-

Website traffic: hoe trek je nog de juiste bezoekers?

Hoe til je online marketing naar het volgende niveau? Een kennismaking met het VINC-model: Van Idee Naar Conversie. 

Onlangs verscheen mijn boek Word eens volwassen! Next level online ondernemen. Doel van het boek is om ondernemers en marketing professionals te helpen om hun online marketing aanpak naar het volgende niveau te tillen. In dit artikel zoom ik specifiek in op een belangrijk aspect daarvan: het trekken van de juiste bezoekers. Waar moet je op letten om nu en in de toekomst relevant verkeer te (blijven) trekken?

Ik kan me nog goed herinneren dat in de jonge jaren van het internet de spammers koning waren. Want als je beschikte over een grote database aan e-mail adressen of op andere manier veel bezoekers naar een website wist te trekken – tot aan de shady manieren aan toe – wist je onder de streep meestal wel meer conversie te realiseren in absolute aantallen dan de competitie. Zelf nooit aan meegedaan overigens.

De shift van kwantiteit naar kwaliteit

Het was mooi om te zien dat er de afgelopen 10 tot 15 jaar iets substantieels is veranderd: tegenwoordig is degene met de grootste e-mail database niet per definitie meer degene die koning is. Tegenwoordig heb je er meer aan wanneer je relevant bent voor je (potentiële) bezoekers. Dat is een bewustzijn dat breder is doorgedrongen tot marketing- en sales land: tegenwoordig winnen niet langer diegenen die de meeste koude telefoontjes kunnen afdraaien per dag, maar degenen die de meest relevante content weten voor te schotelen op het juiste moment.

Een nieuw mentaal model

Je zou kunnen zeggen dat we als marketeers een nieuw mentaal model nodig hebben om ook op de lange termijn de juiste bezoekers te blijven trekken naar onze website. Word eens volwassen! Is gebouwd op zo’n model:

Ik onderscheid daarbij 3 ‘werelden’: de Mindset wereld, de Methode wereld en de Gewoontes wereld. En binnen de methode wereld vind je het ‘VINC model’.

Van idee naar conversie

VINC staat voor ‘Van idee naar conversie’ en vormt een eigentijds alternatief voor de 4 P’s van marketing. Een idee vertaal je door naar een platform en naar dat platform trek je vervolgens gerichte bezoekers. En bij dat onderdeel wil ik even stilstaan. Want in de hoek van webtraffic is er één en ander aan het veranderen.

Copywriting: de meest onderschatte skill van ondernemers

Je hoort mij regelmatig zeggen dat de meest onderschatte skill van ondernemers copywriting is. Waarom? Omdat het schrijven van teksten die in dienst staan van een doel (het helpen van de lezer om een volgende stap te bereiken) cruciaal is in onze huidige realiteit. Dat gaat niet alleen op voor het schrijven van webteksten, maar ook voor e-mails, offertes, appjes, enzovoorts.

Basisbegrip van mechanismen en modellen op het gebied van copywriting is tegenwoordig een must voor iedere ondernemer, als je het mij vraagt. Daar hoort een stukje begrip van psychologie en SEO bij, maar ook begrip met betrekking tot het opbouwen van teksten of voor mijn part het structureren van een video storyboard of podcast format. Feit is dat ondernemers met begrip van copywriting een voorsprong hebben en in staat zijn hun business optimaler vorm te geven dan hun collega’s die dit niet hebben. Zo zijn ze bijvoorbeeld beter in staat een briefing op te stellen en in te schatten of een copywriter goed bij hun past.

Goede teksten zorgen voor relevante bezoekers en goede teksten converteren beter. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: je hebt minder bezoekers nodig en de bezoekers die je ontvangt nemen eerder een volgende stap: ze gaan eerder over tot een conversie. Een leestip: Tekstschrijver inhuren? 8 uitdagingen, 23 tips [ONDERZOEK]

Machine learning en smart bidding

En als je – samen met het grootste deel van de wereld – nog niet genoeg bezoekers ontvangt op je website om je ambitieuze doelstellingen te bereiken, dan is het aanlokkelijk om in te zetten op paid ads. Want via betaalde online advertenties is het veel eenvoudiger om sneller bezoekers naar je website te trekken. Bovendien bewegen advertentieplatformen zoals Google Ads steeds meer de kant op van machine learning en smart bidding. Dat betekent dat je vooral het algoritme moet voeden om zo de meest kwalitatieve bezoekers te ontvangen. En ook daar zit weer een schakel met de kwaliteit van je content: hoe relevanter en kwalitatiever je content is, hoe makkelijker het de komende jaren gaat worden om tegen lage(re) kosten per conversie betaalde campagnes te draaien.

De algemene tendens (zeker in B2B) die je ziet is dat de winnaars niet per definitie meer bezoekers trekken, maar meer bezoekers die bepaalde acties ondernemen op een website (die converteren, dus). En daar is de VINC-cirkel weer mooi rond. Want als meer niet altijd beter is, maar het er vooral om gaat relevant te zijn op het juiste moment, dan is dit misschien hét moment om je huidige online strategie opnieuw tegen het licht te houden.

Is je bedrijf klaar voor de toekomst?

Vragen die iedere ondernemer zichzelf minimaal 1 keer per jaar zou moeten stellen:

  • Is de manier waarop je nu bezoekers trekt naar je website klaar voor de toekomst?
  • Is je bedrijf klaar voor de toekomst?

Ik ben benieuwd wat je antwoord op deze vragen is. En welke vragen die antwoorden vervolgens weer bij je losmaken.

Over de auteur: Christiaan Slierendrecht is online strateeg bij WeAreMedia

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond