-

Hoe huur ik een UX Designer in? De juiste soort ontwerper vinden (2/3)

Je startup of kleine onderneming heeft een ander soort designer nodig dan een groot bedrijf. Cruciaal voor het maken van succesvolle producten, is het kiezen van de juiste ontwerper voor de fase waarin je bedrijf verkeert plus de structuur die daarbij past.

In de voorgaande post ben ik ingegaan op de snel uitbreidende discipline van User Experience (UX) Design. Mijn stelling was dat doeltreffend UX Design veel verder gaat dan alleen mooie apps of interfaces ontwerpen. Het gaat om een holistische focus op een goede ervaring van de gebruiker. En dit bereik je door zo vaak mogelijk het cyclische proces doorlopen van begrijpen, uitvinden en bouwen. Hierop volgt de vraag: wie heb ik nodig om dit effectief te kunnen doen?

Grote bedrijven: Specialisten

Verschillende ‘maten’ bedrijf hebben totaal verschillende soorten (UX) Designers nodig. Het beste is ook om de meest passende structuur te kiezen waarin je designers te werk zullen gaan – een bepalende factor voor succes.

Giganten als Booking of Google hebben grote teams en zoeken daardoor vaak zeer gespecialiseerde mensen: bijvoorbeeld een UX Researcher die heel goed is in qualitative behavioral observation (onderdeel van Begrijpen). Zo iemand is dan ook dag in, dag uit bezig met het observeren van mensen. Vervolgens geeft ze haar vindingen, zowel intuïtie als harde cijfers, door naar de teams die verder gaan met Uitvinden.

UX

Startups: Generalisten & Co.

Startups hebben natuurlijk veel meer aan generalisten – mensen die best goed zijn in alle stappen: Begrijpen, Uitvinden en Bouwen. Afhankelijk van je mogelijkheden en budget, zie ik drie manieren om dit voor elkaar te krijgen:

Klein budget of startup: Generalist

Zoek iemand die praktisch handig is met alle drie de fasen: iemand die verstand heeft van UX Research (Begrijpen), Ideation + UI Design (Uitvinden) en Bouwen (Visual Design, Coden). Aangezien je snel moet schakelen zou ik nog steeds alle stappen van een goed UX design proces doorlopen, maar wel focussen op snelheid en praktisch resultaat. Mijn vriend Jake Knapp doet dit in één week voor startups van Google Ventures. Zijn team heeft er trouwens ook een fantastische stap-voor-stap gids voor geschreven.

UX 1

Stapje groter en sneller: Leider + Huurlingen

Nadeel van een generalist is dat ze zelden even goed zijn in alle vakgebieden (architect + loodgieter + stukadoor zie je ook zelden). Daarnaast is de output van één persoon per definitie beperkt. Als je sneller wilt schakelen en iets meer budget hebt, kun je dit oppakken door één designer verantwoordelijk te maken voor de gehele user experience, maar mensen met specifieke skills in te laten springen waar nodig.

Bij Pimmr hadden we er bijvoorbeeld voor gekozen om af en toe Javi, een geweldige Visual Designer in te laten springen: zowel omdat hij het beter kan dan ik, maar ook zodat ik meer tijd had voor andere dingen. In wekelijkse visual design sprints stuurde ik dan zijn werk aan en zorgde ik ervoor dat het synchroon liep met de rest van de productontwikkeling.

Een goede ‘Leider’ inhuren voor deze aanpak draait om het vinden van iemand die al mensen heeft aangestuurd in agile softwareontwikkeling. Kijk wel uit voor mensen uit hele grote bedrijven. De andere manier van werken en andere vormen van beloning bij kleine bedrijven kunnen soms clashen.

UX 2

Gas geven? Team

Met genoeg budget kun je snel schakelen en een aantal specialisten aannemen, het liefst met een overkoepelende Product Manager die als dirigent fungeert. Airbnb heeft bijvoorbeeld een apart User Insights team dat het eerste deel van het UX Proces (Begrijpen) doet. Zij delen hun inzichten en gevonden problemen/kansen met de designers die aan de slag gaan met oplossingen bedenken.

Ook dat team heeft Information Architects, UI Designers, Visual Designers etcetera. Bij teams komt ook meer behoefte aan documentatie en communicatie: als je met z’n velen werkt is het belangrijk dat iedereen terug kan vinden welke keuzes waarom zijn gemaakt, waar alle bestanden te vinden zijn, wat de nieuwste versies zijn enzovoorts.

Zoals een voetbalcoach aanvallers, middenvelders en verdedigers zoekt, begin ik met zoeken naar competenties voor de drie fasen: Begrijpen, Uitvinden, Bouwen. Iemand die goed is met gebruikersonderzoek en talent heeft voor het begrijpen van mensen en zien van onvervulde behoeften.

De tweede teamspeler, de Uitvinder, moet vooral goed zijn in het ‘oprekken van de scope van mogelijkheden’, snel veel verschillende ideeën kunnen uitwerken en kunnen schaven aan deze ideeën tot ze echt goed zijn. De derde speler komt het dichtst in de buurt van de cliché ‘designer’ – iemand die goed is met beeld, proporties, kleuren, iconen, animaties en goed bedachte concepten en wireframes kan vertalen naar hele fijne interfaces.

UX 3

Bedenk wel dat deze drie competentie-gebieden kunnen overlappen. Misschien is je marketing-persoon al heel goed in behoeften vinden en heb je een front-end developer die ook mooie apps kan ontwerpen. Prima. Als alle honken maar bezet zijn met talent.

De rol van de Product Manager zie ik steeds vervuld worden door een (mede)oprichter van het bedrijf, vaak noemen ze dit Product Owner of Chief Product Officer. Het is een goed voornemen voor de oprichters om actief betrokken te zijn bij het begrijpen van klanten en design thinking. Alleen beveel ik co-founders wel aan om uit te kijken voor zelfoverschatting.

Bij start-ups kom ik weleens heel getalenteerde designers (maar ook developers) tegen, die overstemd werden door een medeoprichter die duidelijk minder talent heeft voor de rol van Product Manager. Als je als oprichter geen ervaring hebt met aansturen van (agile) softwareontwikkeling, is het misschien goed om toch iemand anders als Product Manager te laten werken. Je mag altijd meedoen en eventueel zelfs een PM inhuren met openbaar doel dat jij meekijkt, leert en het uiteindelijk overneemt.

‘What interests me is the number of people who believe that they have the ability to drive the train and who think that this is the power position—that driving the train is the way to shape their companies’ futures. The truth is, it’s not. Driving the train doesn’t set its course. The real job is laying the track.’ ― Pixar baas en meester-manager van creatieven Ed Catmull

Het lastige van externe partijen

Waarom geen freelancers?

Vaak kom ik de neiging tegen om alleen freelancers in te huren. Het lijkt voordeliger en je huurt alleen iemand in voor de tijd die zij werkelijk werkt. Deze aanpak is niet per definitie slecht, maar heeft een drietal grote valkuilen. De eerste is die van niet-uitgelijnde belangen: een freelancer heeft er uiteindelijk baat bij om zoveel mogelijk uren te ‘schrijven’.

Ten tweede heeft een freelancer een tijdelijke status en vaak meerdere projecten tegelijk, dus volledige betrokkenheid is zeldzaam. Tot slot is communicatie toch het lekkerst als je naast elkaar zit, in het echt. Terwijl freelancers vaak op afstand meedoen. In de Leider + Huurlingen aanpak hierboven, worden de mogelijke nadelen van freelancers deels wel verzacht door de UX Designer ter plekke, die deze freelancers aanstuurt.

Waarom geen creatief bureau?

Net als met freelancers betekent dit uitbesteden. Bij steeds meer bedrijven, met name startups, is software niet een marketing-dingetje ernaast, maar juist de kern van je product, merk en gebruikservaring. In die gevallen zou ik aanbevelen om zelf de controle te nemen over je softwarecomponent en dit in-house te doen. Het uurtje-factuurtie argument is nog groter bij bureaus.

Een goede vriend en geweldige ondernemer had achteraf een flinke fout gemaakt door tonnen te storten in het extern ontwikkelen van zijn eerste platform. Het platform was verre van goed, sloot niet aan bij de behoeften van gebruikers en het bureau schakelde te langzaam. Voor minder geld kon hij full-time een developer en designer ter plekke snel gas laten geven.

Kort door de bocht, beveel ik startende bedrijven om productontwikkeling en (digitale) user experience in-house te ontwikkelen. Om generalisten in te huren als UX Designers. Naarmate je groter wordt, kun je die ene generalist aanvullen door externe mensen, zo krijgt mevrouw of meneer Generalist meer ervaring in anderen aansturen. Volgende stap is het opstellen van een team, waarbij je de full-stack van UX Design competenties gedekt wilt hebben: Begrijpen, Uitvinden, Bouwen.

Deze post is deel twee van een driedelige serie. Deel één ging dieper in op de principes van UX Design. De volgende post gaat over het kiezen, aantrekken en inhuren.

Deel dit bericht

2 Reacties

kiyara

Hoi Marin,

Er staat “En dit bereik je door zo vaak mogelijk het cyclische proces doorlopen van begrijpen, uitvinden en bowen.” Ik neem aan dat je hier bouwen bedoelt.

Groeten,
Kiyara

Egbert van Keulen

Hoi Kiyara,

Dank je wel. Ik heb het aangepast.

Egbert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond