Emerce TV: Retailmedia bij Arla Foods van hekkensluiter naar serieus kanaal
Voor zuivelproducent Arla Foods is de rol van retailmedia in korte tijd veranderd van hekkensluiter naar een kanaal met een eigen volwaardige plek in de mediamix.
Voor zuivelproducent Arla Foods is de rol van retailmedia in korte tijd veranderd van hekkensluiter naar een kanaal met een eigen volwaardige plek in de mediamix.
Online supermarkt Picnic heeft gisteren zijn tweede gerobotiseerde distributiecentrum geopend, in Dordrecht. Aan het centrum is twaalf maanden gewerkt en het draaide de afgelopen weken op proef.
Online supermarkt Picnic breidt verder uit in Duitsland en bezorgt nu ook in Castrop-Rauxel. Er staan 3000 klanten op de wachtlijst.
Picnic gaat in Duitsland de concurrentie aan met HelloFresh. Mede-oprichter van Picnic, Frederic Knaudt, heeft persoonlijke ervaring op dit gebied. In 2012 richtte hij de start-up Kochzauber op, het eerste bedrijf in Duitsland dat vers voedsel per post verstuurde.
Na het vertrek van Getir uit Nederland heeft rivaal Flink in Amsterdam en in Utrecht een nieuwe locatie geopend. Het gaat om een hub aan de James Wattstraat in Amsterdam-Oost en aan de Strawinskylaan in Utrecht.
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway gaat weer experimenteren met stemtechnologie en met virtuele assistenten voor klanten om maaltijden te bestellen. Dat vertelt Yasmin Ferdousbarin, Global product director, in de videocollectie User Experience. “We hebben daar eerder mee geëxperimenteerd, maar de technologie is nu veel beter.”
Uber en Delivery Hero hebben een overeenkomst bereikt over de verkoop van bezorgbedrijf Foodpanda in Taiwan. Uber telt daar 950 miljoen dollar in contanten voor neer.
De online verkopen van Ahold Delhaize (inclusief partners) zijn licht gedaald, zo blijkt uit de vanochtend gepubliceerde kwartaalcijfers. Dat kwam deels door het afstoten van boodschappenbezorger FreshDirect aan Getir. Online zag Ahold de omzet met 1,2 procent dalen tot circa 2,2 miljard euro.
Websupers als Picnic, Crisp en AH.nl en flitsbezorgers als Flink vallen toch niet onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als supermarkten. Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken heeft voor het naleven van de nieuwe supermarkt-cao een uitzondering gemaakt voor e-commerce bedrijven.
Getir heeft nu officieel aangekondigd dat zij het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten gaat verlaten. Met het vertrek van Getir zal ook haar merk Gorillas uit Europa verdwijnen.
Specialty-koffiebedrijf Wakuli heeft 5,2 miljoen euro opgehaald in een Series A-ronde. De ronde bestaat uit een emissie van nieuwe aandelen en een lening. Naast Icecat Capital als lead investor, doen ook huidige aandeelhouders Rubio, ABN AMRO Sustainable Impact Fund en angel-investeerder Arnoud Aalbersberg mee. De lening komt van Rabobank.
Albert Heijn heeft de mijlpaal bereikt van meer dan 1 miljoen klanten met een Mijn Albert Heijn Premium abonnement. Zij krijgen extra voordelen zoals korting op alle biologische producten, persoonlijke bonusaanbiedingen en extra zegels bij spaaracties.
Maaltijdbezorger HelloFresh heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien groeien naar iets meer dan 2 miljard euro, waarmee een record is gebroken. EBITDA was met 16,8 miljoen ook iets hoger dan een jaar eerder.
Ze kwamen sterk opzetten tijdens corona, maar lijken nauwelijks nog bestaansrecht te hebben: de ene flitsbezorger na de andere rolt om. Getir trekt zich waarschijnlijk definitief terug uit Europa, waaronder Nederland. En het is de vraag of Flink het nog lang volhoudt.
De Duitse flitsbezorger Flink heeft honderd miljoen euro werkkapitaal opgehaald. Dat moet een overbrugging vormen richting het moment van verkoop. Just Eat Takeaway zou belangstelling hebben.