-

Het fenomeen dat redesign heet

In 2012 hebben verschillende grote sites zoals Microsoft, Flickr en PayPal een redesign aangekondigd of hebben dit inmiddels geïmplementeerd. Maar ook gebruikers en specialisten nemen vrijwillig hun favoriete website of platform onder handen met zogenaamde ‘onofficiële redesigns’.

Het is niet zo gek dat een hoop platformen en websites zich een nieuwe look aanmeten. Met de komst van smartphones, meer social media platformen en een nieuwe trend die zich kenmerkt door meer beeld en illustratie en een slankere vorm, lijkt het een logische keuze na te denken over een redesign. Met al deze invloeden is het goed om jezelf af te vragen of je website of platform nog wel voldoet aan de wensen van de moderne gebruiker. Design is uiteindelijk meer dan hoe het eruit ziet; het is hoe dingen werken.

Onofficiële redesigns
Buiten de ‘normale’ redesigns is er een nieuw fenomeen: de zogenaamde onofficiële redesigns. Dit zijn redesigns die zijn geïnitieerd door (digitale) creatieven uit de marketing en design wereld. Zo is Microsoft al onder handen genomen en hebben Wikipedia en Marktplaats een onofficieel redesign gekregen.

Wanneer is een redesign geslaagd?
Wat definieert een geslaagd redesign? Meer bezoekers en conversie? Je kunt stellen dat als de gebruikers enthousiast zijn, het redesign geslaagd is. Maar dit is zeker niet de enige factor die meespeelt. De meeste gebruikers zijn namelijk van hun stuk gebracht als ze zien dat hun favoriete site ineens een make-over heeft gekregen. Dit betekent niet per definitie dat het redesign niet geslaagd is. Tip: Monitor de reacties goed, maar raak niet in paniek als de eerste paar reacties tegenvallen. Probeer waar mogelijk de gebruikers te laten wennen aan de nieuwe lay-out.

Trends
In de redesigns is een aantal trends terug te zien. Bijvoorbeeld de ‘responsive’ trend; een manier van ontwerpen die ervan uitgaat dat een website zich aanpast aan het device waar de bezoeker de site mee bezoekt. Alhoewel dit zeker geen must is, is het altijd wel efficiënter doordat je als bedrijf geen twee websites hoeft te laten bouwen (één voor desktop en één voor mobiele apparaten). Daarnaast zijn er nog andere ontwerptrends:

  • Dynamische typografie (mede door HTML5)
  • Stiksels
  • Circulaire vormen
  • Zigzag patronen in borders
  • Grote illustraties en iconen
  • Infographics
  • Texturen
  • Parallax scrollen (het verschuiven van achtergrond en voorgrond op verschillende snelheden bij scrolling waardoor er diepte wordt gecreëerd)
  • Skeuomorphic features (ontwerpelementen in de website die het echte leven nabootsen; bijvoorbeeld een volumeknop die echt lijkt)

Belangrijk bij een redesign
Onthoud goed dat ontwerp een middel is en geen doel. Dat gezegd hebbende; mensen die ooit een logo hebben laten ontwerpen weten hoe belangrijk de emotionele klik is. Dit kun je nog zoveel onderbouwen, maar zonder ‘iets’ bij het ontwerp te voelen is een redesign niet geslaagd. Creativiteit is gestoeld op intuïtie en gevoel. Dit valt niet altijd in schema’s en flow’s te vatten. De volgende stappen helpen tijdens het proces:

  • Bepaal je doelgroep en luister naar hun wensen en eisen
  • Stel een doel, wat wil je precies bereiken met een redesign?
  • Betrek eventueel je (kern) gebruikers bij het proces
  • Blijf dicht bij je merk
  • Stippel een strategie uit (in één keer een verandering of geleidelijk invoeren, wat te doen met reacties, media)
  • Bepaal de omvang; worden het slechts kleine cosmetische ingrepen of een complete ‘overhaul’?
  • Doe inspiratie op!
  • Wat wil je op je website hebben en wat eventueel in andere kanalen (social media, app)?

Daarnaast is een belangrijke tip: houd het overzicht. Uiteraard heb je binnen een redesign verschillende user roles, disciplines en belangen. Maar de hoeveelheid details en de wirwar aan informatie en communicatie kan ervoor zorgen dat een redesignproces onoverzichtelijk wordt. Houd sterk vast aan de visie en het doel en zorg ervoor dat je te allen tijde kritisch blijft.

Dit artikel is een opiniestuk en geeft de mening van de auteur weer, die zelf meewerkte aan het onofficiële redesign van Marktplaats.

Deel dit bericht

10 Reacties

Gijs Vroom

De meeste succesvolle internetcompany’s ‘redesignen’ niet, maar passen geleidelijk aan. Wat is beter? Zit er niet veel risico in een make over?

CRITICASTER

Fijn dat Stephan hier ‘onafhankelijk’ zijn eigen toko mag promoten door een redesign van eigen makelij centraal te stellen in dit artikel. Maakt voor mij meteen duidelijk hoe serieus we Emerce vanaf nu kunnen nemen.

Erwin Boogert

Criticaster, waar in dit verhaal zie je de flagrante zelfpromotie staan weer je je zo aan stoort?

Als het gaat om de verwijzing naar het Marktplaatsdesign: uit niets in de tekst blijkt dat dat eigen werk van De Graaf is. Evenmin spint hij die casus voor ook maar een fractie uit op een manier die het aan zijn bedrijf zou linken. De tekst staat in mijn bescheiden opvatting toch echt in het teken van het thema ‘redesign’. Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd zien.

Overigens, het auteursprofiel in de marge van de tekst staat bij alle bijdragen van derden.

Stephan

@Gijs Er zit natuurlijk altijd een zeker risico in een redesign, maar dat is geen goede reden om het niet te doen 🙂 Zoals ik in het artikel al zei is het goed om mensen te laten wennen aan de nieuwe vormgeving en de reacties te proeven. Verder is er verschil tussen een digitaal platform / dienst en een “commerciële” website. Een redesign van een platform is uiteraard complexer en zou (nog) meer uit moeten gaan van de gebruiker / klant.

Gijs Vroom

Ik begrijp de reactie van “Criticaster” ook niet, en het draagt ook niets bij. Wat is dan de inhoudelijke kritiek op het artikel van Stephan? Waar heeft hij ongelijk? Zijn er aanvullingen te geven? Criticaster, hoe serieus kunnen we jou nemen?

P. Peters

@Gijs/@emerce:
Juist in gevallen waarbij er een duidelijk (potentieel voor een) conflict of interest is, kan je niet transparant genoeg zijn. Stephan van Pixelfarm doet redesigns, en schrijft een stuk waarin hij bepleit dat “2012 het jaar van redesigns” is. Die stelling wordt op geen enkele manier onderbouwd (elke jaar zijn er redesigns. waar is de data die onderbouwt dat het in 2012 meer gebeurt dan in het verleden?). Stephan van WC Eend adviseert hier WC Eend.

Vervolgens komen onoffcieele redesigns uit de lucht vallen. Onofficiele redesigns zijn net als meningen: iedereen heeft er wel een. Maar laten we eerlijk zijn: een onofficieel redesign is slechts een wanhopige poging van ontwerpers om op de radar van potentiële opdrachtgevers te komen. En jawel: subtiel plugt Stephan zijn eigen ‘onofficiele’ redesign van Marktplaats.

De kop van het artikel claimt dat we zullen lezen over “het fenomeen redesign” maar maakt die belofte op geen enkele manier waar. In plaats daarvan is het een rare mix van checklists en een niet onderbouwde stelling. Daarmee is al snel de illusie gewekt dat het artikel aan de wereld moet laten zien dat Pixelfarm nog bestaat. Dat mag natuurlijk. Maar wees ook daar dan transparant over.

Gijs Vroom

@P. Peters
Helder, tenminste een goed commentaar.

@Stephan
We zien natuurlijk graag je reactie. Ik denk dat een aantal ‘claims’ in de eerste zinnen óf fundering nodig hebben, óf eruit moeten. En in de zin rond het redesign marktplaats gelijk duidelijk maken dat jij deze gemaakt hebt.

Stephan de Graaf

@P.Peters

Allereerst bedankt voor je reactie / feedback.

Ik heb het artikel geschreven vanuit mijn eigen visie / expertise. Omdat we inderdaad met redesigns bezig zijn en omdat het op het moment zeer actueel is. Ook vind ik het gewoon leuk om te schrijven en dingen te delen, maar dit terzijde.

De kop had ook kunnen zijn “2012 lijkt het jaar van de redesigns te worden” of “In 2012 zijn er een hoop redesigns”. Feit blijft dat een hoop grote platformen / sites hun look and feel grondig op de schop hebben genomen. De redenen hiervan zet ik uiteen in het artikel.

Als jij onofficiële redesigns een “wanhopige” poging vindt om bij potentiële opdrachtgevers in het vizier te komen dan vind ik dat welgemeend jammer. Wij zien het als een manier om onbevangen aan iets met plezier en enthousiasme aan te werken. Ruimte om te experimenteren. Zo kom je tot verrassende ideeën en oplossingen en dat is volgens mij altijd goed. Dat er een hoop aandacht is voor ons redesign, is uiteraard een (zeer) prettige bijkomstigheid!

Verder zou ik graag wat met je feedback doen, maar zul je wel met iets meer moeten komen als “rare checklists”. En begrijp me niet verkeerd, het is je goed recht om (semi) anoniem te reageren maar ik vind het frappant dat je dan rept over transparantie en “conflict of interests”.

NB: Ik had graag genoemd dat het redesign van onze hand is, maar Emerce heeft (juist) zoveel mogelijk de verwijzingen naar ons redesign eruit gehaald om er zo geen promotie artikel van te maken. Dus het was in dit geval inderdaad beter geweest om het wel te benoemen.

Ugg Felicity Boots

Hi! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to protect against hackers?

P. Peters

@Stephan:
wel goed lezen. Er staat “rare mix van checklists en een niet onderbouwde stelling”, niet een mix van rarae checklists.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond