More stories

Banken vrezen vooral cybercrime

De onzekere economie en de snelle opkomst van cybercrime worden door banken het meest gevreesd, zo blijkt uit het jaarlijkse ‘Banking Banana Skins’-onderzoek van PwC en financieel innovatiecentrum CSFI.

Financials

Vijf diensten die we in 2016 van de verzekeringswereld verwachten

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat Nederlanders grote interesse hebben in digitale verzekeringsdiensten. Op digitaal vlak liggen dan ook enorme kansen voor de verzekeringswereld. PwC verwacht niet voor niets een enorme groei van de wereldwijde onlineverzekeringsmarkt, van 2,5 miljard euro aan jaarlijkse premies in 2014 naar 7,5 miljard in 2020. De sector kan er niet meer omheen: het is nu echt tijd dat ze zich aanpast aan de wensen en behoeften van consumenten. Hier zijn 5 diensten die consumenten in 2016 absoluut van de verzekeringswereld verwachten.

Financials

Innovatieslag Rabobank kost 9000 banen

Rabobank snijdt diep in het personeel. Zeker 9000 banen moeten verdwijnen als onderdeel van een innovatieslag.

Financials

‘Uitvinder Bitcoin is Australische cryptoloog’

De uitvinder van de Bitcoin zou een Australische cryptoloog zijn genaamd Craig Steven Wright. Beweert techtijdschrift Wired. Het is de zoveelste speculatie over het tot nu toe best bewaarde geheim op het web.

Financials

Veel fintech startups op Emerce eFinancials

Wie zijn de fintechbedrijven van de toekomst? Harrie Vollaard van de Rabobank introduceert komende dinsdag op Emerce eFinancials vijf enthousiaste start-ups. Daarnaast worden ook fintech startups van Holland Fintech in het zonnetje gezet.

Financials

Picnic houdt de consument uit de supermarkt

Mode, boeken, elektronica, reizen… in vrijwel alle sectoren is online-verkoop niet meer weg te denken. Maar voor iets superalledaags als boodschappen blijft tot dusver een grote doorbraak uit. Wijzen de elektrische busjes van Picnic en hun Blue Ocean-strategie de weg naar de algemene acceptatie van de online-supermarkt? Ik sprak met Michiel Muller, één van de oprichters van Picnic.

Disruptie

Franse boete voor misleidende advertenties Uber

Uber krijgt in Frankrijk in hoger beroep een boete van 150.000 euro opgelegd voor misleidende advertenties. Eerder had Uber al een boete van 100.000 euro gekregen.

Disruptie

Berichtendienst WeChat blokkeert Uber

Het Chinese Tencent blokkeert Uber op zijn populaire WeChat berichtendienst. Directe aanleiding lijkt te zijn dat de door Tencent gefinancierde Uber-rivaal Didi Kuaidi een partnerschap met Lyft, GravTaxi en Ola is aangegaan. Deze taxibedrijven voeren een verbeten strijd met Uber.

Disruptie

Amsterdam ArenA organiseert innovatiewedstrijd

Amsterdam ArenA roept creatieve en innovatieve ondernemers op om mee te denken over het stadion van de toekomst. Daartoe organiseert men een internationale innovatiewedstrijd. De beste plannen worden getest en gerealiseerd in een vernieuwde ArenA.

Innovatie

Botendeelstartup Barqo haalt ruim een half miljoen euro groeikapitaal op

Het Nederlandse botendeelplatform Barqo haalt ruim een half miljoen euro groeikapitaal op. De Amsterdamse startup kan met deze investering onder leiding van internetondernemer Jelle Hoffenaar nog meer huurders en verhuurders aantrekken.

Disruptie

Fabrique: ‘Design thinking for music lovers’

Matthijs Klinkert van Fabrique presenteerde op ‘DDW goes Digital’ Wolfgang, een app die de beleving van klassieke muziek ondersteunt met […]

Digital Design

bijBouwe: online hypotheken zonder banken

Gister betrad bijBouwe de hypotheekmarkt. bijBouwe verstrekt online hypotheken aan zelfstandige consumenten en wordt gefund door institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen.

Financials

Vluchteling kan reis virtueel ervaren

Een nieuwe interactieve installatie maakt het mogelijk om een reis van een vluchteling in virtual reality te ervaren. De speler zit in een nagebouwde vrachtwagen, met een masker en VR-bril op, waardoor alle zintuigen worden aangesproken.

Innovatie

Freshheads: ‘Demo or Die’

Wout Withagen van Freshheads helpt grote bedrijven met innoveren: “Bij innovatie zijn grote bedrijven gewoon te groot. Je moet je kunnen aanpassen om te kunnen innoveren.” Withagen maakt de vergelijking met boten: “Je moet een speedboot zijn, geen tanker.”

Strategy

Beobank met contactloze kredietkaart

Beobank lanceert naar eigen zeggen als eerste Belgische bank een contactloze kredietkaart in samenwerking met MasterCard. De bank had al wel contactloze Maestro bankkaarten.

Financials