More stories

Online omzet Ahold groeit stevig door, voor het eerst winstgevend

De online omzet van Ahold Delhaize groeide stevig door en bereikte in het tweede kwartaal 2,5 miljard euro, een toename van 14,4 procent. Daarbij wist het concern voor het eerst ook winstgevendheid te realiseren in e-commerce, mede dankzij technologische innovaties zoals AI-ondersteunde winkelassistenten en geautomatiseerde fulfilmentprocessen.

Food

Just Eat Takeaway.com rapporteert sterke verbetering in winstgevendheid over eerste helft van 2025

Ondanks een lichte daling in omzet laat maaltijdbezorger Just Eat Takeaway een duidelijke verbetering zien in de operationele winstgevendheid in het eerste halfjaar van 2025.

E-commerce

Crisp haalt €28 miljoen op voor verdere groei

Online supermarkt Crisp krijgt een lening van 28 miljoen euro van ABN Amro. Hiermee luidt het bedrijf dit een nieuwe groeifase in.

Food
Premium

Klassieke supermarkt verliest terrein

De kanaalverschuiving binnen de supermarkten zet gestaag door. Het klassieke supermarktkanaal levert opnieuw marktaandeel in. De grote winnaar is bezorging, met een marktaandeelgroei-index van 107. Pure online spelers, maaltijdbezorgers en flitsbezorging presteren dus sterk. Maar ook nieuwkomers in de markt winnen nog altijd licht terrein. Deze beweging onderstreept hoe de traditionele definitie van supermarkt steeds meer vervaagt.

Food

Jan Brecht nieuwe CTO voor Ahold

Jan Brecht wordt Chief Technology Officer (CTO) en lid van het Executive Committee van Ahold. met ingang van 26 september 2025. Hij volgt Ben Wishart op, die heeft besloten terug te treden als lid van het Executive Committee en het bedrijf te verlaten na twaalf jaar als CTO bij Ahold Delhaize.

E-commerce

Flink breidt uit naar tientallen nieuwe gemeenten buiten de grote steden

Flitsbezorger Flink heeft de afgelopen weken het bezorggebied aanzienlijk vergroot. Naast de bestaande aanwezigheid in steden als Rotterdam, Breda, Eindhoven, Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Haarlem, Amstelveen, Zaandam, Alkmaar, Almere, Hilversum, Amersfoort, Ede, Deventer, Enschede en Almelo, is de dienst nu ook beschikbaar in een flink aantal omliggende gemeenten en woonplaatsen die tot voor kort nog niet werden bediend.

Food
Premium

Picnic schrijft maandelijks zwarte cijfers in Nederland

Online supermarkt Picnic schrijft in de maanden tot nu toe zwarte cijfers in Nederland, vertelt CEO Michiel Muller tegen het FD.

E-commerce

Picnic breidt uit naar Beieren

Online supermarkt Picnic breidt uit naar een nieuwe Duitse deelstaat: Beieren.

E-commerce

Collect&Go breidt thuislevering uit in Antwerpen, Limburg en Waals-Brabant

Collect&Go, de online boodschappendienst van de Belgische Colruyt Group, levert voortaan in 74 bijkomende gemeentes in Antwerpen, Limburg en Waals-Brabant boodschappen aan huis. In combinatie met de 246 afhaalpunten waar de klant zelf zijn klaargemaakte boodschappen kan ophalen, heeft Collect&Go het breedste en flexibelste netwerk in de markt.

Food

Delhaize verdubbelt e-commercecapaciteit met nieuw distributiecentrum in Vorst

Delhaize zet een belangrijke stap in de uitbreiding van haar e-commerceactiviteiten. Onlangs opende de Belgische supermarktketen een gloednieuw distributiecentrum in Vorst, waarmee de capaciteit voor online bestellingen op termijn zal verdubbelen.

Food

Thuisbezorgd.nl gaat samenwerking aan met chocolaterie-keten Coco & Sebas

Vanaf nu kunnen consumenten in 14 steden de luxe chocoladeproducten van Coco & Sebas bestellen via Thuisbezorgd.nl. Coco & Sebas is de snelst groeiende premium chocolade-keten van Nederland.

Food

Onderzoek Online Foodretail: inzicht in markt en groeipotentieel

In navolging van vorig jaar geven Emerce en data & insightsbedrijf Hiiper inzicht in verschillende segmenten van Nederlandse online foodretail. Uit het rapport blijken onder andere lokale groeikansen voor maaltijdbezorging, pure players en maaltijdpakketbezorging.

Food

Emerce Rapport Online Foodretail 2025

Het Nederlandse landschap van online foodretail verandert voortdurend. Reden voor Emerce en data & insightsbedrijf Hiiper (dat dagelijks inzicht heeft […]

Food

Picnic Duitsland in zee met Thermomix

Thermomix en Picnic Duitsland slaan de handen ineen om koken en boodschappen doen ‘slimmer en eenvoudiger’ te maken. Dankzij deze samenwerking kunnen gebruikers van de Cookidoo-app niet alleen inspiratie opdoen voor nieuwe recepten, maar ook direct de benodigde ingrediënten bestellen bij Picnic.

Food
Premium

‘Groei in online boodschappenbezorging vlakt af’

Na jaren van stevige groei lijkt de opmars van boodschappenbezorging door supermarkten te vertragen. Dat blijkt uit geanonimiseerde en geaggregeerde betaalgegevens van ABN Amro.

Food