-

Hoe gebruik je als hotel Google om je digitale strategie te scherpen?

Met meer dan vier miljard zoekopdrachten per dag is het Google-ecosysteem nog altijd een van de beste productsuites voor hotels om online gebruikers naar hun website te lokken en er gasten van te maken. Door de doorlopende optimalisatie en nieuwe functionaliteiten die regelmatig worden uitgebracht betekenen lopen hoteliers het risico dat ze achterop raken en kansen missen om het maximale uit hun digitale strategie te halen met behulp van de mogelijkheden die Google biedt.

Hieronder hebben we een aantal recente ontwikkelingen bij Google op een rijtje gezet, inclusief nieuwe functionaliteiten en verbeteringen aan bestaande producten, die een grote impact kunnen hebben op de digitale marketingresultaten van hotels. We kijken ook naar hoe elk product gebruikt kan worden en delen succesverhalen van klanten die geprofiteerd hebben van de volledige Google-suite.

De top-5 Google trends van dit moment

Het is een uitdaging om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Onderstaande informatie geeft je een eerste inzicht in wat je nu moet weten over het Google-ecosysteem. De meest recente ontwikkelingen bij Google, die kunnen helpen om de omzet te verhogen en de digitale marketinginspanningen ondersteunen zijn onder andere:

  • Google AMP Stories voegen een visuele laag toe aan zoekresultatenpagina’s

Google AMP Stories zorgen voor deining op de zoekmachineresultatenpagina’s (in het Engels: SERPs) door gebruikers een snelle content ‘snippet’ te tonen. Vergelijkbaar met Snapchat en Instagram Stories kunnen hoteliers content laten zien in AMP Stories die gevonden worden op de SERPs van Google op zowel mobiel als desktop. Ofschoon dit nog niet is uitgerold, zitten er voordelen aan Stories, zoals het verschijnen via een zoekopdracht in plaats van op basis van socialmediabereik en het feit dat het een script is, wat semi-automatisering mogelijk maakt.

  • Progressive Web Apps creëren een user experience die vergelijkbaar is met een app

Gebruikers verwachten een app-achtige ervaring wanneer ze je mobiele site bezoeken. Een van de nieuwste Google-producten zijn de Progressive Web Apps (PWA’s). Door dit product te implementeren kunnen hotelwebsites een beleving bieden die vergelijkbaar is met een app en heel snel laadt, zelfs als het netwerk minder goed is. Waarom is dit zo belangrijk? Als de laadtijd van een mobiele pagina toeneemt van één naar vijf seconden, is de kans dat iemand afhaakt 90 procent groter, aldus Google.

  • Updates van Google Mijn Bedrijf geven meer controle over de vermeldingen

De focus van Google op Mijn Bedrijf is vrij relatief nieuw. Er zijn twee updates die hotels kunnen helpen om gasten te bereiken met relevante informatie:

  1. Google Mijn Bedrijf maakt het nu mogelijk dat bedrijven informatie direct op Google Maps posten. Deze functie is nog niet beschikbaar voor hotelvermeldingen op Google Mijn Bedrijf, maar restaurants, spa’s en andere bedrijven kunnen al wel tijdgebonden content delen, zoals evenementen, producten en aanbiedingen.
  2. Google gaat binnenkort een functionaliteit toevoegen aan Google Mijn Bedrijf waarmee bedrijfseigenaren een omschrijving kunnen toevoegen die in het kennisvenster wordt getoond. Deze omschrijvingen kunnen worden gebruikt om onder de aandacht te brengen waar je je mee onderscheidt van de concurrentie, zodat de vermelding meerwaarde heeft.
  • Pushnotificaties op Chrome brengen relevante content aan doelgroepen

Het is niet direct gelinkt aan het Google-ecosysteem maar de browsertechnologie waarmee pushnotificaties kunnen worden verstuurd wordt steeds belangrijker voor de digitale marketingstrategie. Bedrijven als trivago gebruiken de pushfunctionaliteit al en daar zijn meer gebruikers op geabonneerd dan op de e-mailnieuwsbrief. Hoteliers zouden push moeten implementeren zodat volgers berichten krijgen op desktop en mobiel over tijdsgebonden content, zoals nieuwe blogs of aanbiedingen. Je kunt de technologie zelfs gebruiken om dreigende afhakers in het boekingsproces aan boord te houden en berichten te sturen aan leden van het loyaliteitsprogramma. De mogelijkheden zijn eindeloos.

  • Optimaliseer je website voor voice search

De Wall Street Journal noemt voice ‘het volgende miljard’. Marketeers moeten hun website proactief optimaliseren voor voice door traditionele SEO-strategieën te combineren met specifieke voice patronen. Het maken van een boeking wordt lastig maar hotelwebsites met rijke content over bestemmingen, unieke faciliteiten en F&B kunnen hiervan profiteren. Een hotel kan bijvoorbeeld optimaliseren voor de vraag ‘Wat is het beste hotel op Bali met een inifity pool?’ De balans vinden tussen het optimaliseren voor zoekwoorden die gebruikers intypen vergeleken met wat mensen zeggen tegen hun device is ingewikkeld en iets waar marketeers goed naar moeten kijken.

