Cybercrime bezorgt Engelse retail 200 miljoen schade
Retailers in Engeland leden afgelopen jaar 200 miljoen pond (250 miljoen euro) directe en indirecte schade door cybercrime.
Retailers in Engeland leden afgelopen jaar 200 miljoen pond (250 miljoen euro) directe en indirecte schade door cybercrime.
De websites van nieuwsuitgevers en politieke partijen voldoen niet helemaal, maar wel het best aan de cookiewet. Gemeenten, retailers, banken, telecombedrijven en reisverkopers gooien er met de pet naar.
Alle Nederlandse sites uit de top 25 van de STIR-metingen voldoen niet aan de cookiewet. Op een na. De toezichthouder staat niet toe dat site-eigenaren wachten op nieuwe technologie van browsermakers. Implied consent volstaat ook niet.
Een Franse webwinkel heeft het beeldmerk van actiegroep Anynomous geregistreerd als zijnde zijn eigen merk. De digitale activisten pikken dat niet en duwen de shop offline.
Vertegenwoordigers van de online industrie zijn in gesprek met de OPTA over wat de beste manier is om de cookiewet te implementeren.
Een toenemend aantal fashionista’s laat zich in producten of in harde euro’s betalen voor het versturen van – uiteraard positieve – tweets over merken en producten. Minder bekend is echter dat dergelijke gesponsorde tweets als reclame worden aangemerkt en dat de betalende merkhouder of producent daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden.
Er is al veel gezegd over het nieuwe artikel 11.7a Telecommunicatiewet, ook wel de nieuwe cookiewet genoemd, maar er bestaat nog altijd veel onduidelijkheid. Wat zijn de gevolgen van deze wet en hoe kun je er praktisch gezien uitvoering aan geven?
Sinds gisteren is, toch nog onverwacht, de nieuwe cookiewet van kracht geworden. De branche breekt het hoofd over hoe aan de nieuwe regels te voldoen. De wet is ingewikkeld, zowel juridisch als in de praktische uitvoering daarvan.
Het is goed dat er grenzen worden gesteld aan het onbeperkt inzetten van cookies voor het volgen van surfgedrag, zeker als dat gebeurt zonder dat de gebruiker daar wat van af weet. Maar de Nederlandse regeling wijkt belangrijk af van hetgeen de Europese richtlijn voorschrijft, en zit juridisch niet goed in elkaar.
Op Pinterest verzamelen en publiceren gebruikers afbeeldingen en foto’s op ‘boards’, die anderen dan weer kunnen bekijken. Dat zijn meestal niet hun eigen foto’s, maar foto’s die ze op internet of op de Pinterest-pagina van een andere gebruiker vinden. Is dit auteursrechtelijk wel in de haak?
Kortingssite Actiepagina.nl doet aangifte wegens een kortstondige digitale aanval op zijn website.
Sinds 2010 biedt de wet de mogelijkheid om de ‘opgave van het loonbedrag’, de salarisstrook dus, elektronisch te verstrekken. Er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
Adverteerders en uitgevers die online surfgedrag van consumenten willen volgen, moeten in de toekomst hun websites gaan veranderen. Ze moeten nieuwe HTML-code toepassen, zodat de gebruiker met zijn browser kan beslissen om persoonlijke informatie af te staan aan derden.
Minister Verhagen gaf deze week antwoord op vragen over het wetsvoorstel voor de wijziging van de Telecommunicatiewet. Een belangrijk onderdeel betreft de nieuwe eisen voor het gebruik van cookies. Een overzicht.
De Europese online mediasector kan op eigen kracht niet de privacy van Europese consumenten beschermen. Het zelfreguleringsinitiatief Your Online Choices is niet voldoende om verzamelwoede via cookies in te dammen, zegt eurocommissaris Neelie Kroes.