-

Hoe ontwikkel je een preciezer en persoonlijker beeld van je bezoekers?

KPI’s helpen met het formuleren van antwoorden over hoe specifieke pagina’s presteren en waar zich verbeterpunten bevinden op je website. Daarentegen worden de achterliggende ‘waarom’ vragen niet altijd beantwoord. Verschillende software tools kunnen, in combinatie met GA4, tot diepgaande inzichten leiden.

Diepgaande inzichten over het gedrag van je doelgroep met extra tooling

Tooling waarbij elementen zoals heatmaps, het opnemen van sessies en formulier-analyses worden gebruikt zijn een paar van de populairste manieren om klantgedrag te meten. Het is mogelijk om naast klantinzichten ook potentiële website issues inzichtelijk te krijgen. Bijvoorbeeld door een gedetailleerd overzicht weer te geven van welke onderdelen op een website goed bekeken worden of welke onderdelen nauwelijks worden weergegeven. Dit kan onafhankelijk van andere software worden gebruikt.

Voorbeelden van dit soort software tools:

  • Hotjar
  • Mouseflow
  • Fullstory
  • UserZoom
  • Smartlook

Zulke tools geven je inzichten waarop je analyse naar het gedrag van je doelgroep kunt doen. De software kan, in combinatie met kwantitatieve data uit bijvoorbeeld GA4, een nog scherper beeld geven over het klantgedrag op je website. Je kunt deze applicaties namelijk koppelen, waardoor je sessies kunt koppelen aan data verkregen uit deze software. Deze koppeling levert je daarmee een uitgebreider beeld van hoe klanten zich gedragen. Uiteraard kun je dit integreren met Google 360 Optimize, een feature die onlangs is uitgerold. Zo hoef je je nergens zorgen over te maken.

Het gebruik van surveys

Op het eerste oog kan het lijken alsof een survey geen waarde toegevoegd, maar niets is minder waar. Surveys geven je de mogelijkheid om een beter klantprofiel op te zetten door middel van vragen over leeftijd, opleidingsniveau en interesses. Daarnaast kan onderzocht worden tegen welke obstakels websitebezoekers aanlopen. Surveys kunnen helpen, aangezien uiteenlopende vragen aan verschillende pagina’s gekoppeld kunnen worden.

Dit geeft de klant de mogelijkheid om feedback te geven wanneer iets onduidelijk is op een bepaalde pagina. Wanneer je hier winacties aan bindt kun je klanten stimuleren zo gedetailleerd mogelijke feedback te geven. Combineer dit met het feit dat je surveys kunt scheiden op basis van platform en je kunt hele nuttige inzichten verzamelen.

Met deze feedback kan vervolgens de online marketeer, developer of websitebeheerder aan de slag om mogelijke, noodzakelijke, wijzigingen door te voeren. Het gebruik van surveys geeft je de mogelijkheid om gedetailleerde eigenschappen, oftewel user attributes van gebruikers te meten. Belangrijk is om van tevoren goed te begrijpen welk van dit soort gegevens relevant zijn voor je business, zodat de juiste informatie vanaf de start gemeten wordt. Vergeet niet om aandacht te besteden aan GDPR compliance. Het is cruciaal om te begrijpen welke informatie je wel en niet mag gebruiken. Zeker kijkend naar de privacywetgeving die op moment van schrijven een grote ontwikkeling doormaakt.

Koppeling van survey gebruikers en websitebezoekers

Wanneer je gebruikers koppelt aan custom attributes, creëer je gedetailleerde klantprofielen. Waardoor je niet alleen algemene problemen kunt verhelpen, maar ook inzicht krijgt waar specifieke segmenten tegenaan lopen. Dit geeft de mogelijkheid om marketing in te zetten om nog specifieker te gaan targeten en zo mogelijk belangrijke KPI’s te verbeteren. Hoe beter jij je klanten kent, hoe meer je de customer journey kunt optimaliseren. Beide software systemen kunnen elkaar op een nuttige wijze complementeren en er hoeft zeker geen keuze gemaakt te worden tussen het gebruik van de een of de ander.

De eerste stap is het koppelen van je website aan de betreffende tooling. Dit doe je door een tracking code toe te voegen aan je landingspagina. De volgende stap is de koppeling met Google Tag Manager creëren. De GTM-tag vraagt voor een zogenaamde ‘Cleanup tag’. Hier wil je de UserID aan koppelen. Met behulp van Javascript is het mogelijk deze uit de datalayer van je website te halen en door te sturen naar GTM. Hierna ben je klaar om surveys gebruikers en websitebezoekers op individueel niveau te koppelen.

Door de snelle globale ontwikkeling op gebied van digitalisatie wordt het gebruik van (goede) digitale marketing steeds belangrijker voor het succes van een onderneming. Dit wordt in verschillende industrieën veelvuldig aangekaart, maar dat maakt het niet minder waar. Succes wordt meer en meer bepaald door hoe jij als bedrijf inspeelt op de wens van de klant. Hoe eerder je website issues kunt verhelpen en hoe uitgebreider je database met klantprofielen wordt, hoe meer succes dit zal opleveren. Daarom is de combinatie van deze extra tooling en GA4 een zeer nuttige aanvulling voor ieder bedrijf dat zich bezighoud met digital marketing.

Over de auteur: Jeremy Borgman is data consultant bij OrangeValley.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond