Retailers maken online inhaalslag met betere logistiek
Bekende namen met een geschiedenis in traditionele retail boeken steeds vaker ook online succes. Het geheim? De distributie en fulfillment.
Bekende namen met een geschiedenis in traditionele retail boeken steeds vaker ook online succes. Het geheim? De distributie en fulfillment.
Maaltijdleverancier Food Connect uit Almelo opent een tweede kantoor. Ook in Eck en Wiel op de Betuwe wordt een distributiepunt ingericht.
Amazon stapt officieel in de markt voor de bezorging van restaurantmaaltijden als onderdeel van zijn Prime Now-programma. Voorlopig alleen in de stad waar het hoofdkantoor van Amazon is gevestigd, Seattle.
Dekamarkt zet vaart achter de uitrol van zijn afhaalpunten, Deka Drive. Vanaf oktober moet elke maand minimaal één nieuwe Drive openen, zegt commercieel directeur van Dekamarkt Henk Kessen tegen Distrifood.
BoeketCadeau.nl bezorgt, naar eigen zeggen als eerste bloemist in Nederland, nu ook op zondag. Op populaire feestdagen werd er al wel op zondag bezorgd, maar er blijkt behoeft aan bezorging op gewone zondagen vanwege een verjaardag, een trouwdag of een goedmakertje.
DHL Parcel breidde hun traditionele B2B-kanaal uit met SelektVracht voor de B2C-markt. Branko Schuurman van DHL Parcel vertelt hoe ze een marktaandeel van 20 procent in de B2C e-commerce markt hebben veroverd: “We hebben de B2B-aanpak vertaald naar online, wat meer bij deze tijd past. Daarnaast een grote kwaliteitsslag met meer diensten en services.”
Uber start in het najaar een grootschalige bezorgdienst na experimenten die in totaal een jaar hebben geduurd. Voorlopig bezorgt Uber voor grote retailers en modehuizen, schrijft het Amerikaanse Re/code op basis van anonieme bronnen.
IKEA bouwt in Dortmund zijn grootste Europese distributiecentrum dat enkel online bestellingen gaat uitleveren. Vanaf volgend jaar naar Duitsland en België en later nog zeven andere landen, waaronder vermoedelijk Nederland.
De Brusselse maaltijdenbezorger Take Eat Easy haalt 10 miljoen euro op, nog geen half jaar nadat Rocket Internet zes miljoen euro in het bedrijf stopte.
Maaltijdbezorger Hungry betreedt na Denemarken en Ierland de Nederlandse markt. Het platform werkt met de techniek van partner Delivery Hero, die tevens mede-aandeelhouder is.
Het Britse warenhuis John Lewis kon het niet meer bolwerken. De populariteit van de click & collect service is zo groot dat het al met al veel te duur is geworden om het gratis te blijven aanbieden. Een logische stap of een groot risico dat het bedrijf hiermee neemt?
Boodschappenbezorgdienst Amazon Fresh overweegt ook de Franse markt te betreden. Dat meldt het Franse vakblad Linéaires. Op dit moment zouden er al gesprekken gaande zijn met fabrikanten van levensmiddelen.
Pakketbezorging door middel van drones wordt gezien als de toekomst. Tachtig procent van de Nederlanders gelooft in deze technologische ontwikkeling, en de meerderheid denkt zelfs dat er binnen vijf jaar onbemande bezorgdrones door de lucht vliegen. Dat blijkt uit onderzoek van online gemeenschap Drones.nl.
Sandd trekt zich terug als aandeelhouder uit De Buren, de aanbieder van afhaalkluisjes. Private investeerders hebben de plek van Sandd ingenomen.
De internetklanten van Jumbo Supermarkten krijgen een nieuwe optie om hun boodschappen te krijgen: de supermarkt gaat thuisbezorgen.