-

AI-tools om je SEO te verbeteren

SEO draait meer en meer om het beantwoorden van de vragen van sitebezoekers. Artificial Intelligence kan helpen om die vragen te identificeren en je content optimaal bij te schaven. 

De hoeveelheid activiteit en content op het internet blijft maar groeien; afbeeldingen, video’s, blogs. Op deze site kun je de actuele cijfers van dit moment checken. Alleen al in de afgelopen 8 uur, zijn er al 2,37 miljoen nieuwe blogs gepost. Geen verrassing dat meer dan 90% van de content op internet geen organisch verkeer krijgt via Google. Voel je je nog geïnspireerd om nieuwe content te produceren?

Voorheen kon je met reguliere SEO technieken hoog ranken in Google. Maar tegenwoordig is er iets meer voor nodig en dat komt omdat Google zelf ook steeds meer gebruik maakt van AI. Artificial Intelligence wordt op steeds meer plekken en manieren toegepast in de wereld. Wat betekent dat voor SEO?

Wat is Artificial Intelligence (AI)

AI gaat over systemen of machines die onze eigen intelligentie nabootsen om bepaalde taken uit te voeren en zich tijdens dat proces te verbeteren aan de hand van de data en informatie die wordt vergaard. Het doel van AI is dat machines arbeidsintensieve en alledaagse denkprocessen van ons overnemen. Daarmee is AI is een belangrijke component geworden in de algoritmes die zoekmachines gebruiken zoals Googles RankBrain en BERT.

Kortom als je AI begrijpt en weet hoe het zoekmachines beïnvloed kun je er je SEO een flinke boost mee geven. Daarnaast kun je er heel goed data mee analyseren, zoals wat trending topics zijn tot welke content er nog ontbreekt op je website. Allemaal zaken die van invloed zijn op je SEO strategie.

Waarom is AI belangrijk in SEO?

Vroeger werkten zoekmachines puur op basis van stereotype technieken als; het plaatsen van de juiste zoekwoorden op de juiste plek. Maar tegenwoordig kijken ze steeds meer naar de relevantie van de content voor de gebruiker en de zoekopdracht. Daarom gaat SEO tegenwoordig niet meer alleen om zoekwoorden, maar steeds meer om zaken als;

  • search intent: wat is het doel en van de zoekopdracht?
  • user satisfaction: wie geeft de beste antwoorden op de zoekopdracht

Kortom, je website volstoppen met relevante zoekwoorden werkt al lang niet meer, eigenlijk al sinds de Hummingbird update niet meer. Wat je nu nodig hebt is;

  • een ijzersterk linkprofiel voor je autoriteit als afzender en
  • een voor AI geoptimaliseerde website

Zoekmachines kijken goed naar gebruikers signalen en zullen dat in de toekomst nog meer gaan doen. Die geven namelijk het beste aan welke website de bezoekers het meeste bevalt bij elke zoekopdracht. Maar hoe kun je dan je website optimaliseren voor AI?

1: Kansen ontdekken voor content en links.

Een van de belangrijkste aspecten van SEO is het ontdekken van nieuwe kansen en mogelijkheden om te ranken op relevante zoekwoorden of onderwerpen waar dat nog niet het geval is. Dat kun je doen met behulp van SEO tools die gebruik maken van AI en die meer inzage geven in;

  • zoekwoorden of onderwerpen waar je op zou moeten focussen
  • mogelijkheden voor linkbuilding

Met behulp van deze AI gedreven SEO tools zoals Bright Edge kun je een ijzersterke contentstrategie ontwikkelen. 

Om de concurrentiestrijd te winnen heb je zoekwoorden, ideeën voor content en strategieën nodig die niet zo voor de hand liggend zijn. Kansen die je concurrentie niet benut.

2: Content creatie met AI

Het ontdekken van content met AI powered tools zoals Bright Edge is slechts het begin van de mogelijkheden. Want je kunt AI ook gebruiken bij het ontwikkelen van de optimale content die je SEO verbetert. Als je zoekwoorden of onderwerpen in een tool als Bright Edge stopt, gaat die het internet afstruinen op zoek naar content die daar bij past. En voor je het weet heb je een hele lijst met slimme suggesties zoals:

  • relevante onderwerpen/ keywords waar je nog niet op rankt
  • actuele onderwerpen/ trending topics

Met dit soort inzichten kun je eenvoudiger en sneller content creëren die de oplossing biedt voor de zoekopdracht. Het juiste antwoord op de specifieke gebruikers intentie. Content creatie gaat tegenwoordig niet meer om content waarmee je rankt in Google. Het gaat veel meer om het beantwoorden van de vragen en intenties van de persoon achter de zoekopdracht. En AI kan je daarbij helpen.

3: Het optimaliseren van content met AI

Tot AI zijn intrede deed, ging content optimaliseren over de juiste zoekwoorden op de juiste plek, interne links, URL structuur, etc. Allemaal zaken die nog steeds belangrijk zijn. Maar zoekmachines kijken tegenwoordig verder dan die klassieke criteria. Ze zijn tegenwoordig veel beter in het achterhalen van de daadwerkelijke intentie van een zoekopdracht. Die kunnen ze bijvoorbeeld duiden aan de hand van de gebruikers signalen.

AHREFS is ook een SEO tool die gebruik maakt van AI en daarmee kun je bijvoorbeeld het volgende doen om je content te optimaliseren voor de zoekintentie:

  • zoekwoord thema’s of content clusters creëren die alle informatie en antwoorden bij een bepaalde zoekopdracht bevat 
  • de optimale lengte van een artikel bepalen
  • zoekwoorden en LSI- of gerelateerde zoekwoorden vinden

Met AI kun je content ook dusdanig presenteren zodat die optimaal beantwoord aan Googles EAT score. Bijvoorbeeld door je informatie te onderbouwen met bronnen en links zodat deze maximaal bijdraagt aan jouw autoriteit op het onderwerp. En dit is de content die Google het liefste naar voren schuift in de zoekresultaten.

Tot slot zijn er schrijf tools zoals Atomic Reach en Grammarly die je kunnen helpen om een tekst die niet lekker loopt te optimaliseren met tips en suggesties die verder gaan dan alleen spelling en grammatica. Een vergelijkbare tool die de Nederlandse taal ondersteund is bijvoorbeeld Language tool.

4: Met AI optimaliseren voor Voice Search

Voice Search neemt een enorme vlucht doordat steeds meer devices het ondersteunen en meer en meer mensen het gemak ervan ervaren. Dat heeft gevolgen voor SEO, alleen al omdat je anders inspreekt dan je intypt. Kortom het optimaliseren voor Voice Search is een must en ook daar kan AI je goed bij helpen. 

Zo kun je bijvoorbeeld met een tool als Frase de vragen achterhalen die mensen stellen m.b.v. voice search. Als je die letterlijk opneemt in je content en ze goed beantwoord heb je een flinke streep voor op je concurrentie. Verder is Voice Search letterlijk spreektaal en tools als Grammarly en Hemingway die gebruik maken van AI kunnen je daarbij helpen. Ze geven je suggesties om een lastig leesbare tekst meer het karakter van spreektaal te geven waardoor deze lekkerder leest én beter aansluit op Voice Search.

Minder tijd

AI is here to stay. En hoe meer je je er in verdiept en er gebruik van maakt hoe meer voordelen je zult ervaren. De twee belangrijkste zijn; een website die veel beter presteert op gebied van SEO en gebruikerservaring en een enorme tijdsbesparing door de hulp en suggesties van AI-gedreven tools.

Over de auteur: Maarten Vermeulen is eigenaar en SEO-specialist van Pingwin online marketing 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond