-

Emerce Health: Lessons learned na vier jaar zorgrobotica

Robotica in de zorg is een veelbesproken onderwerp. De verwachting is dat zorgrobotica een steeds grotere rol gaat spelen in het tegengaan van personeelstekorten en het verbeteren van de zorgkwaliteit. Om de volledige potentie van zorgrobotica te kunnen benutten, is het belangrijk dat ervaringsdeskundigen, ontwikkelaars en kennis- en zorginstellingen inzichten met elkaar delen. Met die gedachte ontstond vier jaar geleden het ‘Freestyle RoboPark’. Een netwerk voor partijen die betrokken zijn bij de inzet van robotica in de zorg. Door de jaren heen heeft het veel nieuwe kennis opgeleverd. Wat zijn de belangrijkste lessen die we hebben geleerd?

Robotisering

In 2015 ontstonden de eerste plannen om kennisdeling rond zorgrobotica te stimuleren. Marktonderzoek wees namelijk uit dat hier veel winst te behalen viel. Zo bleek bijvoorbeeld dat er te weinig input was vanuit de eindgebruiker bij de ontwikkeling van zorgrobotica. Naar aanleiding van dit onderzoek werd een projectteam samengebracht, en na enkele brainstormsessies en vergaderingen werd het Freestyle RoboPark geboren. Een netwerk met en voor mensen met een hulpvraag die gebruikmaken van robotica. Centraal staat het uitwisselen van kennis en ervaringen. 

Battles

Eén van de belangrijkste ingrediënten is een reeks evenementen, waarbij robotarmgebruikers onder andere onderling de strijd aangaan. Tijdens deze ‘battles’ leren ze van elkaar hoe ze de robotarm beter kunnen gebruiken. Door bijvoorbeeld het bouwen van een toren leren deelnemers nieuwe functies. Tegelijkertijd leren de ontwikkelaars hoe ze de robotarmen kunnen doorontwikkelen. De bijeenkomsten bleken meteen een groot succes. Matthijs Witts, projectteamlid en gebruiker van een robotarm: ‘Net als skaters zijn robotarmgebruikers steeds op zoek naar ‘trucs’ om beter gebruik te maken van hun robotarm. Het leren van nieuwe vaardigheden heeft tijd en werk nodig. Tijdens de bijeenkomsten helpen gebruikers elkaar, waardoor je steeds iets nieuws leert.’

‘De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat eigenlijk niks te gek is om te proberen. Je kunt écht veel meer dan je denkt!’

De volgende stap: een online kennisplatform

Tijdens de evaluaties van het Freestyle RoboPark, werd onder meer duidelijk dat het vervoer naar de evenementen een uitdaging was. Het idee ontstond om – naast de evenementen – een online kennisplatform te ontwikkelen. Dat zou ervaringsdeskundigen en professionals de gelegenheid geven om kennis en ervaringen vanuit hun woning online te delen.

De 6 belangrijkste lessen

Tijdens de realisatie van het Freestyle RoboPark en het online kennisplatform zijn veel nieuwe inzichten opgedaan:

Les één: Samenwerking tussen teamleden en ervaringsdeskundigen vergt afstemming.

Het was voor de ervaringsdeskundigen en andere teamleden soms wennen om samen te werken. Dit had te maken met een gebrek aan ervaring met het werken in teams, onrealistische verwachtingen en onduidelijkheid over de onderlinge competenties. 

Les 2: Onthoud om aannames te toetsen

Het komt weleens voor dat iets anders uitpakt dan je vooraf verwacht. Zo twijfelden teamleden zonder beperking of de speciale skatebaan uitdagend genoeg zou zijn. De ervaringsdeskundigen bleken juist erg enthousiast te zijn.

Les drie: Nodig deelnemers persoonlijk uit

De meeste deelnemers meldden zich aan na het ontvangen van een persoonlijke uitnodiging (via één-op-één contact). Dit bleek de effectiefste manier om robotarmgebruikers te bereiken.

Les vier: Houd rekening met vervoer en de beschikbaarheid van een bro/siss

Mensen die gebruikmaken van een robotarm zijn vaak afhankelijk van de beschikbaarheid van vervoer of een zogeheten bro/siss. Dit waren mogelijk redenen dat sommigen niet ingingen op de uitnodiging voor de evenementen.

Les vijf: Meet het effect ‘on the flow’

Het effect van het Freestyle RoboPark op het gebruik van de robotarm werd gemeten aan de hand van online vragenlijsten en gesprekken. Hoewel de uitspraken van de deelnemers en zorgverleners veelbelovend waren, bleken onvoldoende data beschikbaar om conclusies te kunnen trekken.

Les zes: Neem de business case en het marktonderzoek vroeg in de besluitvorming mee

Het projectteam werd soms beïnvloed door de gezamenlijke ‘toekomstdroom’. Dit kan in de weg hebben gestaan bij het maken van de juiste beslissingen. Het is daarom verstandig om vroeg in het project de business case en het marktonderzoek mee te nemen en duidelijke mijlpalen af te spreken.

Het ondersteunen van samenwerkingen

Academy Het Dorp stimuleert robotarmgebruikers en ontwikkelaars om elkaar op te blijven zoeken en kennis te delen. Ervaringen die in andere projecten van Academy Het Dorp worden opgedaan gebruiken zij daarbij. Met als doel dat het gebruik van technologie, in dit geval robotarmen, in de zorg gangbaar wordt en ontwikkelaars vaker en eenvoudiger met ervaringsdeskundigen samenwerken.

Meer weten over het Freestyle RoboPark? Lees het volledige artikel op de website van Academy Het Dorp. 

Door: Linda van den Bedem en Natalie Boeijen van der Burg – Academy Het Dorp.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond