-

Twee onmisbare analysetools voor Google+

Als je wilt meten en analyseren hoe je Google+ profiel presteert, geeft Google daar weinig inzicht in. Voor bedrijfspagina’s is er wel een dashboard met gegevens voor het bezoek van de pagina in kwestie, maar daar kun je niet in zien wat de concurrentie doet. Wel zijn er tools van derde partijen die inzicht geven. Deze zijn te gebruiken om mensen en pagina’s te vinden om te volgen en om onderzoek te doen naar wie het goed doen op Google+ Hieronder zal ik de twee belangrijkste bespreken.

Circlecount
Op Circlecount.com kun je diverse zaken opzoeken met betrekking tot Google+. De site is in het Nederlands opgesteld. Het betreft niet alle profielen van alle gebruikers op Google+, maar wel de belangrijkste. Wel kun je je eigen profiel toe laten toevoegen. Als je dan met Google+ account inlogt kun je je eigen gegevens bekijken.

Natuurlijk is ook vermeld wie de meeste volgers heeft in welke landen. Maar ook hoeveel volgers, comments en +1’s je zelf hebt. Er wordt vermeld wie de meeste reacties krijgt en wie de meeste +1’s. Interessanter is het om te zien welke gebruikers ook het meeste engagement genereren en hoe dat zich verhoudt tot de eigen profielen en pagina’s. Deze gegevens zijn voor zowel bedrijfspagina’s als persoonlijke profielen in te zien.

Circlecount heeft op twee plaatsen op de site de mogelijkheid om inzicht te krijgen in succesvolle Nederlandse profielen. Het interessante is dat je je eigen criteria daarbij kunt hanteren en derhalve kunt zien hoe je eigen profielen zich op die gebieden verhouden tot die van anderen. Maar ook of je profiel voldoet aan je eigen eisen.

Hier kun je zien wie het goed doen in de basismeeteenheden. Het leuke is dat je kunt selecteren op het voor jou relevante aantal volgers. Het heeft namelijk weinig zin om jezelf of je bedrijf met (deejay) Armin van Buuren te gaan vergelijken, aangezien hij twee miljoen volgers heeft. Je kunt je selectie aanpassen naar iedere hoeveelheid die je wilt. Hieronder zie je de nummers één voor Nederlanders die tussen de 1000 en 5000 volgers hebben in comments, +1’ en gedeelde posts. Deze populariteitsrangschikking houdt enkel rekening met de laatste twintig berichten van een persoon, en omvat enkel berichten die gedeeld werden gedurende de afgelopen vier weken.

1

Maar er is een uitgebreidere analyse waarbij een eenvoudige formule wordt toegepast op de meeteenheden. Die vind je hier. Hier worden bijvoorbeeld het totaal aantal interacties bij elkaar opgeteld. Of het totaal aantal interacties gedeeld door het aantal volgers. Dit geeft een genuanceerder beeld over de engagement die een gebruiker heeft. Bij deze rangschikking zie je vaak dat de nummer één positie door een natuurlijk persoon wordt ingenomen.

2

Eigen engagement
Wil je dieper ingaan op je eigen engagement dan kun je ook je eigen gegevens oproepen en deze laten zien. Zo kun je zien wat je laatste posts hebben gedaan. Zo kun je hieronder zien wat de cijfers zijn van mijn posts, in dit geval 6191 posts met daarop in totaal 65044 commentaren.

3

Circlecount bevat een schat aan informatie over Google+ op allerlei terreinen en is zeker de moeite van het bekijken waard. Het enige nadeel aan de site is dat deze niet zo duidelijk gestructureerd is waardoor het soms moeilijk is om datgene te vinden wat je zoekt.

Lijsten samenstellen op eigen criteria
Circlecount heeft ook de mogelijkheid om eigen lijsten (inlog met Google+ nodig) op te stellen met een aantal standaard criteria. De criteria kunnen een weging krijgen door middel van schuiven.

schuiven

In bovenstaande afbeelding is er bijvoorbeeld voor gekozen om een bedrijfspagina te vinden met veel volgers en met veel +1’s nu en in het verleden. Daarbij moet de pagina de afgelopen twee dagen een post hebben geplaatst. Op basis hiervan komt dan een lijst van veel gevolgde pagina’s met veel +1’s. Dit is een goede tool om te achterhalen welke mensen en pagina’s het goed doen op bepaalde criteria en wat zij doen.

Gplusdata
Gplusdata biedt vergelijkbare data met Circlecount, alleen de presentatie is anders. De site van Gplusdata.com is wat gebruikersvriendelijker dan die van Circlecount. Wat handig is bij Gplusdata is het feit dat je naast filteren op landniveau ook nog kunt filteren op taal. Er zijn namelijk Nederlanders die heel internationaal posten. Neem bijvoorbeeld een Tiësto of Armin van Buuren en vele fotografen. Dat vertekent de analyse. Als je mensen selecteert die ook Nederlands als taal hebben ingesteld dan krijg je een betere lijst. Die vind je hier.

In de onderstaande afbeelding zie je onderstaande top vier op basis van volgers:

5

 Gplusdata heeft ook formules voor engagement maar helaas geven ze geen definitie voor wat ze engaging vinden. Maar zo is bijvoorbeeld de top vier engagers van de dag aan te geven. Zie hier de top vier van 6 februari:

6

Grafieken
Gplusdata geeft ook de mogelijkheid om één en ander in grafieken weer te geven. Dit kun je doen door op een klein strandballetje te klikken. Dan kun je bijvoorbeeld een grafiek als onderstaand uitdraaien met gegevens van diegene die de meeste comments heeft gekregen in de afgelopen maand:

grafiek

De mogelijkheden zijn beperkter dan op Circlecount. Gplusdata biedt op zich wel mogelijkheden, maar die zitten achter een inlog van een betaalde versie. Circlecount biedt dezelfde mogelijkheden echter gratis. Gplusdata is echter zoals gezegd wel gebruiksvriendelijker en visueel aantrekkelijker wat ook handig is voor presentaties.

Conclusie
Beide tools bieden interessante inzichten wat betreft een aantal meeteenheden op Google+. Het meest interessante is dat beide op diverse manieren engagement inzichtelijk maken. Afhankelijk van je doel zijn ze beide goed te gebruiken om bijvoorbeeld invloedrijke mensen, pagina’s en communities te vinden wat betreft aantal volgers en interactie. Daarnaast kun je hiermee bijvoorbeeld ook benchmarks vastleggen met vergelijkbare personen, pagina’s en communities. Circlecount is wel wat uitgebreider wat betreft mogelijkheden dan Gplusdata. Gplusdata is daarentegen makkelijker in het gebruik.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond