Jack Shepherd, deelde tijdens de onlangs gehouden news:rewired conferentie hun vijf gouden regels. Henry Taylor vatte ze samen op themediabriefing.com.

1. Iedereen houdt van lijstjes
Als je een artikel aanklikt, is het in deze tijd van informatie overload altijd prettig content op een gestructureerde manier, gerangschikt in de vorm van een lijstje te kunnen ‘consumeren’. Zeker als de content tot ons komt op een manier die lijkt op de manier waarop we ons brein informatie organiseren zijn de lijstjes (‘listicles’) heel gemakkelijk te lezen.

2. Speel in op emotie
Shepherd noemt vier succesvoorwaarden waaraan posts moeten voldoen om te maken dat ze graag worden gedeeld met anderen:

  • Bewonderenswaardig of inspirerend
  • Emotioneel
  • Positief
  • Verrassend

Eigenlijk komen deze behoorlijk overeen met de voorwaarden waaraan een redactioneel artikel moet voldoen.

Om zeker te weten dat ze de plank niet misslaan, checken BuzzFeed journalisten de content alvorens deze te publiceren. Als de content bij hen zelf een voelbare reactie oproept, is de kans groot dat dit bij anderen ook gebeurt en weten ze dat ze op het goede spoor zitten. Een voorbeeld van één van hun native ads is Spotify’s post “twintig Things That Affirm Led Zeppelin Is The Greatest Band To Ever Exist”, die op Facebook  meer dan 8600 keer werd gedeeld en meer dan 50.000 Facebook interacties (likes en comments) opleverde.

3. Breid de content uit met community
Voor veel mediabedrijven is het vaak lastig uitdokteren hoe zij betekenisvolle interacties met communities kunnen realiseren. Hier is geen one size fits all oplossing voor. Elke online community is anders, en het bereiken van het collectief, de grote groep, komt vaak niet zomaar binnen bereik. Shepherd erkent dit en geeft als voorbeeld dat BuzzFeed in elk geval geen saaie vragen stelt in de trant van “Wat vind jij?, omdat saaie vragen over het algemeen saaie antwoorden opleveren. Dit in tegenstelling tot een door het bedrijf uitgeschreven “Young Me/Now Me” fotowedstrijd, waarbij het hun publiek uitnodigde moderne reconstructies van foto’s uit hun verleden in te sturen, wat wel resulteerde in interactie met het publiek.

4. Controverse
“Trolling (‘practical jokes’ met als doel online controverse teneinde tot deze interactie te komen) kan prima viraal werken als je het goed aanpakt,” zegt Shepherd, die website Bonsai Kitten als voorbeeld noemt – een al wat oudere grap die via het internet circuleerde, waarin te zien is hoe kittens in potjes zijn gestopt. Dit voorbeeld past perfect in BuzzFeed’s “Gets it/Likes it quadrant” – het voldoet aan de eerder genoemde succesvoorwaarden.

PictureA

Bron foto

Elke van de vier voorwaarden vertegenwoordigt een mogelijkheid om content te delen, al is het maar om te laten zien dat je de grap begrijpt, of juist om het op te nemen voor de zielige katjes, als je de grap niet als zodanig hebt herkend.

5. Zoek het juiste verhaal bij het format
“Het verschil tussen een verhaal vertellen dat mensen willen delen en een verhaal vertellen dat mensen willen horen, is meestal een kwestie van format,” zegt Shepherd. Als voorbeeld noemt hij BuzzFeed’s recente aanbod van quizzes – content die heel erg tot de deelbare categorie behoort omdat het antwoord veel zegt over lezers op individueel niveau. Shepherd vermeldt dat hun “The Most Liveable Cities of 2013” post hard op weg is naar twintig miljoen unieke bezoekers en het ziet er naar uit dat dit de op één na meest populaire post aller tijden zal worden. (de eerste is een andere quiz – “What State Should You Live In?” – die tot nu toe tussen de 40-50 miljoen unieke bezoekers trok).

“Het quiz format maakt dat het verhaal helemaal over de lezer gaat,” zegt Shepherd, maar hij benadrukt terecht dat er altijd onderscheid gemaakt moet worden tussen de verschillende formats, afhankelijk van de content. “Soms is het juiste format gewoon een artikel van 10.000 woorden.” Dat lijkt in native advertising niet de meest effectieve lengte, waarop hij aangeeft ook aan dat hij lange content en het internet helemaal geen vreemde combinatie vindt. Verrassend, maar waar, want hun langere posts worden ook gewoon mobiel veel gelezen.

Voorop lopen
Natuurlijk is dit slechts het topje van de ijsberg en bedient BuzzFeed zich van nog veel meer tactieken om het bereik van hun content zo groot mogelijk te laten zijn. Hoewel het bedrijf redelijk vooraan loopt, volgt intussen een toenemend aantal nieuwsorganisaties in hun voetsporen om ook de manier waarop zij content produceren te veranderen, met als doel ook hun content optimaal deelbaar te maken via social media.

Het aantal legacy media bedrijven dat lijstjes, quizzes en post over kittens post, neemt langzaamaan toe, maar hoelang zal het duren voor zij het juk van printadvertenties van zich af kunnen gooien en vol overgave een winstgevend online aanwezigheid hebben ontwikkeld en hier munt uit kunnen slaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond