More stories

Consumentenbond: strengere aanpak nodig voor misleidende dropshipwebshops

Dropshipping groeit uit tot een lucratieve maar vaak misleidende handel, waarbij internationale bedrijven consumenten met slimme trucs benadelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar twintig dropshipwebsites met veel klachten.

E-commerce

Beter dan verwachte cijfers voor eBay, maar advertentieomzet daalt

Ook eBay heeft woensdag de marktverwachtingen voor de kwartaalomzet overtroffen, dankzij een stabiele vraag naar producten zoals verzamelobjecten en tweedehands artikelen.

E-commerce

Witte Huis valt Amazon aan na mogelijke vermelding van tarieven op productprijzen

Het Witte Huis heeft fel uitgehaald naar Amazon nadat het bedrijf overwoog om bij bepaalde producten op de website duidelijk te maken welk deel van de prijs voortkomt uit Amerikaanse invoertarieven. President Donald Trump belde dinsdag persoonlijk met Amazon-oprichter Jeff Bezos om hierover zijn ongenoegen te uiten, zo meldden twee hoge functionarissen aan CNN.

E-commerce

bpost lanceert met ‘Secure Delivery’ extra beveiliging tegen fraude bij pakjesleveringen

bpost lanceert naar eigen zeggen een nieuw wapen in de strijd tegen fraude bij pakjesleveringen, een ‘fenomeen in opmars’. Vanaf nu kunnen webshops via bpost kiezen voor een ‘Secure Delivery’. Daarbij wordt een pakje door de postbode enkel overhandigd wanneer de bestemmeling een geheime code kan voorleggen.

Logistics

DHL presteert beter dan verwacht met bescheiden groei in omzet en winst in eerste kwartaal

DHL heeft in het eerste kwartaal van 2025 beter gepresteerd dan analisten hadden verwacht, ondanks een uitdagend economisch klimaat. De omzet steeg met 2,8 procent tot ruim 20,8 miljard euro, meldde het logistiekconcern woensdag vanuit Bonn. De operationele winst (EBIT) kwam uit op bijna 1,4 miljard euro, een stijging van 4,5 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Logistics

Van punten sparen naar persoonlijke beleving: vier loyalty-trends voor 2025

In de snelle digitalisering van klantinteractie verliezen veel organisaties uit het oog waar loyaliteit echt om draait. Natuurlijk blijven kortingen, punten en beloningen een rol spelen – maar loyaliteit gaat verder dan alleen incentives. De uitdaging ligt in het bieden van relevante, persoonlijke ervaringen op het juiste moment, via het juiste kanaal.

E-commerce

Booking Holdings ziet omzet stijgen, maar winst keldert met 57 procent in eerste kwartaal

Booking Holdings Inc meldde dinsdag dat de omzet in het eerste kwartaal van boekjaar 2025 met 8 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder, tot 4,8 miljard dollar.

Travel
Premium

Coolblue met abonnementen witgoed naar Duitsland

Coolblue begint in Duitsland met het verhuren van witgoed, een nieuwigheid op die markt.

E-commerce
Premium

HelloFresh: focus op winstgevendheid

De geconsolideerde omzet van maaaltijdbezorger HelloFresh kwam in het eerste kwartaal uit op 1,9 miljard euro, tegenover ongeveer 2,1 miljard in het eerste kwartaal van 2024. Ondanks de omzetdaling wist HelloFresh zowel de aangepaste EBIT(DA) als de vrije kasstroom jaar-op-jaar te verhogen, dankzij besparingen op overheadkosten, optimalisatie van marketinguitgaven, inkoopbesparingen en lagere investeringen.

Food
Premium

Amazon Prime Day verliest aantrekkingskracht onder verkopers door tarievenoorlog

Een groeiend aantal externe verkopers die normaal gesproken Chinese producten aanbieden tijdens Amazons jaarlijkse Prime Day, slaan het evenement dit jaar over of bieden minder korting aan.

E-commerce

Vinted sluit meerjarig logistiek contract met InPost

Het Poolse logistieke bedrijf InPost wordt de logistieke voorkeurspartner van Vinted op acht Europese markt voor de komende acht jaar.

Logistics

CEO MediaMarkt wordt Duitse minister van Digitalisering

Karsten Wildberger wordt minister Digitalisering en Modernisering van Staat in het nieuwe kabinet van bondskanselier Friedrich Merz in Duitsland.

E-commerce

Consumentenbond: helft fietsenwinkels strooit met nepaanbiedingen

Veel fietsenwinkels leiden consumenten om de tuin met nepaanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 30 grote en kleine aanbieders. Maar liefst 15 van hen gebruikten misleidende verkooptrucs.

E-commerce

ABN verwacht weer meer Tikkies op Koningsdag

ABN verwacht op Koningsdag een nieuwe record met Tikkie betalingen op vrijmarkten. In 2024 tikten Nederlanders op Koningsdag maar liefst 612.000 Tikkies af – een stijging van 24 procent ten opzichte van 2023. Vergeleken met een doorsneedag in 2024 waren dat 33 procent meer Tikkies en zelfs 12 keer zoveel betalingen via een Tikkie QR-code.

Payment
Premium

‘Steeds meer gevaarlijke producten via internet verkocht’

Er komen steeds meer onveilige en zelfs gevaarlijke producten de markt, wat mede komt voor de eenvoudige beschikbaarheid ervan via webwinkels en marktplaatsen.

E-commerce