-

Inspiratie voor het gebruik van sitelinks

Sitelinks bieden de mogelijkheid om USP’s van de organisatie of het product te beschrijven en kunnen tevens als navigatiemiddel gebruikt worden binnen een categorie of productgroep op de website. Het gebruik van USP’s en navigatiemogelijkheden in sitelinks kan ook worden gecombineerd.

Sitelinks worden op campagneniveau ingesteld en bieden de optie om bezoekers op specifieke pagina’s te laten landen en om bepaalde uitingen te benadrukken. Welke zijn er en hoe zijn ze te gebruiken?

Sitelinks met USP’s
Met sitelinks kunnen de voordelen van een product of dienst nadrukkelijk bij de doelgroep onder de aandacht gebracht worden. Door USP’s in de sitelinks te gebruiken kunnen potentiële kopers overtuigd worden op advertentie sitelinks te klikken.

In onderstaande voorbeelden is te zien hoe de USP’s van een organisatie worden gebruikt in advertentie sitelinks. Als zoekopdracht is “tuinhuisje” gebruikt. Onder deze advertentie staan de USP’s van het bedrijf duidelijk beschreven:

Zoekopdracht “tuinhuisje”

Wanneer op de link “35.000m2 showroom” geklikt wordt, verwacht men uit te komen op een landingspagina waarin informatie staat over de showroom. Na een klik op de link komt men echter uit op een algemene pagina over het aanbod. Hetzelfde geld voor de link “85.000m3 voorraad”. Het is effectiever de bezoeker te laten landen op de pagina die aansluit op de tekst die is gebruikt in de sitelink.

Het benoemen van USP’s in sitelinks kan een sterk middel zijn om je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie, mits de bezoekers dus landen op een landingspagina die ze verwachten.

Google heeft onlangs het toezicht op het gebruik van sitelinkextensies verscherpt. Het is verplicht om in de sitelinks verschillende URL’s te gebruiken. Daarom moet voor elke USP een aparte landingspagina aangemaakt worden.

Onderstaand enkele aan te raden opties om als USP in de extensies te gebruiken wanneer USP’s ingezet worden:

  • Levertijden: veel webshops gebruiken USP’s die inspelen op levertijden in sitelink extensies zoals “Snel thuis bezorgd” of “Vandaag besteld morgen in huis”.
  • Assortiment: een ruim assortiment is een uitstekend middel om in sitelink extensies te communiceren.
  • Beoordelingen: uitingen die inspelen op positieve beoordelingen zijn erg populair als USP in extensies. Denk hierbij aan uitingen als “Als beste beoordeeld” of “Klantcijfer 8.1”.
  • Prijzen/tarieven: aantrekkelijke prijzen voor de doelgroep kan een belangrijke USP zijn om in extensies te communiceren. Voorbeelden hiervan zijn “Laagste prijzen” of “Twee halen één betalen”.

Sitelinks als navigatiemiddel
Wanneer sitelinks gebruikt worden als navigatiemiddel kunnen bezoekers eenvoudig geholpen worden naar dieper liggende pagina’s op de betreffende website te navigeren. In onderstaand voorbeeld wordt effectief gebruik gemaakt van de optie om sitelinks te gebruiken als navigatiemiddel.

Zoekopdracht “zonvakantie Spanje”

Door sitelinks op deze manier in te zetten laat deze aanbieder direct zien dat hij diverse soorten zonvakanties aanbiedt naar Spanje. Bij een klik op de sitelinks landt een bezoeker op de pagina’s die in de sitelinks worden gecommuniceerd en dit geldt voor alle afzonderlijke sitelinks.

Zoals in bovenstaand voorbeeld te zien is, is het gebruik van sitelinks als navigatiemiddel een goede manier om bezoekers meer opties te geven om naar dieper liggende pagina’s op de website te navigeren. Hoe nu te bepalen welke sitelinks als navigatiemiddel gebruikt worden? Dit zijn enkele aanraders:

  • Product binnen productcategorieën met het hoogste zoekvolume: het gebruik van de categorieën met het grootste zoekvolume is een methode waarmee slim wordt ingespeeld op de vraag in de markt.
  • Best verkochte artikelen: wanneer de best verkochte producten van het bedrijf in de extensies gebruikt worden, is dit een manier om deze producten extra bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
  • Sale/goedkope producten: prijs is vaak een erg krachtig middel om de doelgroep te bereiken. Communiceren van producten of productcategorieën waarmee een lagere prijs aangeboden kan worden dan de concurrentie is een krachtig middel in sitelinks.
  • Grootste aanbod: productcategorieën met veel aanbod zijn interessante categorieën om te communiceren.
  • Meeste marge: de producten met een hoge winstmarge zijn belangrijk voor de verkoop. Door deze producten in extensies te gebruiken, kan deze categorie producten extra bij de doelgroep onder de aandacht gebracht worden.

Sitelinks met USP’s en navigatiemiddelen combineren
Naast het gebruik van alleen USP’s en navigatiemiddelen kunnen deze twee opties ook worden gecombineerd. Hieronder bevindt zich een voorbeeld waar zowel USP’s als navigatiemiddelen worden gebruikt.

 Zoekopdracht “zonvakantie Spanje”

In deze advertentie staan drie navigatiemiddelen “Hotels Spanje”, “Appartementen Spanje” en “All inclusive Spanje” . Tevens wordt in de laatste sitelink de USP “7+ Zoover Spanje” benoemd. Alle sitelinks landen op de pagina’s die in de tekst worden gecommuniceerd.

Kansen
Sitelinkextensies bieden adverteerders veel kansen om de bezoekers beter te bedienen door deze meerdere navigatie opties te bieden.

Het voortdurend testen van de sitelinkextensies is essentieel om te bepalen welk type sitelink het meest succesvol is per campagne. Belangrijk hierbij is het verscherpte toezicht van Google. Om het effect per sitelink te testen is het van groot belang dat elke link apart gemeten wordt. Google AdWords biedt nog geen data over iedere specifieke sitelink en geeft slechts weer hoe alle links voor een bepaalde campagne gezamenlijk hebben gepresteerd.

Deel dit bericht

3 Reacties

Roy Smid

Mooi artikel Henri, usp’s kunnen idd vertrouwen bieden. Maar sales blijft leading. Combinaties en testen is de aanbeveling, wordt zeker nog te weinig mee gedaan.
Tip om de individuele prestaties te meten: een aangepast rapport met bestemmingspagina’s per campagne in Analytics te maken, heb je geen UTM codes nodig.

kwaliteit scooters

Amazing post! Thank you so much for sharing!

Maarten

@Roy, dank voor de tip

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond