-

E-commerce in België voor Nederlandse verkopers

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar Amazon.be staat eindelijk live. Belgische marketplaces kunnen erg interessant zijn voor Nederlandse ondernemers om laagdrempelig in ons buurland te verkopen, maar e-commerce in België kan toch net even anders verlopen dan in Nederland. Wees dus voorbereid.

De Belgische consument doet steeds meer aankopen op online marketplaces. Met een totale e-commerce omzet van maar liefst 11,7 miljard euro in 2021 is het aantrekkelijk voor Nederlandse ondernemers om deze markt te betreden. Om dit goed aan te pakken moet je op de hoogte zijn van zaken die over de grens anders lopen dan in Nederland.

Over de (taal)grenzen heen

We vergeten het soms, maar België telt drie landstalen. Voor Amazon betekent dit dat wanneer je er verkoopt, je alle productinformatie in het Nederlands, maar ook in het Frans en Duits zal moeten weergeven. Daar stopt de taalkloof niet. Hoewel Nederlands en Vlaams vrijwel identiek zijn, zijn er heel wat uitingen die anders zijn. Denk goed na over wat je qua marketplace SEO anders moet doen op Belgische platformen. Belgen zoeken bijvoorbeeld niet naar een ‘bank’, maar naar een ‘zetel’ en dan nog liefst in de ‘voormiddag’ in plaats van in de ‘ochtend’. Kijk dus eens bij jouw Belgische concurrent of in een Vlaams woordenboek of je de juiste zoektermen hanteert.

Hoe de Belgische consument online shopt

De gemiddelde zuiderbuur doet zijn online aankopen net iets anders dan wij Nederlanders en daar zijn heel wat voorbeelden van. Het online shoppinggedrag van de Belgen brengt hen vaak over de landsgrenzen met als top drie Bol.com, Coolblue en Amazon (.nl, .de en .fr) als favorieten. De komst van Amazon in België betekent een nagenoeg zekere verschuiving van die eerste twee platformen naar de ‘eigen’ marktplaats. De marktpositie van Bol.com maakt wel dat dit een werk van lange adem zal zijn. Op beiden inzetten blijft dus de beste tactiek.

Vrijwel iedereen betaalt in Nederland met iDeal maar in België kennen ze dit niet. Als tegenhanger hebben ze daar wel Bancontact, maar ook betalingen met creditcard en via Paypal zijn er bijna even populair. De meeste marktplaatsen hebben intussen wel de juiste integraties om dit vlekkeloos te laten verlopen.

In Nederland houden we van het thuis laten afleveren van pakketten, maar daar denken ze niet overal hetzelfde over. Volgens een rapport van KPMG denken twee op de vijf Belgen niet thuis te zijn wanneer de postbode langskomt en kiezen een andere locatie uit om het pakket op te halen. Wel opvallend: promoties voor online aankopen in de brievenbus ontvangen zet bijna een kwart Belgen aan om te kopen. Een persoonlijk bedankkaartje kan dus misschien wel wonderen doen.

Belgische btw en wetgeving

Wanneer de Belgische consument jou begrijpt en jij zijn shopping gewoontes weet, moet je nog rekening houden met de Belgische overheid. Als Nederlandse verkoper moet je bijvoorbeeld een Belgisch btw-tarief hanteren voor consumenten in België en je moet er zeker van zijn dat je Belgische wetten volgt. Belangrijkste is de Taalwet, waarbij etiketten in de drie landstalen moeten worden opgemaakt. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de Verpakkingswet als je meer dan 300 kilogram aan verpakkingsmateriaal naar België verzendt of de aanvaardingsplicht als je producten verkoopt die batterijen bevatten. Tenslotte wordt er ook op het herroepingsrecht en de garantieplicht sterk gehamerd.

Door de bomen alsnog het bos kunnen zien

Als je via meerdere marketplaces verkoopt wordt het al snel lastig om overzicht te behouden. Met crossborder e-commerce komen zaken zoals aangepaste productcontent en internationale logistiek er ook nog eens bij. Inmiddels kent België wel al wat marketing experts die gespecialiseerd zijn in precies deze materie en zij kunnen je bijstaan. Deze experts kunnen je zeker helpen, maar het is ook van belang om jouw backoffice afgestemd te hebben voor crossborder e-commerce.  Door al jouw e-commerce te centraliseren en automatiseren, maak je internationaal verkopen een stuk behapbaarder en toekomstbestendig.

Door gebruik te maken van automatiseringstools kan je organisatie altijd internationaal opschalen wanneer het er klaar voor is. Zo kun je zonder al te veel moeite uitbreiden naar allerlei (buitenlandse) verkoopkanalen, terwijl je alsnog de regie houdt op één centrale plek in jouw backoffice. Oriënteer je dus naar een tool die past bij je organisatie, eisen en ambities zodat jij door kan groeien.

Over de auteurs: Jonathan Brackenier is content marketeer bij Esign en Bryan Bongers is content marketeer bij EffectConnect.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond