-

Zo zet je je merk op de kaart met Instagram Stories

Hoewel het idee van Instagram Stories een regelrechte kopie is van Snapchat, zijn er wel verschillen tussen de twee, en vraagt Instagram Stories om een andere benadering. In deze blog lees je waarom Instagram Stories perfect geschikt is om opvallende content te creëren en hoe je je merk hiermee op de kaart zet.

Allereerst kun je hier nog even exact lezen wat de verschillen zijn tussen de storiesfuncties van Snapchat en Instagram.

Top of app = top of mind

Wanneer je een story op Instagram plaatst, komt het logo van je merk bovenaan in de app te staan, mocht je deze als profielfoto hebben. Na het bekijken van de story schuift het logo voor de gebruiker naar rechts, maar aangezien een story 24 uur lang actief blijft, betekent dit dat het logo van jouw merk 24 uur lang bovenaan in de Instagram-app staat. Als je een update in Instagram Stories plaatst, zullen volgers dus meteen jouw logo zien wanneer ze de app openen. Herhaling leidt tot herkenning, dus zolang je bovenin de app staat, is de kans groot dat je top of mind bij je volgers bent.

Instagram Stories Feed

Veel variatiemogelijkheden

Instagram Stories biedt ontzettend veel variatiemogelijkheden als het gaat om content. Met een beetje creativiteit kun je hierdoor al snel leuke en onderscheidende content ontwikkelen. Zo kun je natuurlijk gewoon foto’s plaatsen, maar kun je ook variëren met video. Daarnaast zijn er tal van andere mogelijkheden. De volgende zes manieren kunnen je helpen om opvallende en onderscheidende content voor Instagram Stories te ontwikkelen.

1. Vertel je verhaal

De naam zegt het al; stories is een uitstekende manier om als merk je verhaal te vertellen. Doordat Instagram de stories die worden geplaatst als een slideshow afspeelt, is het uitermate geschikt voor storytelling. Door meerdere korte updates achter elkaar te plaatsen, kun je gemakkelijk een verhaal overbrengen. Elk merk heeft immers wel iets te vertellen. Daarnaast is het door het open karakter van Instagram (in tegenstelling tot Snapchat) ook mogelijk om een grote groep mensen te bereiken. Gebruikers hoeven jouw merk niet te volgen om jouw story te kunnen bekijken.

Huffington Post gebruikt storytelling via Instagram Stories om nieuws kort samen te vatten voor haar volgers. Zoals in onderstaand voorbeeld te zien is, gebruikt het merk een combinatie van foto’s en tekst om korte nieuwtjes te vertellen.

Huffington Post storytelling voorbeeld

2. Creëer betrokkenheid

Met stories is het mogelijk om andere Instagram-gebruikers te mentionen. Hierdoor kun je dus andere gebruikers in je story betrekken. Dit betekent ook dat je volgers jouw merk kunnen ‘mentionen’ in hun story, wat de kans op user-generated-content vergroot. Zo kun je bijvoorbeeld winacties bedenken waarin gebruikers je merk moeten mentionen in hun story. De content die gebruikers hierbij creëren kun je vervolgens weer delen met jouw volgers.

Een merk dat Instagram Stories goed gebruikt om betrokkenheid onder haar volgers te creëren, is GoPro. Het merk staat bekend om haar avontuurlijke karakter, en om dit over te brengen naar haar doelgroep nam zij een aantal volgers mee op avontuur. Het merk ontwikkelde een campagne waarbij ze de droomreis van een aantal volgers liet uitkomen. Vervolgens was de trip van deze volgers te volgen via Instagram Stories.

GoPro voorbeeld

3. Genereer websitetraffic 

Een andere handige feature van Instagram Stories, is dat je in een story kunt doorlinken naar websites. Op deze manier kunnen gebruikers via Instagram op jouw website terechtkomen. Dit is opvallend, omdat je bij normale foto’s op Instagram geen links in de beschrijving kunt plaatsen. Gebruikers hoeven alleen maar omhoog te ‘swipen’. Content die je in stories plaatst, is dus een goede manier om meer traffic naar je website te genereren.

4. Creatief met content

Zoals gezegd biedt Instagram Stories tal van mogelijkheden om unieke content te maken. Probeer creatief te zijn en de verschillende features zoveel mogelijk te benutten. Zo kun je net als in Snapchat gebruikmaken van verschillende filters en emoji’s, waardoor je zonder al te veel moeite van een normale foto een kunstwerk kunt maken. Ook kun je geostickers gebruiken om je huidige locatie te tonen. Een andere leuke functie die geïntegreerd is in Instagram Stories, is Boomerang. Hiermee kun je korte, bewegende timelapse-foto’s maken.

Omdat content als een soort slideshow wordt afgespeeld in stories, kun je onderscheidend zijn door een how-to, tutorial of stappenplan te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan recepten of een kooktutorial, waarbij je met beeldmateriaal en tekst stap voor stap laat zien hoe je heerlijke gerechten maakt.

Tutorial voorbeeld

5. Story of my live

Net als op Facebook is het sinds kort mogelijk om live-video’s uit te zenden op Instagram. Net als de stories, komen deze live-video’s bovenaan in de app te staan. Een nadeel van deze live-video’s is dat ze alleen kunnen worden bekeken op het moment dat je live bent. Dit in tegenstelling tot Facebook, waar live-video’s ook na het uitzenden nog te bekijken zijn.

Een voordeel is dan weer dat je volgers een melding krijgen op hun smartphone wanneer je live uitzendt op Instagram. Ook is het mogelijk om je live-video op te slaan op je mobiel, waardoor je hem later nog kunt delen. Hierdoor kunnen de volgers die je live-video niet hebben gezien je video later alsnog bekijken. Live uitzenden is vooral interessant als je als merk op een evenement aanwezig bent, of je volgers een kijkje achter de schermen wilt geven bij een belangrijke gebeurtenis.

Live notification

6. Adverteren

Sinds kort is het ook mogelijk om via Instagram Stories te adverteren. Deze advertenties worden automatisch tussen verschillende stories afgespeeld, waardoor gebruikers onverwachts met je advertentie geconfronteerd worden. Dit is dus ook weer een goede manier om de gebruiker te verrassen met leuke content. Je kunt zelf advertentievideo’s ontwikkelen; deze hoeven niet per sé met mobiel gefilmd te zijn. Let er dan wel op dat je video de juiste afmetingen en specificaties heeft. De volgende specificaties zijn geschikt voor advertentievideo’s in Instagram Stories:

  •  Aanbevolen indeling: .mp4 of .mov
  • Resolutie: ten minste 720p
  • Bestandsgrootte: 2,3 GB max.
  • Aanbevolen beeldverhouding: 9:16
  • Lengte: maximaal 15 seconden
Kort maar krachtig

Dankzij haar open karakter, groot bereik en vele mogelijkheden en features is Instagram Stories dus een goede functie om je merk op de kaart te zetten. Bovendien kun je met stories veel makkelijker een call-to-action toevoegen. Wel is het belangrijk om te onthouden dat de content die je in Instagram Stories plaatst slechts vijftien seconden vertoond wordt. Content moet dus kort maar krachtig zijn om een gebruiker te triggeren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Chelsey

Aanvulling punt 3: de ‘swipe up’ feature is alleen beschikbaar voor accounts met 10.000 volgers of meer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond