-

Hoe Dropbox betalende klanten maakt van gratis gebruikers

Veel e-commerce-omgevingen zijn vandaag de dag ingericht naar het zogenaamde freemium-model. Door social media, mond-tot-mondreclame en zoekmachines optimaal in te zetten trek je in rap tempo een hoop nieuwe gebruikers aan. Klinkt geweldig maar hoe activeer je deze gebruikers uiteindelijk betaalde diensten af te nemen?

Hét probleem van de premiumdienst is dat het de gebruiker nooit echt duidelijk wordt wat de toegevoegde waarde is van deze extra’s. Leer hierin van schoolvoorbeeld Dropbox.

Eenvoud

dropbox1Misschien wel een van de bekendste online diensten. De plek om je bestanden eenvoudig in de cloud op te slaan. Deze eenvoud hebben ze tot bijna in het perfecte doorgevoerd in de website. Slechts vier velden hoeven ingevuld te worden voordat je eigenaar bent van de opslagplaats. De eerste impressie van een potentiële gebruiker is hierin key.

Zowel het installeren van de software als het inrichten via het online dashboard verloopt ongecompliceerd eenvoudig. Hoewel vele anderen je direct proberen te overtuigen van het, in hun ogen, noodzakelijke upgraden naar een betaalde versie laat Dropbox dit achterwege. Een verleidelijke link ‘Get free space!’ is de belangrijkste aandachtstrekker.

dropbox2

Altijd en overal aanwezig

De makers van Dropbox zorgen er ook voor dat niemand de dienst ooit hoeft te missen. De uitbak is bijna zo vanzelfsprekend aanwezig als water en stroom. In Dropbox’ termen houdt dat in, dat er voor ieder platform een mobiele app is. Die oogt en werkt exact hetzelfde als op het web. Daarnaast – en dat is de kracht van het bedrijf – is de Dropboxmap naadloos vervlochten in het besturingssysteem van de computer van de gebruiker. Er is geen onderscheid meer tussen ‘local’ en ‘remote’.

Gratis extra’s

Dropbox houdt er ook een aparte tactiek op na voor de upsell. In plaats van de mogelijke upgrades te verkopen, krijg je verschillende manieren gepresenteerd om gratis nóg meer extra webruimte te verdienen. Dit gaat zo eenvoudig dat het bijna geniaal is. Gebruikers verdienen 250MB extra door anderen te wijzen op je dienst of door deel te nemen aan een tour door de website. Tijdens de tour neem je de gebruiker aan de hand en leid je ze actief naar de plaatsen waar ze normaal niet komen. FAQ’s, video’s en productinformatie. Het enige dat het Dropbox kost, is dat waarmee ze de gebruiker nog actiever laten deelnemen. Gratis webruimte.

dropbox3

Voor dat kleine extraatje wordt ook eindelijk het feebackformulier ingevuld, het formulier dat al bijna lag te verstoffen. Gebruikers delen hun ervaringen en laten je weten hoe je je product nog meer kunt verbeteren. Een beter product dat leidt tot meer betalende klanten.

Afhankelijkheid

Dropbox werkt in de praktijk zo eenvoudig dat de gebruiker er steeds afhankelijker van wordt. Het is net drugs: op een gegeven moment kan hij niet meer zonder. Het vertrouwen in de service is zo groot gegroeid dat hij zelfs zonder morren converteert van gratis gebruiker naar een betalend abonnee. Als hij maar toegang houdt tot zijn bestanden. Simpel en overal.

Deel dit bericht

2 Reacties

SociaalSparen.nl

Zeker een schoolvoorbeeld Dropbox, er zijn alternatieven met meer ruimte voor minder, toch betaal ik zelf liever aan Dropbox. Het werkt gewoon perfect door zijn eenvoud…

Pieter

Wil je duidelijk rechten toekennen aan gebruikers, zodat niet iedereen je bestanden kan bekijken, dan zijn er betere oplossingen dan dropbox. Zo ontwikkelden wij projectbeheerder oorspronkelijk voor een bedrijf dat grote bouwprojecten coordineert. Aangezien het platform eigenlijk perfect geschikt is voor een grote markt is het nu ook voor het grote publiek beschikbaar, onder andere met een gratis versie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond