More stories

Picnic opent nieuw distributiecentrum voor verse producten

Online supermarkt Picnic opent begin maart een distributiecentrum van 33.000 m² voor groenten en fruit in Geldermalsen. Vanuit de nieuwe locatie worden de eigen distributiecentra in Nederland, Duitsland en Frankrijk met verse producten beleverd.

E-commerce

Overzicht: verschillen in gesponsorde producten bij AH, Jumbo, PLUS en SPAR

Steeds meer supermarkten bieden gesponsorde producten aan. Maar wat zijn de verschillen tussen de ene supermarktketen en de andere? Een overzicht.

Retailmedia

Bijna half miljoen euro aan boetes voor illegale arbeid flitsbezorgers

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft voor 467.275 euro aan boetes verstuurd aan bedrijven actief in de flitsbezorging. In de zomer van 2024 constateerde de Arbeidsinspectie in anderhalve maand tijd meer dan 180 overtredingen bij bedrijven in de flitsbezorging en een platform dat zij gebruiken. In vrijwel alle gevallen was er sprake van illegale arbeid.

Food

Een turbulent jaar voor supermarkten

De supermarkt rapportcijfers zijn bekend. NIQ en Circana mochten weer eenmalig de marktaandelen van een (steeds kleiner) deel van de supermarkten bekendmaken afgelopen dagen. En traditiegetrouw ontstond er ook weer wat discussie over wie van de twee gelijk heeft en wat de marktaandelen zijn van de formules welke niet door NIQ en Circana zijn gepubliceerd.

E-commerce
Premium

Omzetaandeel online bestelde boodschappen bij Jumbo licht gestegen

Het omzetaandeel van online bestelde boodschappen bij Jumbo is in 2024 licht gestegen naar meer dan 7 procent. Met haar dekking voor thuisbezorging bereikt Jumbo inmiddels nagenoeg 100 procent van de huishoudens in Nederland, zo stelt het bedrijf.

Food

Picnic sluit dc’s in Apeldoorn en Heerenveen, verhuist naar Zwolle

Picnic sluit dc’s in Apeldoorn en Heerenveen en brengt deze activiteiten samen in het splinternieuwe dc in Zwolle, dat de afgelopen twee jaar leeg heeft gestaan. In Zwolle komt werk voor 600 mensen.

Food

Websuper Pieter Pot haalt 100.000 euro op

Pieter Pot heeft via crowdfunding 100.000 euro opgehaald. Begin dit jaar heeft de verpakkingsvrije websuper ook al 1,3 miljoen euro binnengesleept voor een doorstart.

E-commerce

Merken zetten achterban foodinfluencers in de keuken

Niet de online foodinfluencers zelf, maar hun publiek worden door merken ingezet bij een nieuwe propositie van influencer-agency House of Foodies.

Marketing

Uber Eats stopt met zzp’ers in Nederland

Uber Eats wil maaltijden niet langer laten bezorgen door zzp’ers. Het platform werkt in ons land vanaf komend voorjaar alleen nog met uitzendkrachten. Dat maakt Uber Eats woensdag bekend aan de duizenden zelfstandige koeriers die voor het bedrijf rijden, zo meldt De Telegraaf.

Food
Premium

Just Eat Takeaway verkoopt Grubhub

Just Eat Takeaway is het toch nog gelukt om een koper te vinden voor zijn Amerikaanse dochter Grubhub. Grubhub wordt aan Wonder verkocht tegen een waardering van 650 miljoen dollar.

Food

De Buik lanceert ‘culinair abonnement’ Club de Buik

Het Randstedelijke foodplatform De Buik komt met een abonnement waarmee zijn betalende leden online en offline voordeeltjes krijgen.

Publishing
Premium

Albert Heijn lanceert eerste AI persoonlijke assistent

Albert Heijn zet naar eigen zeggen een grote stap in digitaal klantgemak door de introductie van Mijn AH assistent; een persoonlijke assistent die gebruik maakt van generatieve AI (GenAI). Het is de eerste supermarkt in Nederland die GenAI integreert in de dienstverlening via de app.

Food
Premium

Flinke toename van online bestelde boodschappen bij Albert Heijn

De online verkoop van Ahold Delhaize is in het derde kwartaal met 5,1 procent gestegen naar 2,2 miljard euro, voornamelijk als gevolg van de toename van online bestelde boodschappen.

Food

Onderzoek: AI-beelden leiden tot waardevollere comments op social media

Socialmediagebruikers geven bij posts met AI-genereerde beelden vaker comments die een merkvermelding of een tag van vrienden/andere accounts bevatten dan bij traditionele beelden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat Emerce vandaag heeft gepubliceerd.

Marketing

Emerce Rapport Generatieve AI in Socialmediamarketing

Hoe effectief zijn AI-gegeneerde beelden in social media marketing? Dit onderzoek laat zien welke impact AI-gegeneerde beelden hebben op customer […]

Marketing