-

Dit doet een goede FAQ-pagina voor je SEO

Het belang van goede content om hoog in de zoekresultaten te eindigen is bekend. Dat geldt ook voor specifieke content-onderdelen. Een pagina met veelgestelde vragen en de antwoorden op die vragen kan enorm helpen om je zichtbaar in de zoekresultaten te vergroten.

Een goede FAQ-pagina is top voor je SEO en is een voorbeeld van een webpagina die op meerdere manieren bijdraagt aan het succes van je site. Allereerst helpt het je bezoekers antwoorden te vinden op de vragen die ze hebben over je aanbod. Dit creëert vertrouwen in je product of dienst en verlaagt de drempel om een aankoop te doen. Mensen nemen nou eenmaal graag veel informatie tot zich voor ze overtuigd zijn om tot actie over te gaan.

Goede gebruikservaring

FAQ-pagina’s hebben dus een positieve invloed op de gebruikerservaring van je website. En daar houdt Google van. De zoekmachine herkent de gebruiksvriendelijkheid en neemt dit mee in de totale waardering van je website. Hoe hoger die waardering, hoe beter je scoort in de zoekresultaten. FAQ’s zijn dus goed voor je SEO.

Daarnaast gebruikt Google FAQ’s graag als rich snippets in de zoekresultaten. Wanneer je een sterke FAQ neerzet, is de kans dat je opvalt in Google dan ook een stuk groter. Heb je een FAQ-pagina die aan verbetering toe is of ben je van plan om een nieuwe FAQ te schrijven? In dit artikel vind je inspiratie voor het samenstellen van een ijzersterke FAQ-pagina.

Wat is een FAQ-pagina?

Wat is een FAQ-pagina eigenlijk precies? FAQ – dat is waarschijnlijk wel bekend – staat voor Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen. In een FAQ-sectie en geef je antwoord op vaak terugkerende vragen van (potentiële) klanten. Van productvragen tot openingstijden en van verzendinformatie tot retouropties, het kan allemaal in je FAQ terugkomen.

De pagina is vaak zo ingericht dat alle vragen op een gestructureerde wijze worden behandeld. Met eerst de vraag en daaronder het antwoord, eventueel onderverdeeld in categorieën.

FAQ voor SEO

Een sterke FAQ-pagina is niet alleen fijn voor je websitebezoekers, maar kan ook de sleutel zijn naar een uitgelichte positie in de zoekresultaten. Wanneer je je FAQ’s met behulp van een voor Google herkenbare code publiceert snapt de zoekmachine dat het hier om vragen en antwoorden gaat. Met als mogelijk resultaat dat je FAQ als uitgelicht zoekresultaat – ook wel bekend als rich snippet, in de SERP verschijnt.

Het grootste voordeel van zo’n rich snippet is natuurlijk dat je meer opvalt. Je FAQ neemt meer ruimte in in de SERP, waardoor je je online zichtbaarheid vergroot. En als je pagina meer ruimte inneemt betekent dat automatisch dat er minder ruimte overblijft voor je concurrentie. De rich snippets staan meestal bovenaan in de zoekresultaten, waardoor de andere zoekresultaten vanzelf naar beneden schuiven en minder opvallen.

Een ander gevolg van het inzetten van deze gestructureerde data is dat Google jouw vragen en antwoorden kan tonen onder ‘Mensen vragen ook’. Deze handige suggesties zie je vast weleens voorbijkomen als je zelf iets in de search engine opzoekt. Onderschat dus niet wat de FAQ voor je SEO doet.

Je vindt online handige tools die je helpen om je vragen en antwoorden in één keer in het juiste formaat te publiceren. Combineer dit met inhoudelijk waardevolle informatie voor je klanten en je site heeft als het gaat om de zoekresultaten direct een streepje voor op de concurrentie.

Het belang van een sterke FAQ-pagina op je website is je inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk. Wil je zelf een goede pagina met veelgestelde vragen schrijven, volg dan dit FAQ-stappenplan:

Onderzoek wat de meestgestelde vragen zijn

Een slecht doordachte FAQ-pagina, eentje die niet veel meer is dan een brei aan snel beantwoorde vragen, geëxporteerd uit een keyword tool, is niet de beste manier om FAQ-pagina’s te benutten voor je SEO. Maar wat dan wel?

Een FAQ-pagina moet vooral toegevoegde waarde leveren voor je doelgroep. En dus ingaan op de meest voorkomende vragen over je producten, diensten en bedrijf als geheel. Je kunt dit bijvoorbeeld onderzoeken door na te gaan waarover mensen je het meest mailen en bellen, of door de zoekopdrachten op je website te analyseren.

Geef volledige antwoorden

Wanneer je de antwoorden op de vragen gaat uitschrijven, denk dan verder dan één of twee zinnen als antwoord. Brainstorm over hoe je extra waarde kunt toevoegen voor je klanten. Link bijvoorbeeld naar handleidingen, artikelen of webpagina’s in je antwoord, zodat je klanten makkelijk gerelateerde informatie vinden.

Bedenk hoe je je FAQ overzichtelijk maakt

Hoe de FAQ-pagina precies is ingedeeld verschilt per bedrijf en is afhankelijk van je aanbod en het soort vragen dat je wilt beantwoorden. Je FAQ-pagina kan bijvoorbeeld bestaan uit één pagina met een lijst van vragen, maar ook uit meerdere aan elkaar gelinkte pagina’s. Denk na over welke vorm het beste past bij jouw aanbod.

Wanneer je heel veel vragen beantwoordt is het vaak overzichtelijker als je ze categoriseert. Maak bijvoorbeeld een aparte sectie voor de vragen over verzending, bedrijfsgegevens, de producten, etc.

Reserveer ook ruimte voor contactmogelijkheden

Hoe uitgebreid je je FAQ ook maakt, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je bezoekers nét het antwoord op zijn vraag er niet tussen ziet staan. Dan is het fijn als ze nel kunnen terugvinden hoe ze contact met je opnemen, om alsnog antwoord te krijgen op deze vraag.

Zorg dat je pagina goed vindbaar is

Als je eenmaal een complete FAQ-pagina hebt gepubliceerd, is het natuurlijk ook belangrijk dat je websitebezoekers hem kunnen vinden. Neem de pagina daarom op in het hoofdmenu van je site, voeg hem toe aan de footer en link naar de pagina vanuit bijvoorbeeld je productpagina’s. Denk goed na op welke momenten tijdens een websitebezoek je doelgroep een vraag kan hebben, en zorg dat de link naar de FAQ dan altijd in de buurt is.

En ook hier komt de SEO van de pagina weer van pas. Want wat als een klant de werking van je product niet op jouw website opzoekt, maar ernaar Googlet? Dan zorgt de zoekmachine-optimalisatie ervoor dat alsnog jouw antwoorden naar boven komen en niet de informatie van je concurrent.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter en eigenaar van CopyRobin.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond