-

Dit is het nieuwe Google Ads dat de vorige versie doet vergeten

Met de nieuwe versie van Google Ads, die naar eigen zeggen sneller en intuïtiever is, heeft Google de oude versie opgeheven. Want waarom zou je daar gebruik van maken als je een betere versie hebt vol nieuwe mogelijkheden? De new & improved Google Ads draagt volgens Google aanzienlijk meer bij aan je bedrijfsdoelen en biedt een legio aan opties die je als bedrijf in jouw voordeel kan laten werken. Dat vereist een kleine rondleiding door het nieuwe dashboard.

Naast de nieuwe huisstijl en de sneltoetsen die het navigeren in je account makkelijker maken, zijn er nog meer nieuwe snufjes die deze Google Ads versie veel aantrekkelijker maakt. Deze vijf stelen echter de show:

1. Je  “kolom voorkeuren” van de vorige Google Ads versie kopiëren

De voorheen vervelende klus van het terugwisselen naar de oude versie en de kolommen selecteren en hopen dat ze mee werden genomen zodra je weer naar de nieuwe versie ging, is nu opgelost. Google neemt feedback gelukkig vrij serieus en daardoor is deze optie mogelijk gemaakt. In de praktijk betekent het dat kolommen die je in de vorige versie hebt toegepast makkelijker te kopiëren zijn naar de nieuwe versie. Zo bespaar je jezelf tijd om alles weer voor elk account opnieuw in te stellen.

2. Vergelijking in data

Om zo snel mogelijk de oorzaak van een stijging of daling te kunnen achterhalen zonder elke kolom open te moeten klappen, wil je zien wat het procentuele verschil is in data. Dat is handig voor rapportages. In de nieuwe versie van Google Ads heeft Google het mogelijk gemaakt om in één keer al deze gegevens in te zien. Bij elk account alles openklappen is dus verleden tijd.  Deze nieuwe feature maakt rapportages maken dus gemakkelijker.

3. Aanbevelingen & de optimalisatiescore

Met het onderhouden van verschillende accounts kan het soms lastig zijn om kleine optimalisaties te spotten, terwijl deze toch voor een groot effect kunnen zorgen. Deze optimalisaties kunnen te maken hebben met biedingen, account budgetten, zoekwoorden en extensies. Met de nieuwe aanbevelingen geeft Google Ads jouw account een “Optimalisatiescore”. Dit is een schatting van hoe goed jouw account zou kunnen presteren. De optimalisatiescore loopt van 0% tot 100%, waarbij 100% betekent dat je account optimaal kan presteren. Er zijn al verschillende business cases waarbij een beter resultaat te zien is sinds het toepassen van de aanbevelingen.

4. Opmerkingen toevoegen

Het toevoegen van opmerkingen in je Google Ads account is een handige feature die je vooral veel inzicht geeft in het proces. Zo kun je bijvoorbeeld opmerkingen toevoegen tijdens grote veranderingsprocessen, zodat je in een later stadium duidelijk ziet wat voor effect die verandering heeft gehad.  Zie het als een soort geheugensteuntje. Daarnaast maakt deze feature het makkelijker om samen te werken op een account. Door het toevoegen van zulke opmerkingen kunnen ook collega’s in één oogopslag zien wat er is aangepast.

5. Campagnegroepen aanmaken

In één oogopslag zien hoe branded ten opzichte van non-branded campagnes presteren op basis van een bepaald doel is makkelijk als je vijf campagnes hebt, maar wanneer dit er twintig of meer zijn, wordt dat lastiger. Met de optie ‘campagnegroepen’ in de nieuwe Google Ads kun je gemakkelijk campagnes clusteren die gemeenschappelijke doelen of elementen delen. In dit geval zou dat non-branded versus branded zijn. Je kan per campagnegroep een prestatiedoel selecteren, zodat je eenvoudig ziet of je deze doelen behaalt. Dit kunnen doelen zijn zoals klikken, conversies of conversiewaarde. Ook deze feature maakt het werken in de nieuwe Google ads een stuk aantrekkelijk.

More to come

Google staat nooit stil. Het is dan ook te verwachten dat er nog meer fijne features opgenomen zullen worden in de nieuwe Google Ads. Verken ze, gebruik ze in je voordeel en voor je het weet, ben je vergeten dat er ooit een oudere versie was.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond