-

Hogere conversie door in te zetten op bezorging: vier tips

Conversie verhogen kan op allerlei plekken in de funnel, maar de check-out is met name belangrijk. Daarbij spelen de bezorgopties en de duidelijke communicatie daarover een sleutelrol. Verbeteren kan soms al vrij eenvoudig: mijn vier tips.

Verleid je klant. Niet alleen door hem of haar met aantrekkelijke foto’s een winkelmandje te laten vullen, maar ook met een slimme check-out. Dé vraag is natuurlijk wat dat is, zo’n “slimme check-out“? Flexibele en slimme last-mile-bezorgopties zijn daarvan kernelementen, maar er is meer. Ik heb vier belangrijke tips verzameld waarmee je je klant kunt verleiden tot het doen van een aankoop in je webwinkel.

De basis: ken je klant

Laten we beginnen bij de basis. Je klant verleiden tot het doen van een aankoop is, in theorie, redelijk eenvoudig. Dat de praktijk weerbarstiger is, zal menig webshopeigenaar erkennen. Succesvolle webwinkels hebben wel één ding gemeen: ze kennen hun klanten goed. Stel dat je als webshop consumenten in diverse landen bedient, dan moet je absoluut op de hoogte zijn van de culturele aspecten in de verschillende landen.

Tip 1: speel in op culturele aspecten

De verschillen tussen landen zijn groot met betrekking tot wat consumenten wel en niet accepteren. In Nederland is het heel gebruikelijk om een pakketje bij de buren af te laten geven. Dat betekent ook dat deze optie in de check-out zichtbaar moet zijn. In Frankrijk is het not done om een artikel bij je buurman te laten bezorgen. In dat land loont het de moeite om aan te sturen op het gebruik van pick-up points. In Duitsland zijn vaste afleverlocaties, zoals kluisjes, juist weer ingeburgerd. Wie succesvol wil zijn in de check-out en zijn conversie wil verhogen, moet dus ook vanuit de check-out beredeneren waar hij of zij rekening mee moet houden.

Tip 2: bereken automatisch wat wel/niet haalbaar is bij de bezorging

Het gebruik van pakketkluizen is sterk in opkomst. Daarmee kun je als webshop een klant een bezorgoptie bieden voor als deze niet thuis is. De consument haalt het pakketje op als het hem of haar uitkomt. De grote “maar” hierbij is dat je als webshop wel accuraat moet zijn. Biedt deze optie niet aan als de pakketkluis vol zit. Het is dus van belang dat je dit goed in je check-out integreert en dat je bij voorkeur ook nog een verwachte leverdatum kan tonen, die per bezorgmethode – en misschien wel per vervoerder – anders kan zijn. Speel ook met tarieven: wil iemand langer wachten op zijn pakket tegen een lager tarief of wil iemand extra betalen voor snelle of groene bezorging? Als je beide aan kunt bieden verlies je hierom geen potentiële kopers.

Tip 3: wees duidelijk en neem zo twijfels weg

Dan is er het aspect van de logische communicatie. Is iets logisch, dan zal een consument het ook zo ervaren en de informatie vertrouwen. Toch valt op dit gebied bij veel webshops nog een wereld te winnen. Sommige meldingen kunnen onbewust tot een enorme drempel voor een aankoop zorgen. Iemand die iets wil bestellen met een levertijd van twee tot drie werkdagen, maar ook weet dat er een weekend en eventueel een vakantiedag bij komt, zal zeker gaan twijfelen over het plaatsen van de order. De boodschap “de levering vindt plaats tussen 19 en 21 januari” neemt die twijfel weg en vergroot de conversie. Bedrijven investeren veel geld in het optimaliseren van kleuren, buttons en Google ads, maar vergeten vaak de o zo belangrijke bezorgmeldingen.

Tip 4: speel in op het gevoel van de klant

Soms moet je simpelweg een paar trucs toepassen om de klant te verleiden tot een aankoop. Ook daarbij speelt logica een grote rol. Is bezorgen met DPD bijvoorbeeld gratis, maar kent niemand het bedrijf DPD, dan verhoogt dit de conversie niet. Geef in dat geval aan wat DPD is, dat verhoogt de betrouwbaarheid. Noem daarnaast altijd de verwachte aankomstdag en -tijd. Maak ook onderscheid tussen producten. Koopt iemand een duur artikel, dan past daar geen melding bij dat de consument “een pakketje krijgt van PostNL”. Dan wil je dat de klant in dat geval een bericht van jou als verkoper over de aankoop van het mooie product ontvangt.

Streef naar een breed aanbod van verzendopties om geen “nee” te hoeven verkopen op dit essentiële onderdeel van de online aankoopervaring en vergeet je winkel niet toe te voegen als ophaallocatie. We hebben voorbeelden gezien waarbij de gemiddelde orderwaarde tot wel 20% omhoog kan gaan omdat men ter plekke meestal een extra product aanschaft.

Verleid je klant met slimme opties

Een flitsende website en een makkelijk gevuld winkelmandje zijn niet alles. De consument moet nog wel ‘even’ afrekenen. Deze check-out succesvol maken is niet altijd eenvoudig, maar bovenstaande slimmigheden helpen absoluut bij het verlagen van de drempel om te bestellen. Het kan complex zijn om dit in je e-commerceplatform in te bouwen, maar gelukkig zijn er allerlei aanbieders op de markt die je hierbij kunnen helpen.

Over de auteur: Luke Theissling is Head of Sales bij Paazl.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stephen Mark - Seo agency

What a nice article is this, I cannot wait to apply such ideas on my own.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond