-

Unsubscribe kan beter: haal er klanten mee terug

In plaats van de passieve abonnees te blijven triggeren met boeiende content per e-mail, waarom niet het roer omgooien en ze een opgewekte unsubscribe aanbieden? De opt-outfase van een campagne kan juist nieuwe kansen bieden.

Volgens Adam DeGraide van Astonish is opting out een krachtig middel is tot het vergroten van engagement. Het moet volgens hem sowieso makkelijk zijn voor klanten om zich af te melden, omdat dit bijdraagt aan een hogere relevantie van de doelgroep. Je wilt immers alleen abonnees voor wie jouw content relevant is. Een actieve opt-out-mail lat zien dat je luistert naar je abonnee en dat je bereid bent actie voor hem te nemen.

Tussen alle oproepen om aandacht die dagelijks in de mailbox belanden, valt een aanbod om juist minder mail te krijgen juist op. Zeker wanneer het op een humoristische manier is gedaan, want “lachen is waarschijnlijk de beste respons van allemaal.” Je laat als merk in ieder geval een indruk achter door het net even anders te doen. Wees niet bang voor de abonnee die jouw e-mails niet opent, adviseert DeGraide. Grijp de gelegenheid aan hem voor je terug te winnen.

Doelgroep
Analyseer eerst wie van je abonnees geen e-mail opent. Maak een nieuwe lijst aan van non-responsives op doelgroep, gebaseerd op de gegevens die je hebt.

Maak een briljante onderwerpregel
Mensen die e-mails niet openen, zien meestal wel de onderwerpregel. Om die reden is dit het belangrijkste onderdeel van de campagne. Wees creatief, wees uitdagend. Zeg dat ze eindelijk krijgen wat ze willen en dat ze nooit meer iets van je zullen horen. “Wij verminderen uw aantal e-mails”, “Zwaai ons uit” of “Wij vertrekken met de noorderzon”.

Gebruik video
Nadat de abonnee glimlachend de e-mail heeft geopend, is het natuurlijk zaak hem zo aan te spreken dat hij niet meer weg wil. Humor kan werken, mits dit past bij de doelgroep. Video is in deze een sterk medium. Groupon liet met “Punish Derrick” zien wat hun arme medewerker moet ondergaan bij iedere unsubscribe.

DeGraide verwijst naar de opt-out-campagne van Hubspot, dat dankzij deze video een CTR van 16,4 procent kreeg bij een groep die nooit reageerde. Grappig en persoonlijk, speelt het in op schuldgevoel, terwijl het wijst op de mogelijkheid om Hubspot via social media te volgen (“I’m on Twitter, I’m on Facebook, I’m on LinkedIn a fair bit”).

Test je aanpak
Uiteraard verschilt de juiste aanpak per merk en per bedrijf, test dus eerst in een kleine groep of de opt-out-mail werkt. Vergelijk de resultaten tussen video en tekst met beeld. Vergelijk het resultaat tussen serieus en humoristisch en bovenal, test de effectiviteit van de onderwerpregel.

Grijp de kans
Investeer eens extra in die abonnees die lijken te zijn afgehaakt. Maak een unsubscribe-pagina die opvalt of start een opt-opt-campagne. Die ene onderwerpregel die opvalt in een zee aan aanbiedingen zou volgens DeGraide het beginnen kunnen zijn van een “beautiful re-engagement”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond