More stories

Eneco lanceert SlimLaden-app

Energiebedrijf Eneco lanceert in januari via een eigen startup Jedlix een app voor het duurzaam opladen van elektrische auto’s. Die app maakt de uurprijzen van groene stroom zichtbaar.

Disruptie

Snel en efficiënt innoveren met structured innovation

Innovatie is hard werken. Het moet worden gemanaged als elke andere zakelijke activiteit, en heeft baat bij een vaste structuur. Structured innovation kan effectief worden ingezet voor functionele innovatie, het onderscheidend neerzetten van dienstverlening of het tot stand brengen van een creatieve cultuur. Intern werken we hiermee al langer. En via ons DigitasLBi LABS delen we deze manier van innoveren nu ook met onze klanten.

Disruptie

Schultz wil zelfrijdende auto op Europese agenda

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) zal de ontwikkelingen met de zelfrijdende auto in de eerste helft van 2016 op de Europese agenda zetten. De minister wil de Europese samenwerking op dit gebied bevorderen.

Disruptie

The Forge officieel spin-off van de Universiteit Gent

De Mechelse start-up The Forge wordt officieel een spin-off van de Universiteit Gent. De onderneming wil een brug slaan tussen wetenschappelijke kennis over innovatie en de bedrijfswereld.

Strategy

Zorgt P2P-betalen van Apple voor schokeffect?

Apple zou aan een uitbreiding werken voor Apple Pay: een betaalsysteem waarmee gebruikers geld over kunnen maken naar elkaar. Zo’n peer-to-peer (P2P) functie moet direct concurreren met Facebook en PayPal, maar zou bovenal een schokgolf kunnen veroorzaken in de financiële wereld.

Financials

Sweetie 2.0: chatbots achter het nieuwe gezicht van het virtuele lokmeisje

“Twee jaar terug riepen we Sweetie in het leven, een virtueel meisje dat op het net contact kon leggen met individuen die op zoek waren naar seks met minderjarigen. Van de circa 20.000 personen wisten we er in 10 weken meer dan 1000 uit liefst 71 landen te identificeren.” Aan het woord is Hans Guyt, projectmanager bij Terre des Hommes, die ons voorstelt aan Sweetie 2.0.

Social

Timing, de grote uitdager van innovatie

Timing is alles. Bij sport, muziek en koken bijvoorbeeld. De bal raken op het juiste moment, een bepaalde noot spelen in perfect samenspel of je biefstuk uit de pan halen als ‘ie precies goed is. Ook innovatie is erg gevoelig voor timing. Wil je innoveren, kies dan het juiste moment. Niet je idee of businessplan, niet het feit dat je de eerste bent, nee: jouw timing bepaalt je succes.

Disruptie

Enorme weerstand tegen commercieel gebruik betaalgegevens

De meerderheid van de Nederlanders wil niet dat banken hun betaalgegevens gebruiken voor commerciële doelen. Dat blijkt uit een onderzoek het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). De afwijzing is massaal: 98 procent is tegen de verkoop van betaalgegevens.

Financials

TNO en Google in onderzoek verkeersstatistieken

TNO en Google hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar verkeersstatistieken. Het idee is dat door betere informatie over het gebruik van de weg, beheerders het verkeer in goede banen kunnen leiden, reistijden kunnen verkorten en files kunnen voorkomen.

Research and development

D66: defensie moet investeren in cyber

Defensie moet investeren in de toekomst in plaats van in het verleden. Vindt D66-Kamerlid Wassila Hachchi. De minister moet meer focus aanbrengen in de taken die defensie uitvoert. Die wil de tanks houden, maar de aanschaf van drones uitstellen.

Innovatie

Mobiel betalen: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Volgens onderzoek van Jumio haakt 55 procent van Britse smartphonegebruikers af van een mobiele aankoop vanwege gebruikersongemak (68%), trage laadtijden (32%) en complexe betaalprocessen (26%). Het gehannes rondom afrekenen zou retailers ruim miljard euro per jaar kosten. Niet alleen Apple en Google zijn naarstig op zoek naar manieren om online betalen zo veilig en snel mogelijk te maken. Journalist Tim Green, spreker op Mobile Convention Amsterdam 2015, verzamelt nieuws over mobiel betalen op zijn website MobileMoneyRevolution. Hier een overzicht van een aantal opvallende ontwikkelingen.

Disruptie

‘Nederland innoveert weer’

De hoeveelheid product- en dienstinnovaties van Nederlandse bedrijven is het afgelopen jaar gestegen. Dat blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor die vandaag wordt gepresenteerd.

Disruptie

Uber Nederland stopt definitief met UberPOP

Uber stopt met uberPOP in Nederland, ook voor vaste klanten. Het bedrijf wil niet langer risico’s lopen nadat de dienst illegaal werd verklaard door Inspectie Leefomgeving en Transport.

Disruptie

1 miljard dollar voor Uber rivalen

Investeerders blijven maar geld pompen in online taxibedrijven. Uber concurrent Lyft heeft 500 miljoen dollar opgehaald tegen een waardering van 1 miljard dollar. Het bedrijf zegt nu ook 1 miljard dollar aan omzet te draaien.

Disruptie

DNB houdt blockchain in de smiezen

De Nederlandsche Bank is dit jaar een werkgroep gestart, die in gesprek gaat met verschillende financiële instellingen over de mogelijkheden van blockchain, de technologie die Bitcoin mogelijk maakt.

Financials