Welke Google-producten moeten hotels gebruiken?

De bestaande en beproefde initiatieven uit het ecosysteem van Google kunnen hotels helpen om zich in de kijker te spelen bij potentiële gasten op beslissende momenten. Welke producten moeten hotels hiervoor gebruiken?

– SEO
– SEM
– Display Ads
– Google Hotel Ads
– Google My Business
– Google AMP
– Gmail Ads
– YouTube TrueView 

Hoe kunnen hotels die producten inzetten met maximaal effect?

Het is belangrijk om potentiële gasten te bereiken die lager in de aankoopfunnel zitten. Maar het is even belangrijk om marketing in te zetten om reizigers in elke fase van het plannen van een reis te bereiken en de keuzes en beslissingen te beïnvloeden zodat er een boeking uitrolt. Door de verschillende mogelijkheden die Google biedt te benutten, vaak in combinatie met elkaar, krijg je dit voor elkaar.

  • SEO + SEM

SEO is een cruciaal onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Echter, als je het combineert met een multi-channel strategie en SEM kun je nog meer omzet genereren. Door content over bestemmingen op de website te gebruiken kunnen hotels de zichtbaarheid in zoekresultaten verhogen. Wanneer iemand op je hotelwebsite landt, kunnen ze met een SEM-campagne opnieuw worden benaderd, wat uiteindelijk leidt tot meer websiteverkeer en directe boekingen.

  • Google Hotel Ads + Google Mijn Bedrijf

Participatie in Google Hotel Ads zorgt voor tot drie keer meer conversie dan via traditionele betaalde zoekresultaten. Google laat het tarief zien, de toeristenbelasting en beschikbaarheid via een actuele inventarisfeed vanuit het CRS van het hotel. Verkeer wordt naar de website van het hotel geleid. De benodigde informatie wordt van de Google Mijn Bedrijf-pagina gehaald, zodat de advertentie actueel is en voorzien van de juiste details en foto’s, wat van cruciaal belang is voor een hogere kwaliteit leads.

  • Gmail Ads + Display Ads

Gmail Ads en Display Ads zijn twee zeer visuele advertentieplatformen die de aandacht van online gebruikers goed kunnen vangen. Voor hotels die meer engagement willen op mobiel is het invoeren van Gmail Ads zeer effectief, gezien het feit dat 50 procent van alle e-mails op mobiele devices worden geopend. Consumenten die een display-advertentie te zien krijgen, vertonen een gemiddelde stijging van 49 procent in sitebezoek en 40 procent in zoekopdrachten op merknaam. Een bezoeker die op je website komt of reageert op zoekmachineadvertenties voor je hotel, kun je retargeten op het Google Display Network of via Gmail zodat ze eerder terugkomen op de site om een boeking af te maken.

  • Google AMP

Om mobiele gebruikers aan te spreken met zowel relevante informatie als snelle laadtijden kunnen hotels Google AMP inzetten. Content en promotionele pagina’s die de hotelfaciliteiten (inclusief restaurants, spabehandelingen, kaarten en bestemmingsinformatie) voor het voetlicht brengen verschijnen in de Google AMP Teaser-sectie op de mobiele SERPs. Deze pagina’s laden sneller zodat de mobiele beleving veel beter is.

Creatieve voorbeelden en use cases
  • Penn’s View: organische omzet verhoogdt met 120 procent door continue SEO

Zoekopdrachten voor hotels in Philadelphia leveren heel veel resultaten op. Penn’s View wilde hiertussen opvallen en besloot de website hiervoor te optimaliseren, onder andere door gestructureerd updates te plaatsen en redirect naar mobiele sitelinks toe te passen. Daarnaast richtten zij zich op trefwoorden die gaan over legendarische attracties zoals Independence Hall, Liberty Bell, et cetera. De organisch gegenereerde omzet steeg jaar-op-jaar met 120 procent, het aantal organische boekingen met 111 procent. Ook zag het hotel maandelijks stijgingen in de resultaten, zoals een 85 procent hogere conversieratio.

  • Tilden Hotel: designtrends voor GDN-banners

Gebruikers maken meer dan 38.000 micromomenten mee in een periode van twee maanden (Google). Hotels moeten op een creatieve manier opvallen. Dat doe je onder andere door banners continu te updaten in lijn met de designtrends die ervoor gelden.

  • Hotel 48LEX: meer omzet en boekingen met Google Hotel Ads

Hotel 48LEX concurreert in de zoekresultaten om aandacht met andere hotels in New York City en met online reisagenten die deze bestemming aanbieden. Door Google hotel Ads te gebruiken werden er 800 clicks naar de website gegenereerd die leidden tot 101 geboekte kamernachten.

  • The Maven: betere mobile-first strategie met Google AMP

The Maven, een nieuw hotelmerk in Denver, had meer zichtbaarheid op zoekmachines nodig om gebruikers naar de website te trekken. Na Google AMP te hebben geïmplementeerd werden er 36,8 procent meer boekingen gerealiseerd, steeg het aantal unieke bezoekers met 17,3 procent en daalde de bounce rate vanaf mobiel met 1,4 procent.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond